• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18723
+
-

آلومینیوم اراک در آرزوی لیگ برتر

امین پناهی، مربی: برای ورود به لیگ برتر باید همه دست به دست هم دهند و با حمایت همه جانبه ورزش استان را متحول کنند

ورزش
آلومینیوم اراک در آرزوی لیگ برتر




مریم جباری| اراک- خبرنگار:

توجه به ورزش و رشد و توسعه آن به‌عنوان یک اولویت باید در کنار زندگی ماشینی و شهرنشینی با جدیت بیشتری دنبال شود. متأسفانه در این زمینه تفکر غلطی وجود دارد که بر اساس آن، متولی توسعه ورزش را تنها اداره کل ورزش و جوانان می‌دانند، در حالی که تمامی سازمان‌ها، صنایع و دستگاه‌ها باید به ورزش ورود کنند و این فرهنگ را در جامعه ترویج دهند.
با توجه به صنعتی بودن کلانشهر اراک، اصلی‌ترین بخشی که می‌تواند در این حوزه وارد شود، صنایع استان است؛ صنایعی که بعضاً آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری ایجاد می‌کنند. یکی از صنایع بزرگ اراک چندی است به حمایت از ورزش به خصوص فوتبال که علاقه‌مندان بسیاری دارد پرداخته و توانسته است در لیگ یک به رقابت با بزرگان بپردازد.
با وجود چند دوره حضور در لیگ یک، تیم آلومینیوم انگیزه و امکانات و میل بسیاری برای صعود به لیگ برتر دارد و امیدوار است در این دوره با حمایت بیشتر مدیر شرکت آلومینیوم و مردم این شهر و همچنین انتخاب بازیکنان و مربیان شایسته به این آرزو دست یابد.
در این زمینه با «امین پناهی» مربی تیم فوتبال باشگاه آلومینیوم اراک به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.


در مورد خودتان و علاقه‌ای که به فوتبال دارید، توضیح دهید.

متولد سال 1359 هستم و با توجه به علاقه‌ای که از کودکی به فوتبال داشتم این رشته ورزشی را دنبال کرده‌ام و در دوره‌های مختلف مربیگری در داخل و خارج از کشور حضور یافته‌ام. مربیگری تیم‌های بسیاری زیادی را عهده‌دار بوده‌ام. حدود 3 سال در ماشین‌سازی اراک مربیگری تیم‌های پایه را انجام داده‌ام. همچنین مربیگری تیم نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و امید آذرآب و تیم جوانان، نوجوانان و بزرگسالان آلومینیوم را بر عهده داشتم و هم‌اکنون نیز مربی تیم فوتبال بزرگسالان این شرکت هستم.

نظر شما در مورد شرایط فوتبال استان به ویژه آلومینیوم اراک چیست؟

انتقادات بسیار زیادی به فوتبال اراک وارد است و من خودم یکی از این منتقدان هستم، زیرا فوتبال اراک با استعدادهای خوبی که دارد، می‌تواند در جایگاه بسیار بهتری قرار گیرد. البته اگر شرایط مساعد نباشد، مربی نمی‌تواند کار کند. وقتی مربی نتواند خوب کار کند و برنامه ارائه دهد، قطعاً هیات مدیره هم نمی‌تواند به خوبی تیم را اداره کند. در مورد شرایط تیم آلومینیوم باید بگوییم که امسال تیم بسته شده بود و شروع کار بد بود، زیرا بازیکنان ضعیف بودند. اما با تغییری که ایجاد شد و همفکری و تعاملی که در میان تمامی ارکان در حوزه تیم‌داری به وجود آمد بازیکنان ضعیف حذف و بازیکنان جدید و تکنیکی‌تر جایگزین شدند.

نظر شما درباره نقش مربی در پیشرفت یک تیم چیست؟

در مرحله نخست بستن تیم بسیار مهم است و اگر این کار درست انجام شود، مربی در مرحله بعد باید گام‌های مهم دیگری بردارد. مربی می‌تواند با حضور همیشگی، اخلاق و رفتار خود و تمرینات مستمر به بچه‌های تیم روحیه و انگیزه بدهد و تیم را از لحاظ شرایط بدنی و روحی آماده نگه دارد.  متأسفانه دانش کم مدیران ورزشی، مدیران فوتبالی و همچنین دانش کم مربیان یکی از اصلی‌ترین مشکلات فوتبال است. البته مربیان خوبی هم در این حوزه وجود دارند که از نظر علم و دانش از برخی مربیان خارجی کمتر نیستند. اما در کل اگر بخواهیم تیم وارد لیگ برتر شود باید وقت زیادی برای آن بگذاریم.

آیا تیم آلومینیوم ظرفیت ورود به لیگ برتر را دارد؟ 

تیم آلومینیوم برای ورود به لیگ برتر هم از لحاظ سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری ظرفیت دارد، اما متأسفانه برای تحقق این مهم عزمی وجود ندارد. برای ورود به لیگ برتر باید همه دست به دست هم دهند و با حمایت همه جانبه ورزش استان را متحول کنند. در شهر اراک به دلیل وجود مدیران غیربومی زیاد چندان تعصبی نسبت به این مساله بین آنها دیده نمی‌شود.
از سوی دیگر با توجه به اینکه در فوتبال ما مسائل حاشیه‌ای و غیرفوتبالی وجود دارد، هر چقدر هم برنامه‌ریزی و امکانات قوی باشد، اگر مدیر مجموعه به فوتبال اشراف نداشته باشد، دست‌یابی به موفقیت محال خواهد بود. با تغییر مدیریت آلومینیوم، حمایت‌ها از تیم و باشگاه آلومینیوم افزایش پیدا کرده، زیرا مدیرعامل جدید فردی ورزشی است که بر فوتبال استان و کشور تا حد زیادی اشراف دارد.

مشکل اصلی که باعث تضییع فوتبال آلومینیوم شده چیست؟

متأسفانه به دلیل نبود مدیریت کارآمد چندین سال حق فوتبال آلومینیوم ضایع شد. البته با توجه به شرایط کنونی و دیدگاه خوب مدیریتی این شرکت می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه به صعود به لیگ برتر امیدوار بود.
در کنار این برنامه‌ریزی‌ها باید رسانه‌ها نیز به حمایت از این تیم به عنوان یار دوازدهم کمک کنند تا صعود به لیگ برتر برای اراکی‌ها صرفا رویا نباشد.
با توجه به اینکه فوتبال با احساسات هزاران نفر در ارتباط است، باید در حوزه فنی و تیمی به این حساسیت‌ها واقف بود تا اسیر مشکلات حاشیه‌ای نشویم. قطعاً تیم از نقد منصفانه و بدون غرض‌ استقبال می‌کند. اما متأسفانه برخی از نقدها در اتاق‌های دربسته و به قصد تخریب و کارشکنی انجام می‌شود و شاید یکی از دلایلی که باعث شده نتوانیم به لیگ برتر صعود کنیم همین تخریب‌ها و کارشکنی‌ها در اتاق‌های دربسته باشد که ضرر آن متوجه مردم علاقه‌مند به فوتبال می‌شود.

چرا آلومینیوم، هیات مدیره و برخی از مدیران نمی‌خواهند تیم به لیگ برتر برود؟

دلیل این مساله آن بوده که تیم‌داری را دارایی با سرمایه نمی‌دیدند. البته این تغییر دیدگاه ایجاد شده و با این تغییر می‌توانیم به آینده تیم فوتبال باشگاه آلومینیوم امیدوار باشیم. یکی از فواید تیم‌داری آلومینیوم آن است که این شرکت هزینه‌های اجتماعی خود را پرداخت می‌کند و اگر آلودگی دارد در مواردی هم برای شهر و مردم آن هزینه می‌کند؛ موضوع مهمی که هیچ‌کدام از صنایع بزرگ و مادر استان زیر بار آن نمی‌روند.

ارتباط باشگاه آلومینیوم با هیات فوتبال چگونه است؟

هیات فوتبال استان مدتی است خوب عمل کرده و به سمت جوان‌گرایی در حرکت است. در کنار تمامی این انتقادات، بین باشگاه آلومینیوم و هیات فوتبال استان تعامل خوبی وجود دارد، زیرا این باشگاه به همکاری این نهاد نیاز دارد. متأسفانه در فوتبال استان عقب‌افتادگی‌های زیادی را شاهد هستیم که نیاز به رفع آنها داریم. در این زمینه تعامل بیشتر باشگاه آلومینیوم و هیات فوتبال سازنده خواهد بود.

سخن پایانی؟

توان ورود تیم آلومینیوم به لیگ برتر وجود دارد و مجموعه این شرکت هم خواهان این موفقیت هستند، زیرا مردم اراک از این همه شکست و وعده و وعید خسته و سرخورده شده‌اند. تاکنون حدود 8 بازیکن جوان توانمند برای تیم گرفته شده است. همچنین از مربی بدن‌ساز بومی استفاده می‌شود. اما اینکه بگوییم صددرصد به لیگ برتر صعود می‌کنیم، این گونه نیست. ولی مستعد صعود هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید