• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188481
+
-

پیش‌بینی برداشت 12میلیون تن گندم

برداشت گندم در 5استان جنوبی آغاز شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد درصورت بارندگی‌های خوب بهاری 12میلیون تن محصول تولید شود

گزا رش1
پیش‌بینی برداشت 12میلیون تن گندم

گروه ایرانشهر

گندم‌های پاییزه آرام‌آرام سر از خاک برآورده‌اند و دانه‌های طلایی‌شان حالا زینت‌بخش مزارع بسیاری از استان‌های کشور است. این گندم که در فصل پاییز کشت می‌شود، محصول بیشتری نسبت به گندم بهاره دارد و به همین دلیل نقش مهمی در اقتصاد و تامین غذایی بازی می‌کند. هرچند زمان برداشت این محصول از خرداد آغاز می‌شود، اما گرمای هوا زودتر از این زمان و از اوایل فروردین گندم را به ثمر می‌رساند. این روزها هم کشاورزان در گندم‌زارهای بوشهر، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و فارس سرگرم برداشت خوشه‌های طلایی هستند و چند روز دیگر برداشت در خوزستان هم آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود امسال 12میلیون تن محصول گندم از مزارع سراسر کشور برداشت شود و در تامین گندم نان به‌خودکفایی برسیم.

   ‌ سیستان‌وبلوچستان، نخستین برداشت
برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم روز پنجشنبه، 10فروردین با حضور وزیر جهادکشاورزی در مزارع پیشین شهرستان راسک سیستان و بلوچستان آغاز شد. رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیرکشت گندم رفته است، می‌گوید: با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و مشارکت کشاورزان ۲۹هزار هکتار معادل ۹۱درصد از گندمزارهای سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است. سیدمحمدرضا سیدحسینی با بیان اینکه امسال ۱۱مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندم‌کاران را انجام خواهند داد، می‌افزاید: به‌دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در این استان برداشت نخستین خوشه‌های گندم کشور همه ساله در منطقه پیشین شهرستان سرباز در جنوب این استان آغاز می‌شود.

   ‌ افزایش تولید گندم در هرمزگان
همزمان با سیستان‌وبلوچستان، برداشت گندم در استان همسایه یعنی هرمزگان هم آغاز شد.‌ آنطور که رضا امیری‌زاده، مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان می‌گوید پیش‌بینی می‌شود امسال ۶۰هزار تن گندم از ۱۷.5هزار هکتار سطح زیرکشت برداشت شود و برداشت این محصول در استان 50درصد افزایش داشته باشد. براساس اعلام جهادکشاورزی هرمزگان، نخستین منطقه هرمزگان که گندم در آن برداشت شده روستای لاور بخش فین بندرعباس است. رئیس جهادکشاورزی هرمزگان هم با بیان اینکه کشت قراردادی این محصول در استان بیش از سطح زیرکشت سال گذشته است به همشهری می‌گوید: تقریبا 100درصد سطح زیرکشت سال گذشته زیرکشت قراردادی رفته است و فقط سطح زیرکشت اضافه شده کشت عادی دارد.

   ‌ بارش مطلوب و افزایش محصول در بوشهر
از بوشهر هم خبر می‌رسد که از روز گذشته برداشت محصول گندم در این استان آغاز شده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان بوشهر از آغاز برداشت گندم از ۱۰۰هزار هکتار اراضی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: بارش مطلوب باران در سال گذشته سبب تولید محصول مطلوب اراضی گندم شد و با توجه به آغاز فصل برداشت و وضعیت مناسب مزارع، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 150هزار تن گندم از 15هزار هکتار مزارع آبی و 85هزار هکتار مزارع دیم در استان برداشت شود. کبری توکلی، با بیان اینکه سال گذشته حدود 40هزار تن یعنی یک سوم تولید امسال به‌علت خشکسالی برداشت شد، اظهار می‌کند: در حال حاضر 15مرکز خرید اداره غله و خدمات بازرگانی و مرکز خرید با مشارکت سازمان تعاون روستایی در مناطق استان درنظر گرفته و آمادگی خرید گندم کشاورزان تا خاتمه فصل برداشت فراهم شده است.

   ‌ برداشت گندم در لامرد فارس
گندم‌کاران استان فارس هم به‌دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی برداشت محصول را همزمان با دیگر استان‌های جنوبی آغاز کرده‌اند. نخستین شهرستانی که در این استان به صف برداشت‌کنندگان پیوسته، لامرد است. رئیس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی لامرد با بیان اینکه بیش از 7هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان لامرد به کشت گندم و جو اختصاص دارد، می‌گوید: با توجه به برگزاری دوره‌های مختلف ترویجی و هماهنگی‌های لازم برای معرفی بذرهای پر ثمر انتظار می‌رود کشاورزان لامردی امسال بیش از ۱۷هزار تن گندم ‌ تولید کنند. حسین سورغالی می‌افزاید: با توجه به استقبال کشاورزان لامردی از طرح خرید قراردادی گندم 6مرکز خرید در شهرستان لامرد برای جمع‌آوری گندم مازاد کشاورزان پیش‌بینی شده است و کارخانه آرد نصر لامرد نیز با ظرفیت ۲۰هزار تن آماده خرید گندم کشاورزان از شهرستان‌های لامرد و مهر و شهرستان‌های همجوار است. استان فارس یکی از قطب‌های تولید گندم کشور محسوب می‌شود.

   ‌ 88درصد کشت قراردادی در کرمان
برداشت گندم از مزارع جنوب کرمان روز چهارشنبه، 9فروردین از روستای چاه‌عید شهرستان قلعه‌گنج در جنوب استان آغاز شد. رئیس جهادکشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه امسال بیش از ٢٠درصد سطح زیرکشت گندم در جنوب استان افزایش پیدا کرده است، می‌گوید: این اتفاق در راستای اصلاح الگوی کشت انجام شده است و در سال‌های آینده قطعا ادامه خواهد داشت.
احمد احمدپور اظهار امیدواری می‌کند با برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه کشت قراردادی انجام شده و با توجه به اینکه بیش از ٨٨درصد گندم استان در برنامه کشت قراردادی قرار گرفته، عملکرد مناسبی را شاهد باشیم. رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان اضافه می‌کنددر منطقه قلعه گنج حدود ١٦هزار هکتار سطح زیرکشت گندم است که انتظار برداشت ٦٠ تا ٧٠هزار تن محصول داریم.

   ‌ آغاز برداشت گندم خوزستان از 20فروردین 

خوزستان با ۱۹درصد‌گندم در کشت پاییزه و رتبه اول در تولید گندم در سال‌های گذشته، به قطب این محصول در کشور شناخته می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از آغاز برداشت گندم از مزارع استان از ۲۰فروردین خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از یک میلیون و ۴۹۶هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
سید رحمت‌الله پریچهر، با بیان اینکه برداشت محصول خوزستان در یک دوره فشرده ۴۰روزه به اتمام خواهد رسید، می‌افزاید: برداشت گندم ابتدا در مناطق جنوبی استان ازجمله شهرستان‌های هندیجان، ماهشهر، شادگان و خرمشهر آغاز می‌شود و سپس به‌تدریج به مناطق مرکزی و غربی خوزستان می‌رسد. به‌گفته وی، کار برداشت گندم در مناطق سردسیر ایذه، باغملک و دزپارت نیز در نیمه نخست خرداد شروع می‌شود و با پایان برداشت در این مناطق عملیات برداشت گندم در سراسر استان به پایان می‌رسد. پریچهر عنوان کرد: در سال زراعی جاری ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم در خوزستان زیرکشت رفته است و برداشت از سطح این مزارع انجام خواهد شد.

مکث
 شورای قیمت‌گذاری امروز قیمت گندم را بررسی می‌کند

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور با بیان اینکه برداشت گندم در کشور از 7فروردین و در سیستان و بلوچستان آغاز شده است به همشهری می‌گوید: همینطور که جلو می‌رویم‌ استان‌ها یکی پس از دیگری در نوبت برداشت قرار می‌گیرند تا به استان‌های سردسیر برسیم که گندم‌شان را اواخر تابستان برداشت می‌کنند. تقریبا اغلب استان‌ها مدعی افزایش 30تا 40درصدی محصول خود هستند. علیقلی ایمانی از بارندگی مطلوب در 15استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: با وجود اینکه برخی از استان‌ها به‌دلیل شرایط خشکسالی خسارت دیدند، اما در مجموع وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم و این امیدواری وجود دارد که هم گندم بیشتری بخریم و هم تولید بیشتری داشته باشیم. وی با بیان اینکه 1میلیون و 950هزار هکتار اراضی آبی و 3میلیون و 900هزار اراضی دیم زیرکشت گندم رفته است، می‌گوید که در مجموع حدود 6میلیون هکتار به کشت گندم پاییزه اختصاص یافته است.
ایمانی اظهار امیدواری می‌کند که با توجه به افزایش برداشت محصول تا پیش‌بینی 9میلیون تن در تامین گندم نان به‌خودکفایی برسیم؛ هرچند او معتقد است درصورت بارندگی‌های مطلوب در این فصل و افزایش محصول در استان‌های سردسیر تولید گندم تا 12میلیون تن هم افزایش داشته باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور از آغار خرید تضمینی گندم با شروع برداشت محصول خبر و توضیح می‌دهد: کشاورزان نگران قیمت تضمینی اعلام شده بودند، زیرا اگر بخواهند گندم را با همین قیمت بفروشند، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید تحت‌تأثیر قیمت ارز، کارشان توجیه اقتصادی ندارد. نکته دیگر اینکه کشورهای اطراف ما گندم را به قیمت گزاف‌تر می‌خرند و امکان قاچاق وجود دارد و از سوی‌ دیگر، با توجه به گرانی نهاده‌های دامی و طیور احتمال استفاده از گندم برای خوراک دام هم می‌رود. با توجه به این موارد، مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهوری داشتیم و رونوشت این مکاتبه برای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم ارسال شد. این کمیسیون روز دوشنبه، 14فروردین جلسه‌ای داشت که طی آن نرخ 17هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم را به رئیس‌جمهوری پیشنهاد دادند. امروز، چهارشنبه هم قرار است شورای قیمت‌گذاری به این ماجرا ورود کند و امیدواریم با پذیرش این قیمت، یک بارقه امید و دلگرمی برای کشاورزان ایجاد شود تا تولید گندم مستمر و پایدار باشد. ایمانی با اشاره به تصمیم روسیه برای ذخیره محصولاتش و احتمال قطع صادرات گندم این کشور به ایران، تأکید می‌کند همه موارد دست به‌دست هم داده است تا ما از گندم و گندم‌کاران حمایت کنیم.
او توضیح می‌دهد: اگر برای هر ایرانی دو قرص نان به‌عنوان مصرف روزانه درنظر بگیریم 170میلیون قرص نان در روز نیاز داریم که اگر تامین این نیاز با چالش مواجه شود کار سختی در پیش خواهیم داشت. مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور البته تأکید می‌کند خرید تضمینی در حال حاضر با قیمت قبل در جریان است، اما درصورت پذیرش قیمت جدید دولت مابه‌التفاوت قیمت را به‌حساب گندم‌کاران می‌ریزد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید