• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 7 آذر 1401
کد مطلب : 178375
+
-

واگن‌های روسی در مسیر متروی تهران

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری از مذاکره با روسیه و چین برای تامین واگن مترو و خرید 300اتوبوس 3کابین خارجی برای پایتخت خبر داد

شورا
واگن‌های روسی در مسیر متروی تهران

 امروز پایتخت‌نشینان از شرایط نامناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) گلایه دارند؛ به همین دلیل توسعه و تقویت این ناوگان در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گرفته و شهرداری تهران عزم خود را برای جبران کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌های یک‌دهه جزم کرده است. آنطور که جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران دیروز در صحن پارلمان شهری گفته: «مدیریت شهری قصد دارد از طرق مختلف و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها شرایط ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به حد مطلوب برساند.» خرید 300دستگاه اتوبوس 3کابین آکیا (بریتانیایی)، اورهال واگن‌های مترو، پیگیری ورود قطار ملی به ریل خدمتگزاری، پیگیری قرارداد تأمین 630دستگاه واگن توسط کشور چین و در نهایت تأمین واگن‌های مترو از کشور روسیه، گزینه‌های شهرداری تهران برای توسعه و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستند. به گزارش همشهری، دیروز در صحن شورای شهر تهران گزارش نظارت ۶ماهه کمیسیون برنامه‌وبودجه از عملکرد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک (تملک دارایی سرمایه‌ای) در حوزه‌های شرکت مترو، شرکت بهره‌برداری مترو و اتوبوسرانی، ارائه و مباحثی درخصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت. محمد آخوندی در جریان ارائه گزارش با بیان اینکه پروژه‌های این معاونت حدود 30درصد پیشرفت داشته‌اند، گفت: «باتوجه‌ به اینکه در ۶ماهه نخست سال فرایند تخصیص بودجه و نقدینگی و... کند است به‌نظر می‌رسد عملکرد معاونت نسبتا مطلوب است، اما از مدیریت شهری جهادی قطعا انتظار بیش از این بود و امیدواریم در 6ماهه دوم سال شاهد عملکرد بهتری از این معاونت باشیم.» به‌گفته رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، برای معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران 73پروژه (38پروژه مستمر و 35پروژه غیرمستمر) پیش‌بینی‌شده است. او در ادامه به اعداد و ارقامی اشاره و عنوان کرد: «از کل بودجه مصوب معاونت (13هزار و 554میلیارد تومان) حدود 8هزار و 110میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای بوده که 7هزار و 940میلیارد تومان ابلاغ شده و 2هزار و 485میلیارد تومان اعتبار نقد و هزار و 18میلیارد تومان هم اعتبار غیرنقد تخصیص‌داده‌شده است. همچنین در 6ماهه اول سال 4هزار و 664میلیارد تومان کل نقدینگی معاونت بوده که علاوه بر هزینه‌ها و حقوق و دستمزد، حدود هزار و 236میلیارد تومان به پروژه‌های سرمایه‌ای تعلق یافته است.» با استناد به گزارش نظارتی ۶ماهه کمیسیون برنامه‌وبودجه از ابتدای سال، توسعه و تکمیل خط 3مترو 18درصد، خط 6، 32درصد و خط 7مترو هم 33درصد پیشرفت داشته است.

مذاکره با مسکو برای تأمین واگن
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در جریان تشریح اقدامات انجام شده در ۶ماهه اول سال، ابتدا به ناوگان ریلی پرداخت و گفت که به جد پیگیر قرارداد 630دستگاه واگن با کشور چین هستیم و همچنین مذاکراتی با کشور روسیه انجام شده تا بتوانیم بخشی از واگن‌های موردنیاز را از این طریق تأمین کنیم. آنطور که عنوان شده گویا این واگن‌ها به‌صورت اجاره‌ای یا اجاره به‌شرط تملک وارد می‌شوند. جلال بهرامی در ادامه به ‌قطار ملی هم اشاره و عنوان کرد: «98درصد فرایند استاندارد این قطار طی شده و به‌زودی روی ریل قرار می‌گیرد.» او در بخش دیگری به اتوبوس‌های 3کابین هم اشاره و عنوان کرد: «۳۰۰ دستگاه اتوبوس 3کابینه آکیا از طریق منابع مشترک با وزارت کشور (سهم شهرداری حدود 25تا 30درصد) تأمین شده و شهرداری بابت این کار حدود هزار و 800میلیارد تومان تعهد داشته که پرداخت کرده است. ظرفیت این اتوبوس‌ها 3برابر اتوبوس‌های تک‌کابین است؛ بنابراین با ورود آنها تا حدود زیادی به نیاز ناوگان اتوبوسرانی پاسخ داده می‌شود.»

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی
بهرامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و عقب‌ماندگی‌های اخیر را نمی‌توان با 500دستگاه اتوبوس جبران کرد، گفت که شهرداری هزینه 500دستگاه اتوبوس را پرداخت کرده، اما تولیدکنندگان به تعهداتشان عمل‌ نکرده‌اند. به‌گفته این مقام مسئول باید 2هزار و 100دستگاه اتوبوس اورهال و 2هزار دستگاه اتوبوس هم توسط وزارت کشور تأمین شود.

ورود اتوبوس در گرو دستور وزارت صمت
ورود اتوبوس‌های کارکرده از کشورهای اروپایی هم موضوع دیگری بود که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران به آن اشاره و عنوان کرد: «نیاز به واردات 2هزار دستگاه اتوبوس است که رئیس‌جمهور دستور آن را صادر کرده، اما دستورالعملی از سوی وزارت صمت صادر نشده و اگر این موضوع تعیین‌تکلیف شود، می‌توانیم اتوبوس‌های کم کارکرده و باکیفیت و البته با قیمت مناسب وارد کنیم.» به‌گفته او، شهرداری تهران برای خرید اتوبوس از شرکت‌های داخلی با استفاده از تبصره 18(حمایت از ساخت داخل و طرح‌های توسعه‌ای توسط بخش‌های خصوصی و تعاون) و ماده 12(رفع موانع تولید) اقدام کرده و با 5شرکت خودروساز مذاکراتی با اولویت تولید هزار و 500دستگاه اتوبوس گازوئیلی و هزار و 500دستگاه اتوبوس برقی و گازی صورت‌گرفته که 25درصد منابع به‌صورت غیرنقد پرداخت خواهد شد.

 تصویب دستورالعمل برای زیباسازی منظر شهری
اعضای پارلمان شهری دیروز با لایحه دستورالعمل طراحی توده ساختمان‌های پهنه مسکونی براساس پاکت حجمی موافقت کردند. حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری درخصوص مزایای این لایحه به همشهری گفت: «اکنون قوانین و ضوابط حوزه شهرسازی بسیار سختگیرانه است و طراحان و معماران در برخی از فضاها نمی‌توانند کارهای خلاقانه مانند ایجاد فضای سبز در بالکن‌ها و... داشته باشند؛ بنابر آنچه در لایحه مذکور پیش‌بینی‌شده طراحان و معماران می‌توانند از بخش‌های مختلفی چون برآمدی و تورفتگی و حتی بالکن‌ها برای خلق فضاهای زیبا استفاده کنند که منجر به پیراستگی شهر شود و در برخی از موارد هم با طراحی خاص می‌توان مانع از قطع درختان در محدوده واحدهای مسکونی شد.»

مکث
بحث داغ درباره آمار ناوگان حمل‌ونقل عمومی

 در صد‌ونهمین جلسه شورای شهر تهران آمارهای متعددی در حوزه ناوگان اتوبوسرانی اعلام و محل بحث نایب‌رئیس شورا و رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل قرار گرفت. در ابتدا سیدجعفر تشکری‌هاشمی با استناد به گزارش نظارتی 6ماه (که توسط کمیسیون برنامه‌وبودجه ارائه شد) گفت: «در اتوبوسرانی با بدترین وضعیت روبه‌رو هستیم و در این دوره مدیریت شهری، مجموعا ۱۴۵دستگاه اتوبوس با تخفیف ۸۰درصدی از طریق دولت و ۱۷۵دستگاه اتوبوس هم از محل قراردادهای قبلی تحویل گرفته‌ایم. اکنون ۱۴۰۰دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد و طبق برنامه باید به 7هزار دستگاه برسیم که برای این موضوع هیچ برنامه مشخصی وجود ندارد.» او همچنین به بازسازی اتوبوس‌ها هم اشاره و عنوان کرد: «این کار به شکل درستی پیش نمی‌رود و باوجوداینکه گفته شده ۵۵۰دستگاه اتوبوس، اورهال شده‌اند، اما آنچه اتفاق افتاده، پرداخت مبالغی به شرکت‌های خصوصی برای رنگ‌کاری و نقاشی اتوبوس‌ها بوده است؛ درحالی‌که توقع داشتیم اتوبوس‌های متوقف شده تعمیر و بازسازی و وارد چرخه خدمت‌رسانی شوند. اکنون ۷۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۳۰۰دستگاه اتوبوس تک‌کابین در توقفگاه‌ها و تعمیرگاه‌های شرکت واحد خاک می‌خورند و ضرورت دارد این اتوبوس‌ها به‌فوریت بازسازی شوند.» در ادامه پرویز سروری به گفته‌های تشکری‌هاشمی واکنش نشان داد و گفت: «آیا ۵۹۱دستگاه اتوبوس اورهال شده فقط رنگ‌آمیزی شده‌اند؟ برایمان سؤال است که گزارش‌های شهرداری درست است یا صحبت‌های عضو شورا؟ آیا گزارش‌های غلط به عضو شورا می‌دهند یا شهرداری گزارش غلط به ما می‌دهد؟ یک‌بار برای همیشه باید این مسئله حل شود. پیشنهاد می‌کنم که ریاست شورا گروهی را مأمور کند تا آمار درست را احصا کنند.» مهدی چمران هم برای جمع‌بندی نظرات 2عضو (تشکری و سروری) گفت: «جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت اتوبوسرانی برگزار می‌کنیم و انتظار داریم هرچه سریع‌تر مدیریت توانمند برای اتوبوسرانی انتخاب شود تا این حوزه سروسامان بگیرد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید