• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187606
+
-

2هزارتن میوه شب عید در میادین شهرداری

مدیریت شهری برای نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کامل دارد

گزارش
2هزارتن میوه شب عید در میادین شهرداری

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

در فروردین1402 2مناسبت فرهنگی بزرگ توأمان رخ می‌دهد که هر یک بر بازار مصرف محصولات غذایی تأثیر وسیعی دارد. 3روز بعد از اینکه سال نو آغاز می‌شود،‌ ماه مبارک رمضان فرامی‌رسد. بخش مهمی از توزیع محصولات غذایی در شهر تهران در سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران انجام می‌شود که امسال مسئولیت سنگینی برعهده دارد. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در نشست خبری این سازمان از تامین 2 هزار تن میوه شب عید در میادین و بازارهای تره‌بار خبر داد و گفت: امسال 3ماه در حوزه تنظیم بازار با توجه به عدم‌ثبات قیمت‌ها اقدامات جدی انجام دادیم و برای تنظیم بازار سیب‌زمینی، گوجه و پیاز فعالیت مهمی صورت گرفت که اگر ورود ما نبود سفره مردم دچار آسیب جدی می‌شد.
ایوب فصاحت در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره آمادگی سازمان برای فعالیت در شرایط خاص اقتصادی گفت: سازمان از همکاری دولت و بخش خصوصی بهره‌مند است؛ به همین دلیل آمادگی خدمات‌رسانی در شرایط متلاطم و تنش‌زا را داریم و در این زمینه جلساتی هم برگزار شده است.
او پس از تشریح و بیان آمار‌ها و اقدامات این سازمان در سال1401 و برنامه‌های آن برای ‌ماه پیش‌رو گفت: از 3فروردین و شروع‌ ماه رمضان، نوع مصرف تغییر می‌کند؛ به‌عنوان مثال مصرف میوه‌ کاهش قابل توجه پیدا خواهد کرد. پس باید به شکلی اقدام کنیم که محصولات به‌دلیل باقی ماندن در سردخانه‌ و انبار خراب نشوند. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تأکید کرد: با رأی اعضای شورای شهر تصویب شده که زنجیره تامین را از ابتدای سال شروع کنیم و تلاش می‌کنیم که با همکاری تولید‌کنندگان محصول را کشت کنیم. همچنین سورتینگ(درجه‌بندی) محصولات را با کمک اتحادیه‌ها هنگام برداشت انجام دهیم. این کار سبب می‌شود که یک مسیر عقلانی و عملی برای تولید‌کنندگان فراهم شود و تلاطم بازار در سطح میادین به حداقل ممکن برسد.
فصاحت درباره ضرورت ایجاد زنجیره تامین گفت: فقط در استان تهران 60هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی مشغول تولید هستند و سالانه 2میلیون تن محصول تولید می‌کنند که با محصولات فرآوری شده و گلخانه‌ای به 11میلیون تن هم می‌رسد.
او با اشاره به اینکه کیفیت برنج آزمایش می‌شود و اجازه مخلوط کردن برنج‌ها را نمی‌دهیم، افزود: با تصویب شورا پایش سلامت محصولات را در ابتدای ورود به میادین شروع می‌کنیم.
امسال فروش ویژه محصولات لبنی با همکاری اتحادیه لبنیات محقق شد. با توجه به تلاطم‌های قیمت در حوزه لبنیات میزان مصرف آنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد که با همکاری انجمن‌ و اتحادیه مربوطه فضا‌هایی را برای توزیع محصولات لبنی در سطح میادین اختصاص دادیم.

پایانه صادراتی
مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه به‌دنبال ایجاد اتحادیه و تشکل نیستیم، گفت: سال آینده در میدان مرکزی تره‌بار صنایع تبدیلی و تکمیلی مانند سردخانه را احداث می‌کنیم. مطالعات در این زمینه انجام شده است و پایانه صادرات و واردات را هم افتتاح خواهیم کرد. واردات را در زمینه کالاهایی انجام می‌دهیم که چاره‌ای به‌جز واردات آنها نباشد. مثلا در حال مذاکره برای تولید موز موردنیاز در داخل کشور هستیم، اما این کار چند سال طول می‌کشد و در این مدت باید محصول را وارد کنیم. از طرف دیگر صادرات باید دائمی باشد تا در برخی کشورها جایگاه خود را تثبیت کنیم. اگر ۲۰ تا ۳۰ هزار تن سردخانه داشته‌باشیم، می‌توانیم محصولات را با ثبات بیشتری ذخیره و عرضه کنیم و دلال و واسطه نمی‌تواند تنش ایجاد کند. در شرایط خاص بازار اخلاق‌مدار نیست و باید اهرم‌های تنظیم قیمت را داشته باشیم که یکی از آنها سردخانه است. فصاحت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که قیمت بازار چگونه تعیین می‌شود، گفت: درواقع مبنا باید قیمت محصول هنگام برداشت از مزرعه به اضافه هزینه‌های حمل و دیگر هزینه‌ها باشد؛ نه اینکه قیمت بازار مبنا قرار گیرد. او درباره کیفیت میوه‌های عرضه شده، گفت: برخی بازارهای خوب ما دنباله‌هایی از سایر بازارها دارند که به‌عنوان بازارهای درجه۲ تلقی می‌شوند و تفاوتی میان بازار اصلی و دنباله‌ها وجود دارد. برای حل این مشکل امسال ۶۰ بازار از این نوع خارج شدند و امیدواریم در سال آینده نیز تعداد بیشتری که به‌عنوان دنباله بازار اصلی بودند از این مجموعه خارج شوند.
فصاحت همچنین درباره جایگاه‌های سازمان میادین در مترو گفت: ۳۱ جایگاه در ۲۹ ایستگاه وجود دارد که در جلسات مشترک مشغول ارزیابی هستیم تا در‌ ماه رمضان به فروش خرما و دیگر محصولات بپردازند.
او با اشاره به اینکه روزانه 3-2هزار تن محصول در سازمان میادین عرضه می‌شود، گفت: کشف‌نرخ که در این میدان انجام می‌شود بر قیمت‌ محصولات مشابه در استان‌های مجاور و دیگر مناطق کشور تأثیر‌گذار است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید