• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18731
+
-

دست تولیدی‌ها زیر سنگ بانک‌ها

استاندار: مدیران بانک‌ها در استان موظف هستند ابلاغ دولت را عملی کنند و تابع سیاست‌های دولت باشند

اقتصادی
دست تولیدی‌ها زیر سنگ بانک‌ها




رسول عوده‌زاده| اهواز- خبرنگار:

‌بانک‌ها اساسا نقش تسریع‌کننده در روند تولید و به تبع آن ایجاد اشتغال دارند و بخش عمده تامین منابع مالی کشور بر عهده آنهاست. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران با ایجاد اشتغال، نقش موثری در رفع چالش‌های مرتبط با بیکاری دارند.
اما در خوزستان عملکرد بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران یا واحدهای صنعتی و تولیدی که از طریق دریافت تسهیلات در صدد بهبود کسب و کار خود هستند، از نظر ناظران قابل ‌قبول نیست و طبیعتا سرمایه‌گذاری در استان رونقی ندارد.

مسئولان اقتصادی استان با انتقاد از این وضعیت معتقدند بانک‌ها از نظر منابع مشکلی ندارند و عدم اعطای وام نشانه‌ کم‌کاری آنهاست. خوزستان از لحاظ ظرفیت قوی‌تر از استان‌های دیگر است، اما بانک‌های این استان نسبت به بانک‌های دیگر استان‌های کشور عملکرد ضعیفی دارند.
به گفته آنها، اگر بانک‌ها به توسعه استان و رشد اقتصادی کمک نکنند، بیکاری و در نتیجه مشکلات دیگر اجتماعی حاصل می‌شود. بنابراین بانک‌ها نمی‌توانند منکر نقش خود در حل و فصل این مشکلات شوند.
از سوی دیگر، مسئولان بانکی معتقدند که بانک‌ها مشکلاتی نیز دارند که مهم‌ترین آنها شتاب‌زدگی در صدور دستورالعمل‌هاست. آنها یکی از دلایل تاخیر در پرداخت تسهیلات را متقاضیان بدحساب و کسانی که مشکل ضامن و نقص در پرونده دارند می‌دانند.


کم‌کاری بانک‌ها

در روزهای اخیر انتقاد از بانک‌ها بیشتر و به تریبون امام‌جمعه هم کشیده شد. آیت‌الله «سید محمدعلی موسوی جزایری» امام‌ جمعه اهواز چند روز پیش گفت: در خوزستان دولت برای یک سری کارخانه‌ها و موسسات اقتصادی در استان که نیمه‌کاره مانده بود، تصمیمات خوبی اتخاذ کرده است. اما مدیران عامل بانک‌های استان زیربار مصوبات دولت که صددرصد شرعی و قانونی هستند، نمی‌روند و حاضر نیستند که این مصوبات را در استان اجرا کنند و نتیجه این تمکین نکردن‌ها این است که ما بنا داریم رسما وارد شکایت شویم.
وی تاکید کرد: من از بانک‌های استان شاکی هستم، چون همه مسئولان هم‌نظر هستند تا کاری صورت بگیرد، اما بانک‌ها هیچ توجهی نمی‌کنند. آیت‌الله جزایری افزود: وقتی می‌بینیم که در استان‌های دیگر مبالغ زیادی داده می‌شود اما خوزستان در آخر لیست قرار دارد، نمی‌توانیم تحمل کنیم.


بانک‌ها با تولیدکنندگان همکاری نمی‌کنند

فتیله انتقاد از بانک‌ها بالاتر و بالاتر رفت تا این‌که استاندار خوزستان با انتقاد از روند فعالیت بانک‌ها در استان گفت: مدیران شعب بانک‌ها در مرکز استان و شهرستان‌ها موظف هستند ابلاغ دولت را عملی کنند و تابع سیاست‌های دولت باشند و عملی نشدن سیاست‌های دولت، نحوه عملکرد همه ما را زیر سوال می‌برد. «غلامرضا شریعتی» افزود: در غیر این صورت تکلیف ما باید مشخص شود که بانک‌ها حکومت مستقلی در کشور هستند که به جای عمل به دستورهای دولت، بخش‌نامه‌های داخلی خود را اجرا می‌کنند یا نه. 
استاندار با بیان این‌که مشکلات تولید خوزستان مربوط به بانک‌هاست گفت: بانک‌ها باید شرایط دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط آن را برای صنایع کوچک و متوسط تسهیل کنند. بانک‌ها با تولیدکنندگان همکاری نمی‌کنند و در خوزستان به طور فزاینده‌ای در برابر اجرای مصوبات و ایجاد اشتغال سد شده‌اند.
به گفته او، بانک‌ها در برخورد با صنایع شرایط مناسبی ندارند و این مسئله به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید این مشکل هرچه سریع‌تر از سوی بانک‌ها حل شود.


مسئولیت در برابر بیکاران

در همین زمینه، معاون امور اقتصادی استانداری در مورد تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح‌های اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار به‌ویژه مشاغل روستایی به متقاضیان هشدار می‌دهد و می‌گوید: بانک‌ها در برابر بیکاران مسئولیت شرعی، اخلاقی و قانونی دارند.
«سید علی بحرینی مقدم» می‌افزاید: تسهیلات موجود در بانک‌ها متعلق به دولت است و بانک‌های عامل (به‌ویژه بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست‌بانک) باید در پرداخت این تسهیلات رسوب‌شده تحرک و چابکی بیشتری داشته باشند. وی با تاکید بر ضرورت تسهیل مجموعه‌های متعلق به بانک رفاه در پرداخت این تسهیلات اظهار می‌کند: بانک‌های عامل در اشتغال روستایی وقت ویژه‌ای برای این موضوع بگذارند تا این فرصت از جوانان بیکار خوزستان گرفته نشود.
بحرینی مقدم تاکید می‌کند: قراردادی که بانک‌ها با متقاضی به امضا می‌رسانند بر اساس سود ۱۸ درصد است و همین مسئله سبب شده که متقاضیان انگیزه خود را برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی از دست بدهند.
معاون استاندار خطاب به مدیران بانک‌ها می‌گوید: صنعت استان را مجازات نکنید و اگر هم خطایی صورت گرفته، متعلق به گذشته است. اگر مردم خوزستان در معرض ریزگردها، محرومیت و گرما هستند، دیگر در حق آنها جفا نشود و این تسهیلات سر از استان‌های دیگر درنیاورد.


عملکرد ضعیف نظام بانکی در زمینه اشتغال‌زایی

 با توجه به گسترش سیستم بانکی کشور در سال‌های اخیر و همچنین افزایش تسهیلات و خدمات بانک‌ها، بررسی تاثیر عملکرد سیستم بانکی بر خالص اشتغال در بخش‌های اقتصادی اهمیت زیادی پیدا کرده است.
در این میان، آنچه مهم است کارآمدی این نوع تسهیلات در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است. در مجموع به واسطه اختصاص تسهیلات بانکی به بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات، بخش کشاورزی از بالاترین میانگین سالانه شغل ایجادشده و بخش خدمات از پایین‌ترین میانگین سالانه شغل ایجادشده، برخوردار بوده است.
با این حال، نتایج به دست آمده گویای نوسان در عملکرد نظام بانکی کشور در مورد اشتغال‌زایی در بخش‌های اقتصادی به‌ویژه خدمات بوده است، به طوری که این نوع تسهیلات در سال‌هایی از دوره مذکور منجر به شغل‌زدایی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید