• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186794
+
-

پیروزی در پروژه پیروز

یادداشت
پیروزی در پروژه پیروز

محمد باریکانی؛ دبیر گروه زیست بوم

پیروز نماد تلاش و نبرد برای زنده ‌ماندن است. یوزپلنگ آسیایی ایران که حالا چشم فعالان حیات‌وحش جهان برای ماندگاری‌اش در ایران به آن دوخته شده است، در لبه پرتگاه انقراض است. پیروز اما در این میان به مدد رسانه‌ها توانست مشهورترین یوزپلنگ آسیایی ایران لقب بگیرد و میلیون‌ها هشتگ توییتری در  فضای مجازی و ده‌ها تصویر گرافیکی و کارتونی را از آن خود کند و بارها بر صدر اخبار رسانه‌ها و عکس یک صفحات نخست روزنامه‌ها بنشیند.
پیروز اما از عصر دیروز به اتاق عمل منتقل شد تا پس از 4روز ماندن در بیمارستان مرکزی دامپزشکی تهران، 10ساعت طلایی نبرد برای بقا را به مدد دامپزشکان متخصص کشور و مشاوره مرکز حفاظت از حیات‌وحش آفریقای جنوبی پشت سر بگذارد. احتمال ماندگاری پیروز از همان زمان انتقال به اتاق دیالیز بسیار اندک بود و پزشکان معتقد بودند که آغاز دیالیز صفاقی برای پیروز می‌تواند به‌معنای پایان حیات این یوزپلنگ باشد. پیروز برخلاف آذر و توران هرگز از شیر مادر تغذیه نشد. مادرش که او را به همراه 2برادرش با عمل سزارین به دنیا آورد، به این دلیل که بوی آدمیزاد گرفته بود، نپذیرفت و پیروز شیر مادر نخورد. 2برادر پیروز هم چند روز پس از زایمان «ایران» تلف شدند. اما پیروز به همت متخصصان و دامپزشکان و البته تیمارگرش زنده ماند. حالا او سومین عفونت حاد کلیوی را درحالی پشت‌سر می‌گذارد که پزشکان احتمال تلف‌شدن این یوز آسیایی ایران را حین یا پس از عمل جراحی و انجام دیالیز بالا دانسته‌اند.
پیروز اگر زنده از اتاق دیالیز خارج شده باشد، یک پیروزی برای ایران است و اگر هم نماند و حین عمل یا دیالیز تلف شود، با تمام غم‌انگیز بودن داستان این سلبریتی حیات‌وحش ایران، باز هم می‌توان به تجربه تکثیر پیروز در اسارت امید بست. پیروز حتی در صورت مرگ هم، ماندگار خواهد بود. پزشکان اعلام کرده‌اند که او نیاز مبرم به خون همخوان دارد و تنها گونه‌ای که برایش یافته‌اند، مادرش ایران بود. اما ایران حالا باردار است. این موضوع را رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران چند دقیقه پیش از آغاز جراحی پیروز برای انجام دیالیز به همشهری گفته است.
پیروز ادامه دارد. آذر و توران 2یوزپلنگ ماده چندماهه امیدها برای تکثیر در اسارت یوز را افزایش داده‌اند و مادر پیروز با توجه به آنچه رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران خبر داده است چندی بعد توله جدید خود را به دنیا می‌آورد. تجربه تکثیر در اسارت پیروز که البته با نقدها و نظرهای بسیار مواجه بود، برای ایران که نخستین تجربه در افزایش جمعیت گونه در معرض انقراض کشور بود، توانسته است 10‌ماه یک گونه در حال انقراض را در کشور زنده نگاه دارد و بر این اساس مرگ پیروز پایان یوزپلنگ آسیایی ایران نیست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید