• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18720
+
-

کشاورزی پر رزق لامرد

در سال گذشته ۵۴۴ هزار و 450 تن محصول زراعی در لامرد تولید شد

کشاورزی
کشاورزی پر رزق لامرد




آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

لامرد با مساحت ۳۹۳۲ کیلومترمربع در جنوبی‌ترین نقطه فارس و همجوار با استان‌های هرمزگان و بوشهر واقع شده است. این شهرستان از شمال با لارستان، از جنوب شرق با هرمزگان و از جنوب غرب با شهرستان مهر و استان بوشهر همسایه است.

لامرد از نظر آب و هوایی جزو مناطق گرم و خشک محسوب می‌شود که حداقل درجه حرارت آن صفر و حداکثر درجه حرارتش ۵۰ درجه سانتی‌گراد است. این شهرستان دارای دو رودخانه فصلی مهم به نام‌های مهران (شور) و علامرودشت است و اگر طرح جداسازی بخش‌هایی از استان هرمزگان و الحاق آن به فارس اجریی شود، لامرد تنها شهرستان استان خواهد بود که به خلیج فارس دسترسی خواهد داشت. فعالیت عمده مردم در این شهرستان کشاورزی است که در سال‌های اخیر به دلیل کمبود منابع آب، در حوزه ترویج کشت‌های نوین و صنعتی گام‌های موثری برداشته‌اند. هم اکنون نیز لامرد جزو شهرستان‌هایی به شمار می‌رود که کشاورزی مکانیزه گسترده‌ای دارد و جایگزینی کشت گلخانه‌ای به جای کشت فضای باز در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.


 محصولات کشاورزی

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لامرد در خصوص محصولات کشاورزی این شهرستان می‌گوید: عمده محصولات تولیدی لامرد صیفی و سبزی است که در گلخانه‌ها تولید می‌شوند.

«محمدصادق فانی» می‌افزاید: گندم، کلزا، جو، محصولات جالیزی، گوجه فرنگی و کنجد از تولیدات مهم این شهرستان است که در این میان گندم و کلزا از اهمیت بیشتری برخوردارند.
وی از صادرات نشای صیفی و سبزی به مناطق دیگر خبر می‌دهد و می‌گوید: سالانه حدود ۱۵ میلیون قطعه نشای صیفی و سبزی در گلخانه‌های این شهرستان تولید و به شهرستان‌های دیگر فارس و سیستان و بلوچستان صادر می‌شود. فانی اضافه می‌کند: در این شهرستان علاوه بر محصولات صیفی، سبزی و جالیزی، از نخلستان‌ها نیز بهره‌برداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی لامرد با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۴۴ هزار و 450 تن محصولات زراعی در این شهرستان تولید شده است، ادامه می‌دهد: عمده این محصولات گندم و کلزا بوده است که بعد از درو به کارخانه‌های روغن کشی و سیلوی استان انتقال داده می‌شوند.
فانی با اشاره به اینکه طبق برنامه ابلاغی در شهرستان لامرد باید سالانه کاشت گیاهان دارویی ۱۰ هکتار توسعه یابد، می‌گوید: در همین راستا مزرعه آلوئه ورا علامرودشت با سطح کنونی ۴۰ هکتار به عنوان بزرگ‌ترین مزرعه آلوئه ورا در کشور شناخته می‌شود که زنجیره تولید و اشتغال‌زایی مناسبی را ایجاد کرده است.


روش‌های کشت و آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی لامرد در مورد چگونگی کشت در این شهرستان می‌گوید: تولید محصولات به روش گلخانه‌ای و در نخلستان‌ها بوده که آبیاری آنها نیز به صورت دیم و مکانیزه است. فانی با بیان اینکه آبیاری نوین در سطح بسیار گسترده‌ای در این شهرستان رواج پیدا کرده است، می‌افزاید: منابع آب مورد استفاده عمدتاً زیرزمینی است که به صورت حفر چاه از زمین استحصال می‌شود و استفاده از آب رودخانه‌های فصلی نیز رواج دارد.  وی با اشاره به اینکه خشکسالی و برداشت زیاد از سفره‌های آب زیرزمینی باعث شوری آب شده است، اضافه می‌کند: استفاده از روش‌های کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین موجب کاهش برداشت از این سفره‌های زیرزمینی شده است.

فانی با بیان اینکه برای کشت نخیلات از روش‌های آبیاری آبی و دیم استفاده می‌شود، ادامه می‌دهد: در روش دیم محصولات باکیفیت‌تر و پربارتر می‌شوند.
وی بر اهمیت استفاده صحیح از منابع آبی در بحران آب و خشکسالی تاکید و اضافه می‌کند: تسهیلات ۸۵ درصدی بلاعوض برای اجرای آبیاری نوین اعم از پرفشار و کم فشار برای اجرای طرح‌ها پرداخت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی لامرد با اعلام اینکه در سال ۹۶ میزان تعهدات شهرستان در زمینه آبیاری نوین ۴۰۰ هکتار بود اما با استقبال کشاورزان سطح اجرای این طرح به ۱۵۹۰ هکتار رسیده است، می‌افزاید: لامرد آمادگی پذیرش تقاضا برای اجرای آبیاری تحت فشار را در همه بخش‌های شهرستان دارد.

وی ادامه می‌دهد: این نوع روش آبیاری برای کشاورزان از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و از طرفی باعث صرفه‌جویی و مانع شوری آب منابع شهرستان می‌شود. فانی به بارندگی‌های مؤثر در ابتدای سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: از ابتدای سال بارندگی‌هایی را شاهد بوده‌ایم که باعث به وجود آمدن سطح سبز در مزارع گندم و کلزا شده است و در نهایت با افزایش تولید در شهرستان مواجه خواهیم شد، هرچند که در پایان دوره رشد این محصولات بارندگی مناسبی نداشته‌ایم و این در حالی است که میزان بارندگی‌های اخیر یک چهارم سال قبل بوده است.


 ظرفیت انبارداری و صنایع تبدیلی

مدیر جهاد کشاورزی لامرد در خصوص ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی در این شهرستان می‌گوید: باوجود کشت گسترده دانه‌های روغنی کلزا، کارخانه روغن کشی مناسبی در این شهرستان وجود ندارد و نیاز به صنایع تبدیلی کاملاً محسوس است. فانی می‌افزاید: سطح کشت کلزا در سال جاری حدود هزار هکتار بوده است که نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

وی اضافه می‌کند: دولت برای حمایت از تولید کلزا یارانه ۶۰ هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم بذر وارداتی پرداخت کرده و خرید این محصول تضمینی است.
فانی که اعتقاد دارد لامرد برای جذب سرمایه گذاران در بخش خصوصی ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد به اهمیت صادرات اشاره می‌کند و می‌گوید: با اینکه عمده محصولات این منطقه خرما، کلزا و گندم است، ولی مقدار ناچیزی از ارقام تجاری خرما مانند پیارم و زاهدی صادر می‌شود.


تسهیلات و بیمه برای کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی لامرد به استقبال نکردن کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: میزان استقبال مردم از بیمه محصولات کشاورزی در لامرد بسیاراندک است و تمایلی به این کار ندارند. «محمدصادق فانی» از ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی لامرد خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی ۸۵۹۴ میلیون ریال تسهیلات به بهره برداران پرداخت شده که صددرصد تعهدات بوده است. وی اضافه می‌کند: در راستای افزایش سرانه تولید در اراضی شور نیز ۱۳‌دستگاه کارنده مخصوص با یارانه ۵۰ درصدی به کشاورزان واگذار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :