• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1896
+
-

90سال حبس؛ مجازات دایی و خواهرزاده سارق

دایی و خواهرزاده جوانش برای انجام سرقت از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کردند؛ از دستبرد به خانه و مغازه گرفته تا زورگیری از مسافران و افغان‌ها. آنها طی مدت کوتاهی اموال 56نفر را سرقت کردند اما سرانجام دستگیر شدند و حالا هر کدام باید تا 45سال دیگر پشت میله‌های زندان بمانند.

به گزارش همشهری، سرقت‌های متهمان از مدتی قبل با دستبرد به خانه‌ای در شمال پایتخت آغاز شد. آنها در نبود صاحبخانه از طریق پنجره وارد آنجا شده و همه اموال با ارزش مثل پول و طلا را دزدیده بودند. با اینکه آنها در زمان کمی توانسته بودند نقشه سرقت را عملی کنند اما یک دوربین مداربسته از چهره آنها فیلمبرداری کرده بود و همین چند ثانیه فیلم به تنها سرنخ پلیس برای ردیابی آنها تبدیل شد.

متهمان همچنان فراری بودند و گاهی در گوشه و کنار شهر سرقتی با شگرد آنها رخ می‌داد. تا اینکه معلوم شد آنها برخی مغازه‌ها را نیز طعمه سرقت‌های‌شان قرار داده‌اند. در جریان دستبرد آنها به مغازه‌ای در شرق تهران نیز دوربین‌های مداربسته تصاویر 2 متهم را ثبت کرده بودند. مطابقت این تصاویر با تصاویر به‌دست آمده از دستبرد به خانه شمال شهر نشان می‌داد هر 2سرقت کار همین 2 متهم است. در این شرایط تحقیقات ویژه‌ای برای دستگیری آنها آغاز شد تا اینکه سرانجام مأموران پلیس آگاهی توانستند آنها را که دایی و خواهرزاده هستند، دستگیر کنند.

سارقان همه‌فن‌حریف

این دایی و خواهرزاده که هر دو سابقه‌دار هستند، در جریان بازجویی‌ها به ده‌ها فقره دستبرد به خانه‌ها و مغازه‌های پایتخت اعتراف کردند و گفتند معمولا برای ورود به خانه‌ها راه پنجره را انتخاب می‌کردند و مغازه‌هایی را نیز برای سرقت انتخاب می‌کردند که اغلب تجهیزات ایمنی و دوربین مداربسته نداشت. یکی از آنها گفت: ما 3همدست دیگر نیز داشتیم که در سرقت‌های بزرگ از آنها کمک می‌گرفتیم اما حالا از آنها هیچ اطلاعی نداریم.

با وجود اعترافات متهمان تحقیقات پلیس در این‌باره ادامه یافت تا اینکه معلوم شد آنها علاوه بر سرقت از منازل و مغازه‌ها در چندین فقره زورگیری نیز دست داشته‌اند. دایی تبهکار گفت: من و خواهرزاده‌ام سوار بر خودروی‌مان می‌شدیم و در خیابان‌های خلوت افراد مختلف را به‌عنوان مسافر سوار خودرومان می‌کردیم و در بین راه با تهدید چاقو و قمه از آنها زورگیری می‌کردیم.

با اعترافات متهمان ابعاد پرونده آنها گسترده‌تر شد. در این میان چند تبعه افغانستان شناسایی شدند که متهمان آنها را ربوده بودند. یکی از شاکیان به مأموران گفت: به‌عنوان مسافر سوار خودروی متهمان شدم اما آنها با قمه تهدیدم کردند و سرم را زیر صندلی ماشین نگه داشتند و در ادامه به منطقه‌ای بیابانی بردند. آنها هرچه پول داشتم سرقت کردند و درحالی‌که چشم و دست و پاهایم بسته بود، همانجا رهایم کردند.

در دادگاه

در نهایت پرونده اتهام دایی و خواهرزاده تبهکار با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد. در جلسه محاکمه که چندی قبل در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدباقر قربانزاده و با حضور قاضی عیسی غفاری برگزار شد، رئیس دادگاه اتهام 56‌فقره سرقت را به متهمان تفهیم کرد. در ادامه متهمان با وجود اعترافات قبلی‌شان فقط چند مورد از سرقت‌ها را گردن گرفتند و گفتند بقیه سرقت‌ها را اعضای باند دیگری مرتکب شده‌اند. در پایان این جلسه هیأت قضایی وارد شور شدند و هر یک از متهمان را به اتهام سرقت از مغازه به تحمل 4سال حبس، به اتهام 2فقره آدم‌ربایی به تحمل 15سال حبس، به‌خاطر سرقت مقرون به آزار به 11سال حبس، به‌خاطر ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو به 11‌سال حبس و به اتهام سرقت از منزل به تحمل 4سال حبس محکوم کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید