• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187766
+
-

تلاش لولا برای مهار نظامیان برزیل

رئیس‌جمهور برزیل پس از ناآرامی‌های انتخاباتی که نظامیان نقش زیادی در آن داشتند تلاش دارد تا ارتش را کنترل کرده و آنان را از مناصب دولتی دور نگه دارد

دریچه
تلاش لولا برای مهار نظامیان برزیل

«لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور برزیل که کشورش از زمان آشوب‌های پس از انتخابات 3‌ماه گذشته دستخوش ناآرامی بوده، به ‌دنبال کنترل بیشتر نظامیان است؛ کسانی که گفته می‎شود نقش مهمی در ناآرامی‌ها داشته‌اند.
زمانی که آشوبگران برزیلی در اعتراض به نتایج انتخابات و شکست «ژائیر بولسونارو»، سیاستمدار جناح راست، به ساختمان‌های دولتی در برازیلیا حمله کرده، شیشه‌ها را شکسته و دارایی‌های دولتی را تخریب کردند، مأموران نظامی تنها نظاره‌گر بوده و ترجیح دادند که در این مسئله دخالت نکنند. کابوس آنچه در آن روز اتفاق افتاد با گذشت 3ماه، هنوز گریبان دولت داسیلوا را رها نکرده است. رئیس‌جمهور چپگرای برزیل از آن زمان تاکنون تلاش کرده تا اطمینان پیدا کند که رهبران نظامی بزرگ‌ترین دمکراسی‌ آمریکای جنوبی تا جایی که امکان دارد از سیاست دور بمانند. روزنامه ال‎پایس می‌نویسد: «نگرانی‌های لولا داسیلوا درباره حمایت نظامیان از بولسونارو چندان هم بی‌دلیل نیست. برزیل 4 کودتای نظامی را پشت سر گذاشته است که آخرین مورد آن در سال1964 اتفاق افتاد که در پی آن 2دهه دیکتاتوری بی‌رحمانه در این کشور حاکم شد.»
لولا داسیلوا اما راه دشواری در پیش دارد چرا که ارتش برزیل مملو از نظامیانی است که تمام‌قد از ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور جنجالی راستگرا که مقلب به ترامپ برزیل است، حمایت می‌کنند. رئیس‌جمهور فعلی برزیل تاکنون بیش از 100غیرنظامی را جایگزین نظامیانی کرده است که در دولت بولسونارو پست‌های کلیدی را در اختیار داشتند. او همچنین نظارت بر سازمان‌های اطلاعاتی برزیل را به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار کرده است. «کارلوس ملو»، استاد علوم سیاسی دانشگاه اینسپر در سائوپائولو در این‌باره می‌گوید: «لولا برای اینکه بتواند کشور را اداره کند باید روابط خود را با نظامیان مدیریت کند.»
بولسونارو، رئیس‌جمهور و نظامی سابق برزیلی در دولت قبل بیش از 6هزار نظامی را برای پست‌های دولتی منصوب کرد و در اقدامی جنجالی برای برانگیختن نوستالژی روزهای حکومت نظامی، برای کودتای سال1964 مراسم بزرگداشت برگزار کرد که انتقادهای بسیاری را برانگیخت. یکی از مهم‌ترین اقدامات لولا داسیلوا برای کنترل نفوذ نظامیان در صحنه سیاست برزیل، ترفیع دادن به ژنرال «توماس پایوا» و انتصاب او به‌عنوان فرماندهی ارشد ارتش بوده است. پایوا 62ساله، متعهد شده که سربازان را از سیاست دور نگه دارد و به نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری احترام بگذارد؛ انتخاباتی که در آن لولا با اختلاف بسیار کمی بولسونارو را شکست داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید