• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1878
+
-

آخرین جزئیات زلزله پایتخت

یکی از قربانیان زلزله دختربچه‌ای 10ساله بود که به خاطر ترس جانش را از دست داد

زلزله پایتخت
آخرین جزئیات زلزله پایتخت

زلزله، بلایی که سال‌ها درباره وقوع آن در پایتخت هشدار داده می‌شد، سرانجام از راه رسید تا ترس و وحشت به جان دست‌کم یک‌چهارم ایرانیان بیفتد. هرچند این زمین لرزه با بزرگی 5.2ریشتر در دسته زلزله‌های متوسط ارزیابی می‌شود اما همین لرزه برای گرفتن جان 2نفر از هموطنان مان کافی بود.

به گزارش همشهری، چند دقیقه بیشتر تا پایان آخرین چهارشنبه پاییز نمانده بود که ناگهان تهران لرزید. بسیاری از پایتخت‌نشینان برای خواب آماده می‌شدند و برخی نیز در خواب بودند که زمین‌لرزه‌ای به قدرت 5.2ریشتر اتفاق افتاد. تهرانی‌ها که هیچ وقت باورشان نمی‌شد زلزله روزی به پایتخت سرک بکشد، آنچه را که به چشم می‌دیدند باور نداشتند. اما همه‌‌چیز حقیقت داشت. در یک چشم به‌هم زدن چند میلیون نفر خانه‌های‌شان را ترک کردند تا جان‌پناهی امن پیدا کنند.

شاید کمتر کسی در تهران چنین لرزه‌ای را تجربه کرده بود. همه برای باخبر شدن از وضعیت عزیزان‌شان گوشی‌های تلفن را به‌دست گرفته بودند و اوج گرفتن تماس‌های تلفنی برای دقایقی شبکه مخابرات را مختل کرد. دقایقی بعد اعلام شد کانون زلزله حوالی مشکین‌دشت در استان البرز بوده است. هرچند بزرگی زلزله 5.2ریشتر اعلام شد اما دست‌کم 20میلیون نفر تکانه‌های آن را در استان‌های گیلان، قم، مرکزی، البرز و تهران احساس کردند.

در این شرایط بازار شایعات داغ‌تر از همیشه بود، چراکه عده‌ای از وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ‌تر از آنچه رخ داده خبر می‌دادند. با وجود این، بهترین واکنش هوشیاری و احتیاط بود. از سویی بسیاری که قصد داشتند تا صبح در خودروهای‌شان بمانند به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند و صف‌های طولانی به راه افتاد. همین شد که بسیاری از شهروندان تهرانی آن شب را در خیابان‌ها و داخل خودروهای‌شان به صبح رساندند.

قربانیان زلزله

با اینکه این زلزله خسارت چندانی بر جا نگذاشت اما جان 2نفر ازجمله دختری 10ساله و زنی 70ساله را گرفت و دست‌کم 117مصدوم بر جا گذاشت که اغلب آنان هنگام خروج از خانه‌های‌شان دچار حادثه شده بودند.

در همین حال مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در این‌باره گفت: بعد از این زلزله 117نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که 48نفر از آنها بستری شده و 67نفر بعد از مداوا ترخیص شدند.

زلزله از تهران تا کرمان

بعد از گذشت سال‌ها بود که ساکنان تهران لرزش زمین را درک می‌کردند اما فرسنگ‌ها آن طرف‌تر در استان کرمان، مردم بارها زلزله‌های بزرگ را از سر گذرانده بودند، ولی کمتر کسی انتظار داشت یک روز بعد از زلزله حوالی تهران، کوهبنانِ کرمان هم بلرزد؛ اما این اتفاق ساعت 20:34پنجشنبه با بزرگی 5.2ریشتر رخ داد. آن شب اغلب کرمانی‌ها به‌خاطر بلندترین شب سال دور هم جمع شده بودند و همین با هم بودن سبب شد ترس کمتری در دل‌شان راه پیدا کند.

با وجود این، گزارش‌های رسیده از کوهبنان و مناطق همجوار از مصدومیت 42نفر حکایت دارد. صابری، مدیر اورژانس کرمان در این‌باره به ایسنا گفت: تعداد مصدومان ناشی از ریزش آوار ۵ نفر و تعداد مصدومان غیرمستقیم ناشی از ترس و فرار ۳۷ نفر بود که همگی در مراکز درمانی تحت مداوا قرار گرفتند.

بزرگ‌ترین زلزله‌های ثبت‌شده در تهران

در 13قرن گذشته تهران بارها لرزید؛ گاهی به‌دلیل زلزله‌هایی که در این شهر رخ داد و گاهی نیز به‌دلیل زلزله‌های رخ‌داده در استان‌های اطراف.

مرگ باورنکردنی

حنانه یکی از قربانیان زلزله ملارد بود؛ دختری 10ساله که همراه خانواده‌اش در شهرک کردان در استان البرز زندگی می‌کرد و حالا مرگ او نه خانواده‌اش که اهالی شهرک را داغدار کرده است. پدر حنانه با اینکه حال و روز خوبی ندارد و هنوز مرگ دخترش را باور نکرده از اخباری که درباره مرگ دخترش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده گله‌مند است و می‌گوید که هیچ کدام از آنها صحت نداشته و دخترش نه بیماری قلبی داشته و نه بر اثر حادثه جان باخته است.

او درباره روز حادثه می‌گوید: همگی داخل خانه بودیم که زلزله رخ داد. ابتدا صدای مهیبی به گوش رسید و زمین لرزید. بلافاصله همراه همسر، 2پسرم و حنانه به داخل حیاط دویدیم. دخترم ترسیده بود و یکی دوبار جیغ کشید. داخل حیاط او را بغل گرفتم و گفتم « چیزی نیست. نترس. اتفاقی نیفتاده و خانه سالم است.»

هوا سرد بود و وقتی زلزله تمام شد تصمیم گرفتم به داخل خانه بروم و برای دخترم لباس گرم بیاورم. به خانه رفتم و لباس‌ و کاپشن برای بچه‌ها برداشتم اما همین‌که به حیاط برگشتم دیدم حنانه از حال رفته. مادرش او را بغل گرفته بود و با عجله خودم را به او رساندم و وقتی دیدم نفس نمی‌کشد او را بغل کردم و با ماشین به سمت اورژانس به راه افتادم.

پدر حنانه می‌گوید: خانه ما با اورژانس فاصله زیادی ندارد. وقتی رسیدیم،  امدادگران تلاش کردند او را احیا کنند اما فایده‌ای نداشت. به سرعت دخترم را با آمبولانس به بیمارستان رساندند و در آنجا نیز عملیات احیا فایده نداشت و پزشکان گفتند که او در همان لحظات اولیه جانش را از دست داده است. حنانه 10ساله و کلاس پنجم بود و قرار بود اردیبهشت سال دیگر،  تولد 11سالگی‌اش را جشن بگیریم که این اتفاق افتاد.

متأسفانه پس از این ماجرا اخباری در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و برخی گفته بودند که او به‌خاطر بیماری قلبی و... جانش را از دست داده اما هیچ‌کدام از اینها صحت ندارد. دخترم کاملا سالم بود اما پس از زلزله آنقدر ترسیده بود که متأسفانه جانش را از دست داد و من و همسرم تنها دخترمان را از دست دادیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید