فرناز محمدزاده-روزنامهنگار
مسئله حملونقل عمومی پایتخت یکی از مهمترین دغدغهها و اهداف مدیریت شهری بوده و درواقع با نگاه به بودجه شهرداری برای سال 1402، میتوان اینطور نیز عنوان کرد که نوسازی و توسعه ناوگان حملونقل پایتخت اولویت اصلی شهرداری تهران برای سال جدید است. مدیران شهری تهران این قول را دادند که با نو شدن سال وقت نو شدن ناوگان حملونقل عمومی است؛ چراکه تهران از حیث پایتخت بودن روزانه شاهد ترددهای زیادی بوده و تقویت سیستم حمل ونقل عمومی نهتنها در کاهش ترافیک شهر تأثیرگذار است، بلکه در کنترل آلودگی هوای تهران، آن هم در نیمه دوم سال که تنفس تهران به شماره میافتد، کمککننده خواهد بود. تزریق اتوبوسهای جدید و تازهنفس در شهر یا حتی توسعه اتوبوسهای برقی در برخی از نقاط شهر که زیرساخت لازم در آن وجود دارد، نوسازی تاکسیهای فرسوده و اضافه شدن ونتاکسیهای جدید به خطوط تاکسیرانی، بهرهبرداری از ایستگاههای متروی جدید، افزایش واگنها در ایستگاهها یا حتی اورهال واگنهای موجود در سال جدید میتواند ازجمله اقدامات کمککننده برای توسعه سیستم حملونقل عمومی برای تحول در تهران باشد.
وضعیت تاکسیرانی در پایتخت
تاکسی، اتوبوس و مترو؛ متداولترین ناوگان عمومی در تهران هستند که در سال گذشته اقداماتی برای توسعه آن صورت گرفت، اما همچنان نیازمند توجه ویژه مدیریت شهری در سال جدید برای نو شدن هستند. در ابتدا نگاهی به پرونده تاکسیرانی در سالی که گذشت میاندازیم؛ در سالی که گذشت رونمایی از 630دستگاه ونتاکسی صورت گرفت و ورود این ونها در شرایطی که صددرصد ونها فرسوده هستند، تأثیر خوبی در شرایط تاکسیونها خواهد داشت. وضعیت نوسازی تاکسیهای فرسوده سواری در سال گذشته تعریفی نداشت؛ چراکه با اعلام عدمتولید خودروهای سمند و 405، نوسازی تاکسیها زمان برد و از طرفی تأییدیه سازمان ملی استاندارد برای جایگزینی سورن با کاربری تاکسی بر این تأخیر افزود؛ بر همین اساس وضعیت نوسازی بیش از 2هزار تاکسی سواری در سال گذشته، آنطور که باید و شاید تعیینتکلیف نشد.
برنامههای سازمان تاکسیرانی در سال 1402
پیگیری تامین ۱۰هزار واحد مسکونی از سازمان نوسازی شهر تهران برای استفاده تاکسیرانان
دریافت ونهای وانا از شرکت ایرانخودرو دیزل با مشارکت وزارت کشور
پیگیری امور مربوط به واردات تاکسی و نهاییسازی فرایند آن
هوشمندسازی پایانههای تاکسیرانی
نوسازی 300دستگاه ون تاکسی از طریق منابع تبصره 20
نوسازی 7700ون تاکسی در سالجاری
کمک به بازسازی 150دستگاه ون تاکسی
نوسازی 2000تاکسی سواری
اتوبوسهای تازهنفس برای تهران
اتوبوسرانی در سال گذشته نسبت به سایر ناوگان حملونقل عمومی پرونده بهتری داشته؛ البته گفتنی است که ضعف این ناوگان با اقدامات قطرهای و گامهای کوتاه حلوفصل نمیشود. در سال گذشته خرید ۵۰دستگاه اتوبوس تککابین دیزلی با قرارداد مستقیم شهرداری تهران با شرکت ایرانخودرو، ورود ۱۴۲دستگاه اتوبوس تککابین دیزلی از محل قرارداد وزارت کشور با شرکت ایرانخودرو دیزل، ورود ۳۲دستگاه اتوبوس تککابین دیزلی از محل قرارداد وزارت کشور با شرکت عقابافشان صورت گرفت. علاوه بر این در سال گذشته، ۲دستگاه اتوبوس برقی از ۵۰دستگاه اتوبوس برقی که قرار است از طریق بخش خصوصی تأمین شود، جهت بهکارگیری در خط جمهوری – بهارستان در بهمنماه فعال شد.
همچنین در سال 1401خرید و تحویل ۶۲ دستگاه مینیبوس از شرکت بهمندیزل توسط شهرداری تهران انجام شد و علاوه بر این خرید و بهکارگیری ۲۰ دستگاه ون مناسبسازی شده ویژه معلولان صورت گرفت؛ هرچند که نباید بازسازی ۷۹دستگاه اتوبوس فرسوده و راهاندازی ۴۶۷دستگاه اتوبوس متوقفی و تعویض مخازن ۲۲۲دستگاه اتوبوس گازسوز در سالی که گذشت را فراموش کنیم.
برنامههای اتوبوسرانی برای سال 1402
خرید ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تولید داخل توسط شهرداری
بهکارگیری ۲۰۰ دستگاه مینیبوس توسط شهرداری
تحویل ۹۵۰دستگاه اتوبوس تککابین موضوع قراردادهای وزارت کشور با خودروسازان داخلی
ورود ۲۰۰دستگاه اتوبوس 3کابین با همکاری وزارت کشور
ورود و بهکارگیری۱۳۵۰ دستگاه اتوبوس وارداتی
تأمین و بهکارگیری ۲۰ دستگاه ون ویژه معلولان و جانبازان
بازسازی ۴۵۰دستگاه اتوبوس فرسوده
تلاش برای خروج مترو از شرایط فرسودگی
رسیدیم به قدیمیترین و گرانترین ناوگان حملونقل عمومی که در سال گذشته بالا و پایینهای زیادی را پشت سر گذاشت. متروی پایتخت که یکی از پرترددترین سیستم حملونقل است و طرفدار زیادی هم دارد در سالهای اخیر در دور فرسودگی افتاده و نوسازی آن نیازمند اعتبارات ویژه و کمکهای دولتی به شهرداری است. اگر بخواهیم نگاهی به پرونده متروی تهران در سال 1401بیندازیم، شاید بهرهبرداری از پایانه اکباتان در تابستان سال گذشته یکی از مهمترین اقدامات برای حمل ونقل ریلی پایتخت باشد. همچنین با نگاه سرانگشتی به آنچه در سال گذشته برای متروی پایتخت رقم خورد میتوانیم به بهرهبرداری از ایستگاه 17شهریور در خط ۷ متروی تهران، بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه یادگار امام در خط ۶ متروی تهران، بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه اشرفیاصفهانی در خط ۶ متروی تهران، بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه شهیدرضایی در خط ۶ متروی تهران، انجام تست سرد مسیر خط متروی فرودگاه امام(ره) تا پرند، افتتاح ۹کیلومتر مسیر از خط ۶ مترو حدفاصل ایستگاه امام حسین(ع) تا ایستگاه تربیت مدرس، انجام تست گرم ۴ کیلومتر مسیر از خط ۷ مترو حدفاصل ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه میدان کتاب و اورهال ۱۳۳دستگاه واگن یک طبقه و ۲دستگاه واگن دو طبقه اشاره کنیم.
مهمترین برنامههای مترو برای سال 1402
بهرهبرداری از ایستگاه میدان کتاب در خط ۷ متروی تهران
بهرهبرداری از ۵.۵ کیلومتر مسیر باقیمانده بخش شمالی حدفاصل ایستگاه شهیدستاری تا ایستگاه کوهسار به همراه ۴ ایستگاه کاشانی، شهر زیبا، شهران و کوهسار
بهرهبرداری از ایستگاههای باقیمانده بدنه اصلی خط ۶ شامل ایستگاههای میدان خراسان، سرباز، بهار شیراز، شهید نجاتاللهی، 17شهریور و شهدای کن
بهرهبرداری از یک کیلومتر مسیر باقیمانده بخش جنوبی حد فاصل ایستگاه ورزشگاه تختی تا ایستگاه بسیج به همراه ایستگاه ورزشگاه تختی
بهرهبرداری از ۱.۵کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه پروانه تا ایستگاه کاشانی به همراه ایستگاه کاشانی واقع در توسعه غربی خط ۴
اورهال ۲۰۰ دستگاه واگن مترو
حملونقل عمومی پایتخت در مسیر نوشدن
نوسازی و توسعه سیستم حملونقل عمومی پایتخت یکی از مهمترین برنامههای مدیریت شهری برای سال جدید است که مدیران شهری قول عملی شدن آن را دادهاند
در همینه زمینه :