• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189342
+
-

تشکیل انجمن کشتی با چوخه در خراسان شمالی

انجمن «کشتی با چوخه» در خراسان شمالی برای حفظ آیین و رسم این ورزش سنتی تشکیل شد. به‌گزارش همشهری، در آستانه برگزاری مسابقات کشتی با چوخه که امسال سوم اردیبهشت برگزار می‌شود، تشکیل انجمنی نیز مصوب شده‌است و پهلوانان در انتظارند تا مسابقات به بهترین شکل برگزار شود. کشتی با چوخه، ورزشی محلی با قدمت چند صد ساله در شمال خراسان، سال۸۷ به‌عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است. امان‌الله حسین‌پور، نماینده اسفراین می‌گوید: تاکنون بیش از یک‌میلیاردو200میلیون تومان بودجه برای کشتی با چوخه و تامین زیرساخت‌ها جذب شده است.
این رشته از سال85 زیر نظر فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی-محلی قرار گرفته است و پیگیری برای ثبت قوانین در فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی-محلی، تشکیل یک فدراسیون و مستقل شدن این رشته ورزشی همچنان دنبال‌می‌شود.

رقابت در گود زینل خان
کشتی با چوخه که در گذشته کشتی کردی نامیده می‌شد، یادآور روحیه سلحشوری، جوانمردی، تعاون و پهلوانی نزد مردم این منطقه است و به‌طور معمول در جشن‌‌ها، مراسم عروسی و اعیاد در فضای باز، روی چمن و یا خاک نرم، در روستاها، ایلات و عشایر انجام می‌شود. در واقع یکی از سنن مردم کرد شمال خراسان است که نه‌تنها به‌عنوان یک ورزش، بلکه به‌عنوان یک آیین فرهنگی و پهلوانی در تمام شئونات زندگی مردم جریان دارد و با آداب و رسوم خاصی اجرا و گرامی داشته می‌شود.
چوخه یا چوخا در لغت به معنی جلیقه‌ای است که چوپانان محلی به تن می‌کردند و جنس آن از پشم حیوانات اهلی (گوسفند) است و علت نام‌گذاری کشتی با چوخه استفاده کشتی‌گیران از این لباس هنگام کشتی گرفتن است. تعلق خاطر مردم خراسان به رقابت‌های کشتی با چوخه به قدری است که مسابقات با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم برگزار می‌شود. شهر به حالت تعطیل درمی‌آید و در پایان نیز به چوخه‌کاران برتر جوایزی اهدا می‌شود؛ جوایزی برگرفته از زندگی سنتی مردم مناطق خراسان. به فاتحان میدان، قند اهدا می‌شود. در کنار قند، هدایایی نظیر شتر، قوچ، قالی و جاجیم و گلیم، گوسفند، لوازم منزل، وجه نقد و سکه نیز عاید پهلوانان این مسابقات می‌شود.
کشتی با چوخه را به نوعی می‌توان مادر تمام رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، جودو و کوراش دانست؛ چرا که این کشتی ها فنونی شبیه به هم دارد. در اصل فردی پیروز میدان است که بتواند ۳بار ‌ پشت یا شانه‌های حریفش را به زمین برساند، بدون اینکه زمانی برای رقابت درنظر گرفته شده باشد. اما مسابقه‌های امروزی این رشته در وقت ۱۰دقیقه‌ای برگزار می‌شود که اگر در پایان پیروزی نداشته باشد، سرنوشت برنده به‌وقت اضافی ۵دقیقه‌ای موکول خواهد شد. کشتی چوخه به غیراز خراسان، با عناوین «گوراش»، «گولش»، «آلیش» در ازبکستان، قزاقستان و تاتارستان رواج دارد. ‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید