• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18716
+
-

انتظار توسعۀ اقتصادی استان از راه کشاورزی

اصغر پرتوی| کارشناس کشاورزی:

 کشاورزی از محورهای توسعۀ استان اردبیل محسوب می شود و استفاده از این ظرفیت با اجرای طرح های مطالعه شده می تواند توسعه اقتصادی استان را رقم بزند. تاکنون اما این امر محقق نشده است و کشاورزی به بخشی پرمخاطره برای کشاورزان تبدیل شده است. برداشت محصول بیشتر با هزینه احداث سدهای معیشتی و فشار بیشتر بر آب و خاک استان در حالی انجام می شود که باید اولویت ها و طرح هایی برای کشاورزی استان در نظر گرفته شود تا به جای برنامه ریزی برای برداشت هر چه بیشتر محصول به هر قیمت، افزایش درآمد از محصولات برداشت شده مورد توجه قرار گیرد. اجرای طرح توسعه کشاورزی در استان با تحقق بخشی از پیش نیازها و عناصر می تواند در ایجاد اشتغال پایدار موثر واقع شود. 
 ایجاد اشتغال پایدار در هر بخش اقتصادی تابع عوامل و عناصر متفاوت و متعددی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد اشتغال و پایداری شغل ایجاد شده موثر هستند و این ایجاد اشتغال پایدار می تواند به توسعه کشاورزی و در نهایت توسعه اقتصادی استان منجر شود. عواملی مثل شرایط اقتصادی حاکم در سطح کلان و خرد، قوانین و ضوابط حاکم، امور مربوط به هزینه و فایده و سودآوری فعالیت‌های مورد نظر، ‌نحوه حمایت‌های دولتی یا صنفی می تواند تاثیرگذار باشد و طرح های توسعه کشاورزی باید مورد توجه باشد.

همچنین ‌ایجاد زیرساخت ها و امکانات زیربنایی مورد نیاز و مهیا کردن شرایط اولیه آغاز فعالیت، ‌امکان اعمال مساعدت‌های مالی به صورت تسهیلات بانکی با نرخ سود و کارمزد متناسب با سودآوری فعالیت‌ها می‌تواند در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در بخش کشاورزی تاثیر بسزایی داشته باشد. 

 بخش کشاورزی ‌تأمین کننده مواد اولیه بخش عمده‌ای از صنایع تبدیلی و تکمیلی و حتی بخش های خدماتی و بازرگانی است. بنابراین خواه ناخواه توسعه اقتصادی استان در تمامی بخش‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم متأثر از بخش کشاورزی است و در صورت مهیا شدن زیرساخت های اصلی و استقبال فارغ‌التحصیلان از اجرای طرح ها، اشتغال مولد با اتکاء به امکانات و اعتبارات پیش‌بینی شده در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی به حل مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی کمک کند.

 استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و کارشناسان خبره و ماهر آنها می تواند به بهره وری و درآمدزایی بهتر در حوزه کشاورزی منجر شود و در این زمینه نیاز به تلاش بیشتر و هوشمندانهتر در استان وجود دارد. چرا که به اذعان مسئولان ارشد، این بخش در استان بکر و دست نخورده باقی مانده است و ظرفیت دانش بنیان ها به عنوان مکمل ظرفیت کشاورزی به کار گرفته نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید