• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186986
+
-

درگذشت فیلسوف و نویسنده ایرانی

یاد
درگذشت فیلسوف و نویسنده ایرانی

سیدجواد طباطبایی، فیلسوف و نویسنده ایرانی، در ۷۷سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت. سیدجواد طباطبایی متولد  ۲۳آذر۱۳۲۴ تبریز بود. او عضو پیشین هیأت علمی و معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ در مؤسسه مطالعات سیاسی - اقتصادی «پرسش» تدریس کرده بود. همچنین مدیر گروه فلسفه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نیز بود. او در کودکی،‌همزمان با تحصیلات آموزشی رسمی، برای فراگیری فلسفه به حوزه علمیه تبریز می‌رفت و پس از یادگیری زبان عربی، شرح منظومه سبزواری را در آنجا فراگرفت. طباطبایی تا انتهای دبیرستان در تبریز تحصیل کرد و سپس برای تحصیل در رشته حقوق به
 دانشگاه تهران رفت. ‌
در پایان دوران سربازی، توانست بورس تحصیلی دانشگاه پاریس را بگیرد و به فرانسه برود. در پاریس وارد دانشگاه سوربن ‌ و سپس با اخذ دیپلم مطالعات عالی D.E.S از رشته فلسفه سیاسی فارغ‌التحصیل شد.
در سال‌های حضور در فرانسه این فرصت را پیدا کرد که با آرای فلاسفه و اندیشمندانی همچون لوئی آلتوسر، فیلسوف مارکسیست و فرانسوا شاتله، فیلسوف هگلی آشنا شود. در سال۱۳۶۳ با نوشتن رساله‌ای درباره «تکوین اندیشه سیاسی هگل جوان»، با دریافت درجه ممتاز دکترای دولتی در رشته فلسفه سیاست به ایران بازگشت.
پس از بازگشت به عضویت هیأت علمی دانشگاه تهران درآمد و معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. پس از آن، طباطبایی به‌کار پژوهشی خود در مراکز دیگر ادامه داد و با امکاناتی که در مراکز پژوهشی فرانسه، آلمان، و آمریکا فراهم آمد، پژوهشی درباره تاریخ اندیشه در ایران را دنبال کرد.
او در سال۱۳۷۶ موفق شد نشان نخل آکادمیک، عالی‌ترین نشان علمی فرانسه و مدال نقره تحقیقات در علم سیاست را از دانشگاه کمبریج کسب کند. او مدتی نیز عضو هیأت علمی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بود. جواد طباطبایی در کنار افرادی همچون محمدعلی قره‌داغی، شیخ محمدآصف محسنی قندهاری و محمود ایوب موفق به کسب مقام برگزیده در جشنواره فارابی سال۱۳۹۶ شد و از سوی رئیس‌جمهوروقت لوح تقدیر دریافت کرد.
 طباطبایی ‌ اصلی‌ترین شارحان اندیشه ایرانشهری بود. تالیفات متعددی همچون «زوال اندیشه سیاسی در ایران؛ گفتار در مبانی نظری انحطاط ایران» و چندین ترجمه مثل «تاریخ فلسفه اسلامی» نوشته هانری کربَن از وی به ‌یادگار مانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید