
رسانههای محلی چشم و گوش مدیران شهری هستند
شهردار منطقه 16 در بازدید از بخشهای مختلف همشهری محله

رضا نیکنام| خبرنگار:
منطقه 16
شهردار منطقه 16 ضمن بازدید از مجموعه همشهری محله در جریان مراحل تهیه و انتشار مطالب در این رسانه محلی قرار گرفت. «هادی زبده» در گفتوگو با «آزاده محمدحسین» سردبیر همشهری محله ضمن بیان دیدگاهها و نقطه نظرهای خود در زمینه فعالیت و تأثیرگذاری این نشریه محلی، در جریان آخرین تحولات و برنامههای این رسانه قرار گرفت.
همشهری محله از آغاز تاکنون تلاش کرده پیوند عمیقی با اقشار مختلف جامعه برقرارکند، این موضوع باعث شده با گذشت بیش از یک دهه، جایگاه ویژهای بین شهروندان پیدا کند و اکنون مطالبات شهروندی و پیگیری خواستههای مردم از مسئولان، از موضوعهایی است که این رسانه محلی در کنار دیگر مسئولیتهای خود به آن میپردازد.
«هادی زبده» شهردار منطقه 16 دراینباره میگوید: «رسانه، امروزه نقش بسزایی در امور زندگی آحاد مردم دارند. فرقی هم نمیکند این رسانه در شبکههای اجتماعی و در دنیای مجازی باشد یا رسانهای که در عرصه ملی فعالیت میکند. نمونه این رسانهها، همشهری محله است که انواع و اقسام مطالب و گزارشها در موضوعات مختلف آموزشی تا اطلاعرسانی، مباحث تخصصی و کاربردی در اختیار مخاطبان قرار میدهد. بدون تردید اینگونه رسانهها، نقش اساسی در زندگی افراد جامعه دارند و رسیدن به این جایگاه برای همشهری محله ارزشمند است و باید قدر آن را بدانیم.»
اهمیت غنیسازی مطالب
شهردار منطقه 16 عقیده دارد باید سازمانها و نهادها از ظرفیتهای این نشریه محلی در خبررسانی، مباحث آموزشی و موضوعهایی که طرح و انتشار آنها ضرورت جامعه است استفاده کنند. وی در اینباره اضافه میکند: «مردم طبق عادت وقتی روزنامهای میبینند، برحسب شرایط و اتفاقها و رویدادهای جامعه، اقدام به خرید آن میکنند و آن را در اماکن مختلف مثل اتوبوس، تاکسی، مترو یا طول مسیرشان تا خانه مطالعه میکنند. البته درست است که گسترش شبکههای اطلاعرسانی در دنیای مجازی میتواند تا حدودی نیاز مردم را تأمین کند، اما میبینیم که هنوز شهروندان از روزنامهها دور نشدهاند و همچنان از اینگونه رسانهها بهرهبرداری میکنند. بنابراین برای اینکه این روند استمرار پیدا کند، باید به فکر غنی کردن محتویات مطالب روزنامهها باشیم.»
مسئله دیگری که شهردار منطقه 16 به آن اشاره میکند، تقسیمبندی شهر تهران به 374 محله مختلف است. یعنی محلهها، جزئیترین تقسیماتی است که در شهر و شهرداری با آن سر و کار داریم و همشهری محله توانسته نقش خودش را در اطلاعرسانی، چه از ناحیه خودش و چه آنجایی که شهرداری یا نهادهای مختلف نیاز داشتند تا از این رسانه، برای آگاهسازی و انتشار برنامهها و طرحهای خود استفاده کنند، ایفا کند. نکته دیگری که زبده بهعنوان یکی از مدیران با سابقه شهر تهران به آن اشاره میکند، اهمیت پیوستگی روزنامه و مردم است. او در این زمینه میگوید: «بدون تردید در شرایط کنونی، رسانهها باید با به کارگیری رویکردهای جدید، پرداخت به مسائل اساسی و ضروری جامعه، خلق صفحههای تازه، متون ناب و گزارشهای جذاب و خواندنی، طراحی و چاپ مطلوب، پیوستگی میان مردم و رسانه را مستحکمتر کنند.»
زبده درباره کار دشوار رسانهها در زمینه جذب مخاطبان و ایجاد پیوستگی مداوم با مردم در مقایسه با وسایل ارتباطی گذشته میگوید: «در روزگار قدیم، اگر مردم دورهم جمع میشدند و یکی صحبت میکرد، همه گوش و چشم و حواسشان را به فرد سخنران میدادند، زمانی که رادیو روی کارآمد، مردم گوش خود را به آن سپردند و وقتی که تلویزیون روی صحنه آمد، گوش و چشم مردم را به سمت خود جلب کرد. در دوره جدید نیز با ورود انواع وسایل ارتباطی از جمله رایانه و... هوش، چشم و گوش مردم تحت تأثیر آنها قرار گرفته است. در چنین شرایطی اگر بخواهیم پیشرفت تکنولوژی، این پیوندها را از هم دور نکند، باید پیشتازی کنیم و با تأمل، تدبیر و دورنگری برای موفقیت رسانه قدم برداریم و افق دور را ببینیم.»