• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189129
+
-

دست‌اندازی صهیونیست‌ها به میراث جهانی مسجدالاقصی

«مسجدالاقصی»، همواره کانون درگیری‌های رژیم صهیونیستی با ساکنان فلسطین بوده و برغم آنکه این بنا درفهرست میراث جهانی بشر قرار دارد در درگیری‌ها و منازعات بارها به آن آسیب وارد و غارت شده است. تا آنجا که یونسکو بیش از 40سال است این مسجد و شهر باستانی بیت‌المقدس را در فهرست «میراث درخطر نابودی» قرار داده است.
به‌گزارش ایسنا، مسجدالاقصی یکی از شناخته شده‌ترین بناهای بخش قدیمی اورشلیم است که برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، مقدس است. اصطلاح «مسجدالاقصی» بیشتر برای کل میدانی که مسجد و قبه‌الصخره در آن قرار دارد استفاده می‌شود، اگرچه این میدان به‌طور رسمی به‌عنوان «حرم‌الشریف» هم شناخته می‌شود. مسجدالاقصی سومین مکان مقدس پس از مکه و مدینه است، که مسلمانان در آن عبادت می‌کنند.
براساس این گزارش، سنگ بنای مسجد را خلیفه اموی در سال۶۶۱ میلادی پس از تصرف شهر گذاشت. نمازخانه اصلی مسجدالاقصی و قبه الصخره، در نزدیکی مرکز تپه در سال۶۹۲ میلادی (در برخی منابع، سال ۷۰۵میلادی) تکمیل شد و به این ترتیب یکی از قدیمی‌ترین بناهای اسلامی موجود در جهان ساخته شد. این بنا در قرون بعدی، چندین بار بر اثر زلزله ویران شد و در سال۱۹۶۹ میلادی در یک حمله آتش‌سوزی بخشی از نمازخانه و منبری که به قرن دوازدهم میلادی تعلق داشت، تخریب شد. این مسجد و مجموعه حرم شریف در حمله ۱۹۶۷ رژیم اسرائیل به کرانه باختری، تصرف شد و از آن زمان تاکنون در اشغال است.
پرونده شهر باستانی بیت‌المقدس و مسجدالاقصی در سال ۱۹۸۰ به پیشنهاد اردن به یونسکو فرستاده شد که با توجه به اشغال این محوطه و تهدیدهایی که درباره مالکیت، ‌حفاظت و حفظ هویت آن وجود دارد، یونسکو، اورشلیم و مجموعه بناهای تاریخی آن، ازجمله مسجدالاقصی را از سال۱۹۸۲ تا‌کنون در فهرست «میراث جهانی درخطر» قرار داد.
در پاییز۲۰۱۶، یونسکو قطعنامه فلسطین اشغالی را تصویب کرد که در آن تشدید تجاوزات و اقدامات غیرقانونی اسرائیل را محکوم کرد و این رژیم را به‌دلیل خودداری مداوم از اجازه دادن به کارشناسان یونسکو برای دسترسی به اماکن مقدس بیت‌المقدس برای تعیین وضعیت حفاظتی آنها مورد انتقاد قرار داد. پس از آن، رژیم اسرائیل قطعنامه یونسکو را محکوم و تمامی روابط خود را با یونسکو قطع کرد.
یونسکو بارها از رژیم اسرائیل خواسته است در این‌باره توضیح دهد. علاوه بر این گزارش‌ها، برخی منابع به سرقت‌های پی‌درپی آثار باستانی از محوطه مسجدالاقصی توسط رژیم اسرائیل اشاره کرده‌اند. در سال۲۰۰۹ گزارش شده که رژیم اسرائیل سنگی را از قسمت جنوبی مسجدالاقصی، «قصر الاماره» به سرقت برده و آن را به محوطه کنیست در محله صهیونیست‌ها انتقال داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید