• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18710
+
-

تجربه‌های جهانی کتابخوانی در مترو

شناسنامه
تجربه‌های جهانی کتابخوانی در مترو


شاید باورتان نشود اما یکی از کاربردهای کتاب مطالعه آن در مترو است. برای این مهم‌ اکنون بسیاری از متروهای جهان با ایجاد کتابخانه‌های مجازی و حقیقی به‌دنبال ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان مسافران خود هستند. کتاب در واقع با مشغول کردن فکر و چشم، دقایقی خواننده را از فضای محیط شلوغ مترو دور می‌کند و به دنیایی می‌برد که خود مخاطب انتخاب کرده است. از طرفی مترو در شهرهای بزرگ جهان هر روز پذیرای بخش زیادی از جمعیت شهری است و مطالعه در این وسیله حمل‌ونقل عمومی اهمیت فرهنگی و اجتماعی خاصی پیدا کرده است.



مسکو



با تجهیز ایستگاه نووسلوبودسکایا به‌عنوان شاهکار هنر مدرن و یکی از پر‌رفت‌وآمدترین ایستگاه‌های مترو در مسکو و دیگر ایستگاه‌های پایتخت روسیه به کتابخانه مجازی، مسافران می‌توانند محتوای کتابخانه مذکور را به‌صورت رایگان دانلود و استفاده کنند. در این کتابخانه مجازی بیش از 100 اثر از ادبیات کلاسیک روسیه قرار داده ‌شده و با یک اسکن ساده توسط گوشی هوشمند یا تبلت، قفسه‌های این کتابخانه در دسترس انواع سیستم‌عامل‌ها قرار می‌گیرد. این کتابخانه بدون ثبت‌نام و بدون اینکه کاربر دچار زحمت شود، قابل‌استفاده است. در کنار این پروژه از مردم خواسته‌شده کتاب‌های مورد علاقه خود را با ارسال نظرات‌شان اعلام کنند.



پکن



در ایستگاه مترو پکن چین کتابخانه‌ای ایجاد شده است. در این کتابخانه 2هزار نسخه چاپی، 30 نوع روزنامه و نیز امکان دسترسی به رایانه‌‌ها برای مسافران فراهم شده است. مسافران می‌توانند به‌جای بازی کردن با انگری‌بردز، کتابی را مطالعه کنند. در یکی از خطوط متروی پکن مسافران می‌توانند با اسکن کردن یک کد QR که درون واگن‌ها قرار داده شده است به کتابخانه‌ای از کتاب‌های الکترونیک رایگان دسترسی داشته باشند.



نیویورک



در متروی نیویورک، مسافران هنگام ورود به ایستگاه‌ها می‌توانند کتاب‌های موجود را دانلود و مطالعه کنند. حتی طرح‌هایی از کتاب‌های مجازی روی بدنه و صندلی قطارها وجود دارد که از طریق اسکن کد QR هر کتاب و مراجعه به سایت SubwayLibrary.com، مسافران به‌راحتی می‌توانند آنها را دانلود کنند.



بخارست



کتابخانه مجـازی در ایستگاه متروی ویکتوریا در بخارست رومانی همانند متروی فیلادلفیا کار می‌کند و مسافران می‌توانند کد QR کتاب‌ها را اسکن کنند. بخش‌های وسیعی از ایستگاه‌های متروی این کشور را تبلیغ همین کتابخانه مجازی پوشانده است تا بیشتر به یک کتابخانه واقعی شبیه شود.



آمستردام



در کشور هلند نه‌تنها در ایستگاه‌های مترو بلکه در سواحل نیز کتابخانه‌های ساحلی وجود دارد. در ایستگاه مترو هارلم آمستردام هلند کتابخانه کوچکی ایجاد شده که مسافران می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را از آنجا بردارند و بخوانند. این کتابخانه کوچک 2هزار جلد از بهترین کتاب‌ها را که جزو پرفروش‌ترین کتاب‌هاست در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در این ایستگاه، فضاهایی برای گشت زدن و نوشیدن قهوه نیز فراهم شده و به کسانی که عضو این کتابخانه هستند؛ کتاب هم به امانت داده می‌شود.



مکزیکوسیتی



در ایستگاه متروی مکزیک کیوسک‌هایی مجازی نصب شده که مسافران می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه‌شان را با استفاده از اسکن کد QR دانلود کنند.



فیلادلفیا



در متروی این شهر دسترسی مجازی به کتاب برای مسافران فراهم شده است و آنها می‌توانند کد QR کتاب مورد نظرشان را به‌راحتی اسکن کرده و کتاب مورد نظر خود را با استفاده از گوشی و یا تبلت همراه خود مطالعه کنند.



توکیو



اگر شما مترو توکیو را سوار شوید و در ایستگاه «نزو» پیاده شوید می‌توانید از کتابخانه کوچک آن استفاده کنید و به‌صورت امانی کتاب بردارید و پس از خواندن، آن را برگردانید. این کتابخانه به شکل کیوسک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید