• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18730
+
-

بیدادِ گرانی در کرمانشاه

گرانی های موجود در بازار به گونه ای نیست که ناشی از تخلف باشد، زیرا قیمت بسیاری از کالاها واقعا بالا رفته است

بازار
بیدادِ گرانی در کرمانشاه




فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:


‌وضعیت بازار کرمانشاه بسیار نامطلوب شده و گرانی و کمبود برخی از کالاها مشهود است. از یک سو برخی مغازه داران که اجناس خود را از قبل خریده‌ا‌ند با نگرانی از این‌که مجبور می شوند جنس جدید را با قیمت بالاتر بخرند، از فروش اجناس قدیمی خود خودداری می کنند. 
این امر باعث می شود در برخی از اقلام بازار کمبود داشته باشیم که نمونه آن را در کالاهایی مانند روغن سرخ کردنی می بینیم. از سوی دیگر قیمت برخی از کالاها بسیار بالا رفته و بهانه آن نیز بالا رفتن نرخ ارز عنوان می شود، در حالی که این کالاها هیچ ارتباطی با نرخ ارز ندارند.

گرانی اجناس باعث شده مردمی که قدرت خرید بسیار کمی دارند از خرید بسیاری از اقلام صرف نظر کنند و فقط ملزومات اساسی مورد نیاز زندگی خود را بخرند که نتیجه این شرایط رکود شدید حاکم در بازار است و بسیاری از جنس های مغازه داران فروش نمی رود.
بازار درگیر نوعی بلاتکلیفی است، مردم انتظار می کشند که شاید قیمت ها حباب باشد و کمی پایین بیاید و مغازه داران نیز منتظرند با پایین آمدن قیمت دوباره جنس جدید بخرند. وضع در بازار برخی کالاها مانند گوشی تلفن همراه، قطعات یدکی ماشین، وسایل الکترونیکی، رایانه، طلا و... بسیار بدتر است، زیرا این اقلام مستقیم از نرخ ارز اثر می پذیرند و افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند.


دلیل گرانی ها

گرانی های موجود در بازار به گونه ای نیست که ناشی از تخلف باشد، زیرا قیمت بسیاری از کالاها واقعا بالا رفته، اما به هر حال هستند افرادی که از این شرایط سوءاستفاده کرده و قیمت ها را بیشتر بالا می برند. در این اوضاع مردم انتظار دارند دستگاه های نظارتی همان‌طور که همیشه شعار می دهند بیشتر پای کار باشند تا مردم این‌قدر تحت فشار قرار نگیرند. « علی رجبی» راننده تاکسی است و با اشاره به افزایش چند برابری قیمت برخی لوازم جانبی خودرو، می گوید: رانندگان تاکسی‌ها توان پرداخت این‌همه هزینه را ندارند و با خراب شدن قطعه‌ای از خودرو و رفتن به تعمیرگاه حداقل 300 تا 400 هزار تومان برای یک کار ابتدایی باید پرداخت کنند. 
وی اضافه می کند: هم قیمت قطعات و هم هزینه دستمزد تعمیرکار بالا رفته است و رانندگان تاکسی‌ها با این درآمد کمی که دارند توان پرداخت این‌همه هزینه را ندارند و هرآنچه که در می آورند باید خرج ماشین خود کنند.
این راننده تاکسی یادآوری می کند: سفره رانندگان تاکسی‌ها و سایر اقشار ضعیف و متوسط جامعه بسیار کوچک شده و مردم توان خرید گوشت کیلویی بیش از 50 هزار تومان ، برنج، روغن و... را ندارند.


 افزایش 30درصدی قیمت ها

«منیر شرف آبادی» یکی دیگر از شهروندان کرمانشاه است و با گلایه از گرانی اجناس در بازار، می گوید: قیمت برخی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بیش از 30 درصد بالا رفته است.

وی با بیان این‌که برخی از افراد نیز از شرایط بازار سوءاستفاده می کنند، ادامه می دهد: مواد غذایی که تولید داخل کشور است هیچ ارتباطی با نرخ ارز ندارند اما مغازه داران بالا رفتن قیمت ها را به نرخ ارز ربط می دهند.

 این شهروند اظهار می کند: مسئولین باید فکری به حال مواد غذایی اساسی مورد نیاز مردم مانند مواد پروتئینی، لبنی، برنج، روغن، قند و شکر و... بکنند، به‌علاوه تخم مرغ هم وضعیت خوبی ندارد. شرف آبادی می گوید: بسیاری از مغازه داران اعلام می کنند که قیمت ها از این میزان هم بیشتر خواهد شد زیرا با افزایش نرخ کرایه کامیون ها، هزینه حمل و نقل تاثیر مستقیمی بر قیمت اجناس دارد.

 به گفته وی، مردم دیگر توان فشار مالی بیش از این را ندارند. ‌مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز با اشاره به وضعیت بازار در کرمانشاه می گوید: باید کنترل بیشتری بر اقلام اساسی مورد نیاز مردم داشته باشیم و اجازه سوءاستفاده برخی افراد سودجو در این شرایط را ندهیم. « داریوش جودکی» می افزاید: باید با همکاری دستگاه های نظارتی دیگر بر اقلام اساسی مانند محصولات پروتئینی، مواد لبنی، تخم مرغ، میوه و سبزی و خصوصا نان بیشتر نظارت کنیم. وی با بیان این‌که باید حساب گرانی از گران‌فروشی هم جدا شود، ادامه می دهد: متاسفانه برخی از افراد در این شرایط گرا‌ن‌فروشی هم می کنند که نمونه آن را خصوصا در عرضه میوه و سبزی‌ها، نان آزاد و... داریم. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان از بالا بودن قیمت گوشت هم در بازار خبر می دهد که باید کنترل شود.


تاثیر محسوس نظارت ها بر بازار 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز از تشدید نظارت ها بر بازار با همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی مانند تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و... خبر می دهد. « محسن رستمی» ادامه می دهد: باید تاثیر نظارت ها را بر بازار محسوس کنیم و به‌ویژه با عرضه یک کالا مشابه با قیمت های مختلف برخورد جدی شود. وی اضافه می کند: برای این منظور شهر کرمانشاه را به چند منطقه تقسیم کرده‌ایم و بر اساس حساسیت مناطق نظارت ها را تشدید می کنیم. به گفته این مسئول، از نظارت در شهرستان های استان نیز غفلت نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید