• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 22 اسفند 1401
کد مطلب : 187658
+
-

بلیت مترو سال بعد چقدر است؟

شورای شهر تهران با افزایش 25درصدی و حداکثر 50درصدی نرخ بلیت ناوگان ریلی موافقت کردند

شورا
بلیت مترو سال بعد چقدر است؟

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز و در جریان بررسی لایحه تعیین بهای خدمات در سال1402(حمل‌ونقل عمومی) با افزایش میانگین 25درصد و براساس میزان پیمایش تا سقف 50درصد بلیت مترو موافقت کردند. این افزایش نرخ از اول اردیبهشت سال آینده در ناوگان ریلی اعمال می‌شود.
به‌گزارش همشهری، شورا با بررسی یک فوریت لایحه فروش ملک معروف به روزنامه اطلاعات در خیابان خیام وارد دستور جلسه شد و اگرچه این لایحه موافقان و مخالفانی داشته اما با تذکر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه بحث یک فوریت لایحه مطرح است و در جلسات آتی محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد، اعضا با یک فوریت آن موافقت کردند. لایحه تعیین بهای خدمات در سال1402 هم دستور جلسه دیگری بود که سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران ابتدا گزارش مربوط به ناوگان ریلی را ارائه و سپس از پیش‌بینی افزایش 31درصدی نرخ بلیت مترو خبر داد و گفت که شهرداری برای افزایش نرخ کرایه مترو، مبلغی را به‌عنوان ورودی پیش‌بینی کرده و براساس میزان پیمایش، ساعات اوج پیک، ساعات غیرپیک، استفاده از بلیت‌های کاغذی، استفاده از بلیت‌های الکترونیکی، شارژ کارت بلیت به‌صورت غیرحضوری و آنلاین و... نرخ بلیت مترو تغییر می‌کند.

نرخ بلیت مترو افزایش نیابد

پس از ارائه گزارش افزایش نرخ بلیت مترو، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا با این موضوع مخالفت کرد و پیشنهاد داد: «نرخ بلیت مترو در سال آینده افزایش نیابد و مابه‌التفاوت را شهرداری به مترو بپردازد و ما در تفریغ(نتیجه اجرای بودجه) بودجه‌ای لحاظ کنیم. عدد اختلافی ۳۰۰ تا ۳۵۰میلیارد تومان است و برای این افزایش درآمد، شهرداری را مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت کنیم.»

قیمت بلیت متروی تهران، نصف شهر مشهد است

مهدی چمران، رئیس شورا هم با پیشنهاد آخوندی مخالفت کرد و گفت: «اگر این کار را انجام ندهیم سال1403 افزایش 2برابری خواهد داشت و این قطعا به مردم فشار وارد می‌کند. قیمت بلیت مترو و اتوبوس یکی از ارزان‌ترین قیمت‌هاست و حتی با کشورهای همسایه نیز قابل ‌مقایسه نیست.» وی با بیان اینکه «بلیت مترو در تهران نصف قیمت بلیت مترو در مشهد است»، تأکید کرد که «باید درآمد افراد را افزایش داد نه اینکه قیمت بلیت را پایین نگه داشت.»

تخفیف برای روزهای آلوده

مهدی پیرهادی هم با افزایش 31درصدی بلیت مترو مخالفت کرد و با بیان اینکه 5800میلیارد تومان بودجه برای بهره‌برداری مترو پیش‌بینی‌شده است، گفت: «قیمت بلیت با هزینه استهلاک ۱۶هزار تومان و بدون هزینه استهلاک 12520تومان است اما به‌صورت میانگین 3170تومان از مردم دریافت و در واقع ۷۵درصد یارانه از سوی ما(شهرداری) پرداخت می‌شود. پیشنهاد می‌کنم نرخ بلیت 25درصد افزایش داشته باشد و در روزهای آلوده هم برای نرخ بلیت حمل‌ونقل، تخفیفی پیش‌بینی شود.»

برداشتن فشار از روی دوش مردم

ناصر امانی هم با بیان اینکه باید فشار افزایش نرخ کرایه مترو را از روی دوش مردم برداریم با افزایش 31درصدی مخالفت کرد و گفت: «بیشترین مد حمل‌ونقلی که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، مترو است؛ حداقل یک‌میلیون نفر در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند و نباید با افزایش قیمت‌ها امکان استفاده حداکثری از حمل‌ونقل پاک، سریع و انبوه‌بر را کاهش بدهیم.»

موافقت اعضا با پیشنهاد رئیس شورا
پس از اظهارنظر مخالفان و موافقان در نهایت مهدی چمران، رئیس شورا پیشنهاد افزایش میانگین 25درصد و حداکثر تا سقف 50درصد(برحسب پیمایش) و همچنین تخفیف 10درصدی نرخ بلیت در ساعات غیرپیک را داد و اعضای شورا هم موافقت کردند. پرونده نرخ بلیت مترو بسته شد و در جلسه آتی که سه‌شنبه برگزار می‌شود، نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی برای سال آینده بررسی خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید