• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187088
+
-

مطالبه‌گری بدون تعارف

درباره حسن رحیم‌پور ازغدی از حضور تا حذفش از نمازجمعه

نقل‌قول‌خبر
مطالبه‌گری بدون تعارف

حسن رحیم‌پورازغدی چهره‌ای است که به صراحت کلام و بیان شهره است. او یکی از فعال‌ترین اعضای شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی در تبیین رویدادها و مسائل مختلف کشور به شمار می‌رود. او یکی از منتقدان جدی روحانیتی است که آن را تشیع انگلیسی می‌خواند و بارها در پیش از خطبه‌های نمازجمعه به این تشیع و روحانیت نقد وارد کرده است. ازغدی در سخنرانی‌های پیش از ‌خطبه‌های خود به مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به شکل کارشناسی ورود و مسئولان را بدون درنظرگرفتن برخی تعارفات معمول بازخواست می‌کرد. با رویه‌ای که ازغدی در پیش از خطبه‌های نمازجمعه در پیش گرفته بود؛ برخی را که او آنها را «صاحبان قدرت و ثروت» نامید به تکاپو انداخت که مانع سخنرانی او در نماز جمعه شوند یا دست‌کم مواضع او را تعدیل کنند؛ اتفاقی که ازغدی آن را «فشار سنگین به ستاد نماز جمعه برای حذفش از تریبون نماز جمعه» خواند و در نهایت سبب شد او دی‌ماه سال 93 برای آخرین‌بار به‌عنوان ناطق پیش از خطبه‌های نماز جمعه با نمازگزاران رودررو شود.

ازغدی چه گفت که برخی را ناراحت کرد؟
این عضو شورای انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه به‌گونه‌ای صریح و روشن درباره مشکلات مردم و جامعه اسلامی حرف می‌زد. به‌عنوان نمونه او در نقدهایش به شکل ضمنی به‌دلیل چرایی پرداختنش به مسائل روز و نقد کردن مسئولان در نمازجمعه اشاره کرده  و گفته بود:« امامان جمعه در سخنرانی خود در نماز جمعه باید تن جریان ضد‌اخلاق را در جامعه بلرزانند. همانگونه که امیرالمومنین(ع) هنگامی که برای نماز و ایراد خطابه به مسجد می‌رفتند تن دزدان، غارتگران و مفسدان را می‌لرزاندند. وگرنه ما هم تقویم داریم و می‌دانیم در هفته چه خبر است. الان امام جمعه‌های ما تقویم را می‌بینند و براساس تقویم می‌آیند و حرف می‌زنند و می‌روند بدون اینکه اثری در جامعه داشته باشد.»  البته نقدهای رحیم‌پور به این موضوع محدود نبود. این استاد دانشگاه، نمازجمعه را محلی برای طرح مطالبات مردم و پیگیری آن دانسته و گفته بود:«نماز جمعه جای لالایی خواندن نیست. ‌شأن نماز جمعه امر به معروف و نهی از منکراست. به‌خصوص در مورد مسئولان و صاحبان قدرت و ثروت و به‌خصوص کسانی که به نام دین حرف می‌زنند و مزخرف می‌گویند.» طرح مطالبات در جای درست و منطقی آن و در جایگاهی مانند نمازجمعه و شنیده شدن صدای مردم از زبان ناطق پیش از خطبه‌های نمازجمعه سبب حضور گسترده‌تر مردم در نماز جمعه روزهایی شد که ازغدی، ناطق پیش از خطبه‌های آن بود. افزایش حضور جوانان در نماز جمعه را می‌توان رهاورد طرح مطالبات و بیان دیدگاه‌های جوانان از زبان ازغدی دانست؛ رویکردی که به نزدیکی نهاد نماز جمعه و ارتقای جایگاه ائمه جمعه نزد افکار عمومی منجر شد و زمینه را برای پیوند عمیق‌تر مردم با این نهاد فراهم کرد.

حذف از خطبه‌های نمازجمعه
«سیدرضا تقوی»، رئیس وقت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پاسخ به این سؤال که چرا رحیم‌پور‌ازغدی دیگر سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه نیست؛ گفته بود: « شورا در ریز مسائل اجرایی ورود نمی‌کند. ما موضوع سخنرانان را به ستادها و امام جمعه هر شهر واگذار کرده‌ایم چراکه در 800نقطه، نمازجمعه برگزار می‌شود. ستاد نمازجمعه و امام جمعه تصمیم می‌گیرند چه‌کسی سخنرانی کند.» او در واکنش به این سؤال که آیا تصمیم به کنار گذاشته‌شدن رحیم‌پور را امام جمعه تهران یا شورای سیاستگذاری نمازجمعه تهران گرفته است، توضیح دیگری می‌دهد: «لزوما در این مورد خاص اینگونه نبود. اگر سخنرانانی باشند که مطالبی خارج از سیاست‌های نمازجمعه بیان کنند و کسانی اعتراض کنند و این اعتراض را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منتقل کنند، شورا با بررسی موضوع به امام جمعه تکلیف اصلاح مسئله را می‌کند. من شخصا با سخنان جناب رحیم‌پور موافق بودم و توصیه می‌کردم که ایشان حتما صحبت کنند و منعی هم وجود نداشت. اما عده‌ای از فضلا و استادان قم به سخنان ایشان به ستاد نمازجمعه معترض بودند و می‌گفتند که رحیم‌پور مسائل را به‌نحوی مطرح می‌کند که گویی کسی در روحانیت سالم نیست. چنین اعتراضاتی از حوزه‌های علمیه و علما آمده بود و می‌گفتند صحبت‌ها یکجانبه است. ایشان هم می‌گفتند من صحبت‌های امام(ره) را از رو می‌خوانم. اگر کسی تحمل حرف سخن امام را ندارد بحث دیگری است.» تقوی به آخرین حضور ازغدی در نمازجمعه و در قالب سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران اشاره کرد و از موضوعی خبر داد که کمتر بیان شده است: «در آخرین باری که ایشان قرار بود سخنرانی کنند، آیت‌الله موحدی کرمانی قرار بود خطبه‌ها را بخوانند. قبل از خطبه‌ها، ایشان تأکید کردند که باید آقای ازغدی پیش از خطبه‌ها سخنرانی کنند. اما آقای ازغدی نیامدند و بعد از آن هم در نمازجمعه حضور پیدا نکردند.»
رحیم‌پور‌ازغدی اما روایت دیگری از چرایی حضور نیافتنش در نمازجمعه دارد. او در آخرین حضورش در نمازجمعه به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها خطاب به نمازگزاران گفته بود:«عده‌ای از داخل و خارج و خودی و غیرخودی به ستاد نمازجمعه فشار سنگینی می‌آورند که این جلسات صفر (سخنرانی ازغدی) را تعطیل کنید. می‌گویند روایت‌های ازغدی سیاست‌ها و قوانین ما را زیر سؤال می‌برد. ما اصلا این حرف‌ها را می‌گوییم که شما زیر سؤال بروید. نمازجمعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر نشود نمازجمعه اسلامی نیست. نمازجمعه‌ای که خدای متعال در قرآن فرمان آن را داد و بیان کردند که مشکلات عینی جامعه را در آن طرح کنید و شفاف و واضح و با استناد به قرآن و به شکل عقلی آن را بررسی کنید و اگر منکری بود با نهی از منکر با آن مقابله کنید. این رویه موجب عزت اسلام است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید