• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188704
+
-

ارز واردات موبایل تک‌نرخی شد

با موافقت بانک مرکزی گوشی‌های بالای 600دلار نیز از این پس با ارز تالار دوم وارد می‌شوند

ارز واردات موبایل بعد از مدت‌ها تک‌نرخی شد و از این پس انواع گوشی‌ها از زیر 300تا بالای 600دلار، ارز تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز را دریافت می‌کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، با بیان این مطلب پیش‌بینی کرد تا چند روز آینده این موضوع اجرایی شود و واردات گوشی‌های بالای 600دلار نیز به این ترتیب مراحل آسان‌تری را طی کند. تا پیش از اسفندماه سال گذشته ارز واردات گوشی‌های موبایل 3نرخی بود و واردکنندگان به‌ویژه برای واردات گوشی‌های بالای 600دلار با مشکلات زیادی مواجه بودند. رویه تامین ارز واردات گوشی‌های بالای 600دلار از تابستان سال گذشته استفاده از ارز حاصل از صادرات خود تعیین شد که واردکنندگان از دشواری‌های این شیوه تامین ارز گلایه‌مند و خواستار تغییر آن بودند.
حال با تصمیم جدید بانک مرکزی و موافقت با درخواست انجمن برای یکسان‌سازی رویه تامین ارز واردات موبایل، واردات گوشی‌های بالای 600دلار برای بخش خصوصی آسان‌تر خواهد شد، اما این نگرانی نیز وجود دارد که با اختلاف حدود 10هزار تومانی، نرخ ارز نیمایی و ارز تالار دوم، قیمت گوشی‌های میان‌رده در بازار با افزایش همراه باشد؛ نگرانی‌ای که به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان، بی‌مورد است.

گوشی‌گران می‌شود؟
تا پیش از سوم اسفند پارسال واردات گوشی‌های زیر 300دلاری با استفاده از ارز نیمایی، گوشی‌های بین 300 تا 600دلاری با ارز تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز و واردات گوشی‌های بالای 600دلار با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود انجام می‌شد. انجمن واردکنندگان با استناد به مشکلات تامین ارز 3نرخی برای واردکنندگان و گرم شدن بازار اجاره کارت‌های بازرگانی برای تامین ارز و افزایش قاچاق گوشی به کشورهای مجاور، اسفندماه از بانک مرکزی خواست ارز واردات کلیه گوشی‌ها تک‌نرخی و بر مبنای ارز تالار دوم تامین شود، اما اختلاف نسبتا زیاد نرخ ارز نیمایی و ارز تالار دوم که امروز حدود 10هزار تومان است این نگرانی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده که قیمت گوشی‌های زیر 300دلاری نیز در بازار با افزایش شدید همراه باشد؛ افزایشی که تا 30درصد برآورد می‌شود.
مهدی عبقری ضمن بی‌مورد دانستن این نگرانی درباره تأثیر این اقدام بر قیمت‌های بازار به همشهری گفت: این موضوع مطمئنا باعث افزایش نخواهد شد و کاهش قیمت را نیز به همراه دارد؛ حتی اگر قیمت ارز  از این هم بالاتر برود. وی با بیان اینکه هیچ‌گاه ارز نیمایی با قیمت روز آن به ‌دست واردکنندگان نرسیده است، افزود: با درصدهایی که تجار برای تامین ارز هزینه می‌کنند عملا نرخ ارز نیمایی هیچ‌گاه برای آنها کمتر از 34هزار تومان نبوده و با توجه به نرخ کنونی ارز تالار دوم مسلما تغییر فاحشی را در قیمت نهایی نخواهیم داشت، این اختلاف در حد 10تا 15درصد است که واردکننده با کم کردن از سود خود در رقابت آن را جبران می‌کند. فعالان بازار نیز معتقدند این اقدام با حذف سوءاستفاده‌های رانتی در نهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود و با رقابتی شدن بازار به کاهش قیمت گوشی‌ منجر می‌شود. نرخ ارز نیمایی تا روز گذشته 28.500تومان و نرخ ارز تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز حدود 37هزار تومان بود.

ادامه رشد قیمت‌ در بازار موبایل
تغییرات نرخ ارز در ماه‌های اخیر قیمت گوشی تلفن همراه را به ‌شدت افزایش داده است. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد برخی پرفروش‌های بازار موبایل از اسفند تا امروز بین یک تا 3میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت سامسونگ A53 که تا اسفند 16میلیون تومان بود حالا به 17.5میلیون تومان رسیده است، این مدل جزو گوشی‌های رده متوسط پرفروش بازار بود که تا پیش از تغییرات نرخ دلار زیر 12میلیون تومان قیمت داشت. سامسونگ A13 نیز از 7میلیون تومان به 8میلیون و 700هزار تومان رسیده است. شیائومی نوت 11پرو نیز ظرف یک‌ماه از 12میلیون و 300هزار تومان به 17.5میلیون تومان رسیده است. قیمت برخی دیگر از محصولات نسبتا ارزان بازار موبایل از این قرار است: سامسونگ 5میلیون و 100هزار تومان، سامسونگ A04s، 7میلیون و 500هزار تومان، شیائومی نوت 11معمولی بین 8تا 10میلیون تومان و شیائومی نوت S11 بین 10تا 11میلیون و 200هزار تومان. قیمت گوشی‌های پرچمدار نیز افزایش چشمگیری داشته است؛ آیفون 13تا 60میلیون تومان، آیفون 13پرو تا 105میلیون تومان و آیفون 13پرومکس تا 170میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند. قیمت آیفون 13پرومکس تا قبل از عید 140میلیون تومان بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید