• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 2 شهریور 1402
کد مطلب : 201094
+
-

تولید گندم از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت

خرید تضمینی گندم تا پایان مرداد با 43درصد افزایش نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، از 10میلیون تن گذشت

گزارش
تولید گندم از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران روز گذشته آمار خرید تضمینی گندم تا آخرین روز مردادماه را بیش از ۱۰ میلیون تن اعلام کرد که این میزان 500هزار تن بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده است.
به گزارش همشهری، سعید راد، میزان خرید تضمینی گندم کل کشور تا روز 31مردادماه امسال را افزون بر 10میلیون تن عنوان کرد که 3میلیون تن نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. وی با تأکید بر رشد ۴۳درصدی خرید تضمینی گندم در سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، گفت: خرید تضمینی گندم در سال‌جاری در مناطق سردسیر کشور که محصول گندم‌شان دیرتر از سایر نقاط کشور برداشت می‌شود، همچنان ادامه دارد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از پرداخت ۴۸درصد مبلغ خرید گندم به کشاورزان خبر داد. به‌گفته راد، مبلغ پرداختی به گندم‌کاران تا امروز، بیش از ۶۷هزار میلیارد تومان بیش از کل مبلغ خرید سال گذشته بوده است. معاون وزیر جهادکشاورزی، ارزش گندم‌های خریداری شده تا پایان مرداد را به بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان عنوان کرد. براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی، استان خوزستان با تولید یک میلیون و 720هزار تن گندم، پیشتاز تولید این محصول در کشور است و دیگر استان‌های برتر تولید گندم کشور تا امروز به‌ترتیب میزان تولید، کردستان، فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گلستان بوده‌اند. به‌گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، بیش از 92درصد سطح زیرکشت گندم آبی و دیم کشور تا امروز برداشت شده و برداشت گندم در استان‌های سردسیر همچنان ادامه دارد. پیش‌بینی دفتر مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی این بود که خرید تضمینی گندم کشور امسال به 9.5میلیون تن برسد اما براساس آمارهای جدید اعلام شده، خرید تضمینی گندم از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته است.

پرداخت عمده مطالبات تا نیمه شهریور
درحالی‌که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از تلاش دولت برای تسریع در پرداخت مطالبات معوقه گندم‌کاران خبر داد، دیروز رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که تا چند روز آینده ۵۰هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود. داوود منظور از تلاش برای پرداخت عمده مطالبات گندم‌کاران تا نیمه شهریور خبر داد و گفت: خرید گندم امسال نسبت به 2 سال پیش 5/2 برابر شده و تعهد دولت ۱۴۰ تا ۱۴۵هزار میلیارد تومان بود که منابع به اندازه کافی در بودجه تعیین نشده بود اما از سایر منابع که در اختیار دولت بود جابه‌جایی انجام دادیم و تا چند روز آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت می‌کنیم.

رشد کمی و کیفی تولید گندم
شرایط جوی مناسب، اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها، توسعه کشت‌های مکانیزه، افزایش سطح استفاده از سامانه‌های نوین ‌آبیاری، رشد مصرف بذرهای اصلاح شده و لیبل‌دار، افزایش سطح مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و تامین مناسب و تعادل مصرف کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، مهم‌ترین دلایل رشد تولید امسال گندم کشور عنوان می‌شوند، اما شرایط گندم تولیدی کشور امسال از لحاظ کیفی نیز بهبود داشته است. براساس اعلام مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، میزان پروتئین گندم کشور به‌طور متوسط از ۹ تا ۱۰.۵درصد به ۱۱ تا ۱۲.۵درصد رسیده است. رئیس بخش تحقیقات غلات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر روز گذشته با اشاره به افزایش کیفیت گندم تولید ایران ظرف 2دهه اخیر گفت: علاوه بر افزایش پروتئین، میزان گلوتن گندم تولید داخل نیز 25 و 30درصد است و میزان پروتئین و گلوتن 2 شاخصه مهم کیفیت گندم محسوب می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید