• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187332
+
-

نقل قول خبر/ شناسایی مناطق مستعد نهال‌کاری

محمدتقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور: در طرح کاشت یک‌میلیارد اصله درخت مناطقی را که مستعد نهال کاری است مشخص کرده‌ایم و از نظر زمانی و مکانی مشخص است چه فعالیت‌هایی باید در آن مناطق انجام شود. نقاط ضعف و قوت نیز آسیب‌شناسی شده است تا این طرح با کمترین اشتباه انجام شود. یکی از نکات مهم برای عدم‌موفقیت در طرح‌های گذشته، نداشتن تکنیک‌های مناسب، انتخاب گونه‌های نامناسب و عدم‌نگهداشت بود. اما در طرح جدید موافقتنامه‌هایی منعقد شده است که تا 4 سال برخی بخش‌ها نگهداشت نهال‌های کاشته شده را انجام دهند.

تولید 250میلیون نهال در سال
یوسف مرادی، مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری: حدود ۴۰هزار روستا در کشور داریم که تمام آنها در بستر منابع طبیعی کشور هستند و در این محدوده سالانه ۱۰۰هزار تن عسل و ۴۵۰تن گوشت و ۲میلیون تن چوب تولید می‌شود و تمام اینها حاصل همکاری مردم با سازمان منابع طبیعی است و بستر خوبی برای کاشت نهال هستند. تولید یک نهال نیز 6هزار تومان هزینه دارد و ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰میلیون نهال در کشور وجود دارد. نیاز آبی هر نهال نیز 100لیتر آب است. این در حالی است که بسیاری از صنایع همچون تولید کفش چرم، خودرو و... بیش از این میزان به آب نیاز دارند. بسیاری از نهالستان‌هایی که برای کاشت نهال برگزیده شده‌اند هم مجوز و سهمیه آب دارند و قرار نیست به‌دنبال مجوز باشیم تا آب مورد نیاز را از متولیان دریافت کنیم. حتی نهال‌ها در بسیاری از مناطق همچون زاگرس نیازی به آبیاری ندارند. در بسیاری از مناطق نیز محافظت از نهال‌های کاشته شده به‌طور طبیعی انجام می‌شود.

زنده نگه داشتن یک‌میلیارد اصله درخت
رسول اشرفی‌پور، رئیس شورای‌عالی جنگل: نرخ زنده‌مانی جنگل‌های کاشته شده توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ایران بالای ۶۰ درصد است و نکته این است که صرف‌نظر از جنگل‌کاری‌هایی که انجام می‌دهیم در طرح کاشت یک‌میلیارد اصله نهال می‌خواهیم پررنگ‌تر از گذشته این کار را انجام دهیم. در بعضی از شهرک‌های صنعتی جنگل‌کاری‌ها موفق و در برخی مناطق ناموفق بوده است. در حوزه راه‌وشهرسازی هم جنگل‌کاری‌هایی که به‌صورت مشترک انجام دادیم در بسیاری از موارد تولی‌گری خود را به خوبی انجام ندادند. اما نرخ زنده‌مانی جنگل‌کاری‌ در حوزه منابع ملی که خود سازمان انجام داده در کل کشور بیش از ۶۰درصد بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید