• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187456
+
-

خودنمایی دوباره تروریسم داعش در افغانستان

همزمان با انکار فعالیت گروه داعش در افغانستان از سوی طالبان، این گروه تروریستی یکی از چهره‌های کلیدی طالبان را ترور کرد

دریچه
خودنمایی دوباره تروریسم داعش در افغانستان

کمتر از یک ‌ماه پس از آن که امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان ادعای «سازمان پیمان امنیت جمعی» در مورد فعالیت نیروهای شاخه خراسان گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان را رد کرد، محمد داوود مزمل، والی طالبان در ولایت بلخ در شمال افغانستان بر اثر حمله انتحاری عضو داعش کشته شد. داعش روز پنجشنبه در بیانیه‌ای در خبرگزاری اعماق اعلام کرد که یک عضو این گروه در بیرون دفتر محمد داوود مزمل، کمربند انفجاری خود را منفجر کرده که او و شماری از محافظان‌اش را کشته است.
محمد داوود مزمل از اعضای ارشد طالبان به شمار می‌رفت و در نخستین روزهای تسلط طالبان بر افغانستان به‌عنوان والی ولایت ننگرهار منصوب شده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در ننگرهار رهبری مبارزه با داعش را برعهده داشت و سال گذشته به‌عنوان والی بلخ منصوب شد.
طالبان طی یک سال و نیم گذشته که کابل را در کنترل خود داشته، همواره تحرکات و فعالیت گسترده داعش در افغانستان را منکر شده و در موارد متعددی اعلام کرده که گروه تروریستی داعش در افغانستان دچار شکست کامل است، ازجمله ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در تابستان امسال در واکنش به اظهارات ضمیرکابلوف، نماینده روسیه در امور افغانستان درباره خطر وجود داعش در افغانستان در توییتی نوشت: «داعش در افغانستان شکست خورده و ریشه‌کن شده است.»
اما شواهد میدانی با ادعای طالبان درباره تضعیف داعش در افغانستان چندان همخوانی ندارد و طی 2‌ماه گذشته، گروه تروریستی داعش عملیات‌های مرگباری را در این کشور جنگ‌زده، رقم زده است. از جمله کمتر از 2‌ماه پیش، یک حمله انتحاری مقابل ورودی ساختمان وزارت خارجه افغانستان، جان ۱۷ کارمند و دیپلمات این وزارتخانه را گرفت. ساعاتی پس از این حمله، داعش خراسان با انتشار اطلاعیه‌ای، مسئولیت آن را بر عهده گرفت.
بی بی‌سی با استناد به آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری اعماق که وابسته به داعش است، گزارش داده که در مجموع پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، اعضای داعش حداقل ۲۶۰ حمله در این کشور انجام داده‌اند؛ آماری که گویای حضور پررنگ گروه تروریستی داعش در افغانستان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید