• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186779
+
-

فعلا گران نکنید

تهیه‌کنندگان در گفت‌وگو با همشهری عنوان کردند: افزایش قیمت بلیت سینما باعث کاهش تماشاگران می‌شود‌

گزارش
فعلا گران نکنید

فهیمه پناه آذر- روزنامه‌نگار

این روزها تماشاگران یک کنسرت پاپ برای حضور در سالن کنسرت باید حداقل 180هزار و حداکثر 600هزار تومان بپردازند و این در حالی است که علاقه‌مندان به تئاتر هم با میانگین حداقل 80هزار تومان می‌توانند نمایش دلخواه خود را تماشاکنند. سالن‌های سینما با بلیت 45هزار تومان در حالی فیلم‌هایشان را اکران می‌کنند که به زعم خیلی‌ها مخاطب سینما قشر متوسط جامعه است. اگر بلیت‌های سینما گران شود، به‌طور حتم تعداد مخاطبان کم شده و  زمان مناسبی برای افزایش بلیت سینما نیست.‌

ناگزیر به افزایش قیمت هستیم

 ‌ گمانه‌زنی برای افزایش قیمت بلیت سالن‌های سینما همچنان ادامه دارد. این افزایش قیمت هر سال با مشخص شدن فیلم‌های نوروزی همراه می‌شود.
هنوز جلسات نهایی شورای صنفی نمایش درباره افزایش قیمت بلیت به پایان نرسیده و هیچ نرخی اعلام نشده‌‌، اما همایون اسعدیان به‌عنوان دبیر شورای صنفی نمایش معتقد است: به‌طور قطع افزایش قیمت بلیت خواهیم داشت چون بسیاری از سالن‌های سینمایی در مجتمع‌های تجاری هستند که با افزایش شارژ مواجه شده و در کنار افزایش حقوق کارمندان و هزینه‌های دیگر، اگر قیمت بلیت افزایش پیدا نکند با تعطیلی سالن‌های سینمایی روبه‌رو خواهیم شد.

منطقی برای افزایش بلیت وجود ندارد

جلیل شعبانی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» که سال گذشته هم تهیه‌کنندگی «منصور» را برعهده داشت، درباره افزایش قیمت بلیت‌های سینما به همشهری می‌گوید: «در حال حاضر با توجه به وضعیتی که در سینما داریم، اعم از فروش گیشه تا حضور تماشاگران در سینما و نوع اکران فیلم‌ها، سینمای ایران گنجایش و ظرفیت افزایش قیمت را ندارد. قشر متوسط، مخاطبان اصلی سینما هستند و افزایش قیمت بلیت‌های سینما به‌طور حتم مشکل‌ساز خواهد شد و این مشکل در پر کردن سالن‌های سینما  تأثیر خواهد داشت.» شعبانی همچنین تأکید می‌کند:
« افزایش قیمت بلیت سینما، زمانی منطقی است که فیلم‌ها بدون هیچ مشکلی اکران شوند، سالن‌های سینما هم پر از مخاطب باشد و فروش خوبی در سینما داشته باشیم. وقتی سالن سینما پر نیست معنایی برای گرانی بلیت وجود ندارد.»

افزایش قیمت تعادل‌  ایجاد نمی‌کند‌

مهدی عظیمی از دیگر تهیه‌کنندگان سینما اما از راه‌های برون‌رفت می‌گوید. اینکه اگر بلیت گران نشود تهیه‌کنندگان و سینماداران متضرر می‌شوند و اگر افزایش بلیت داشته باشیم، مخاطبان نمی‌توانند به سینما بیایند. وی راهکار اصلی را ‌ ایجاد سکوهای جدید نمایش و بسترهای اکران می‌داند.
تهیه‌کننده فیلم «هایپاور» به همشهری می‌گوید:« این موضوع را باید از چند زاویه نگاه کنیم. ما هر قدر بلیت سینما را ارزان کنیم، به‌طور حتم مخاطبان بیشتری خواهیم داشت، اما از یک طرف هزینه‌های تولید یک فیلم آنقدر بالاست که حتی با همین افزایش قیمت بلیت هم جبران نمی‌شود.»
‌ عظیمی همچنین با عنوان این موضوع که تکیه به سالن‌های نمایش برای رونق اکران و گیشه ‌ اشتباه است، ادامه می‌دهد:« هیچ تهیه‌کننده‌ای با اکران فیلم در سالن سینما نمی‌تواند هزینه‌های خود را جبران کند و این در وضعیت الان سینمای ایران غیرممکن است. هر چقدر هزینه بلیت افزایش یابد باز هم عقب هستیم و به تعادل نمی‌رسیم.»
مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع ‌مقدس با بیان اینکه به ‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم به شرایط‌ کمی قابل‌قبول‌ برسیم باید به‌طور متوسط بلیت سینما به ۱۰۰ هزار تومان برسد، ادامه داد: «هماهنگ نبودن هزینه‌ها با درآمد سینماها و فیلمسازان سبب می‌شود که تأکید کنیم تمرکز بر استفاده از سینمای سالنی به‌عنوان تنها بستر اکران و نمایش فیلم یک تصمیم اشتباه است و باید فضای جدیدی را ایجاد کنیم. نمی‌دانم چه اصراری است که این اشتباه همچنان ادامه داشته باشد. درحالی‌که همین پلتفرم‌ها الان یک بستر نمایشی هستند.»
وی تأکید می‌کند:«نه با افزایش قیمت بلیت می‌توانیم در اکران موفق باشیم و نه هزینه‌ها جبران می‌شوند و تنها راهش پیدا کردن راهکاری مفید و اجرایی است. ایجاد بسترهایی که گفتم می‌تواند یک راهکار سازنده باشد که هم به نفع تماشاگران سینما بوده و هم به نفع سازندگان فیلم باشد. شاید مورد جدی‌اش کپی فیلم‌ها باشد، اما می‌توان برای آن هم راهکاری ایجاد کرد. اگر قرار باشد این سینما نجات پیدا کند باید اضافه بر سالن‌های سینمایی، سینماگران و مسئولان و نیز متخصصان امر مثل شرکت‌های دانش‌بنیان فضایی ایجاد کنند تا به عرضه فیلم‌ها کمک کنند.»‌

مکث
9فیلم برای اکران نوروزی؛‌تکلیف 4فیلم مشخص است


در کنار موضوعاتی چون افزایش قیمت بلیت، تب اکران فیلم‌های نوروزی هم وجود دارد. اکرانی که قرار است کارش را با نمایش تقریبا 9فیلم از هفته چهارم اسفند آغاز کند.  اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش می‌گوید:
« فیلم‌های «چپ راست»، «بخارست» و «ملاقات خصوصی» قطعاً در اکران نوروزی باقی می‌مانند و فیلم «خط استوا» هم که قرارداد 3 هفته‌ای دارد درصورت حفظ کف فروش، می‌تواند به اکران خود ادامه دهد. برای اکران نوروزی ۴ تا ۵ فیلم دیگر اضافه خواهند شد و فعلاً 4 فیلم متقاضی شده‌اند. برای بقیه متقاضیان هم تا یکشنبه هفته آینده فرصت باقی است. احتمال دارد، در این میان، فیلم «سرهنگ ثریا» هم باشد؛ فیلمی که تهیه‌کننده‌اش عنوان کرده در حال بررسی است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید