• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 15 اسفند 1401
کد مطلب : 187261
+
-

جزئیات طرح کاشت یک‌میلیارد اصله نهال اعلام شد

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بخش‌های مختلف طرح کاشت یک‌میلیارد اصله نهال را تشریح کرد و در نشست هفته منابع طبیعی که دیروز در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، گفت: قرار است یک‌میلیارد اصله نهال طی 4سال کاشته شود.
او گفت: این طرح در 4بخش،  اول، احیای جنگل‌ها و مراتع طبیعی با کاشت حدود ۳۰۰میلیون اصله نهال، دوم زراعت چوب تا فشار مضاعف بر بازار کم شود و نیاز چوبی را تا حدود ۲۰درصد تامین کند، سوم کنترل گسترش بیابان‌ها و توفان‌های شن و گردوغبار و آخر نیز افزایش سرانه فضای سبز  پایه‌ریزی شده و براساس ماده۲۲ قانون هوای پاک باید تا سال۱۴۰۶ سرانه فضای سبز به ۱۵مترمربع برسد.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در این طرح مناطقی که مستعد نهال‌کاری است، مشخص شده و از نظر زمانی و مکانی مشخص است چه فعالیت‌هایی باید در آنها انجام شود. نقاط ضعف و قوت طرح نیز آسیب‌شناسی شده است تا این طرح با کمترین اشتباه انجام شود.
شعبانیان ادامه داد: یکی از نکات مهم برای عدم‌موفقیت در طرح‌های گذشته، نداشتن تکنیک‌های مناسب، انتخاب گونه‌های نامناسب و عدم‌نگهداشت بود، اما در طرح جدید موافقتنامه‌هایی منعقد شده است که تا 5سال برخی بخش‌ها نگهداشت این نهال‌ها را انجام دهند.
یوسف مرادی، مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در این نشست درباره چگونگی کاشت یک‌میلیارد اصله نهال گفت: حدود ۴۰هزار روستا در کشور داریم که تمام آنها در بستر منابع طبیعی کشور هستند و در این محدوده سالانه ۱۰۰هزار تن عسل و ۴۵۰تن گوشت و ۲میلیون تن چوب تولید می‌شود و تمام اینها حاصل همکاری مردم با سازمان منابع طبیعی است.
وی افزود: تولید یک نهال ۶هزار تومان هزینه دارد و سالانه ۲۵۰میلیون نهال تولید می‌شود و با توجه به بودجه‌هایی که داریم عدد و رقمی نیست که بخواهیم به سمت کمک‌های خارجی حرکت کنیم.
مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: هر نهال به ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارد؛ درصورتی که بسیاری از صنایع همچون تولید کفش چرم، تولید خودرو و... بیش از این میزان به آب نیاز دارند.
وی گفت: بسیاری از نهالستان‌هایی که برای کاشت نهال برگزیده شده‌اند، مجوز و سهمیه آب دارند و قرار نیست به‌دنبال مجوز باشیم تا بتوانیم آب موردنیاز را از متولیان دریافت کنیم؛ حتی نهال‌ها در بسیاری از مناطق همچون زاگرس نیاز به آبیاری ندارند و در بسیاری از مناطق محافظت از نهال‌ها به‌طور طبیعی انجام می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید