• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186640
+
-

76هزار میلیارد تومان، برای تهرانی‌ها

با تصویب تبصره‌های دخل و خرج شهر تهران برای سال آینده، بودجه سال 1402 شهرداری به ایستگاه پایانی رسید

شورا
76هزار میلیارد تومان، برای تهرانی‌ها

زینب زینال‌زاده/ سیمین برادران-روزنامه‌نگار

بررسی جزئیات لایحه بودجه1402 شهرداری پایتخت، تنها دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود و اعضای پارلمان شهری در 2نوبت صبح و عصر به بررسی 22تبصره آن پرداختند و آن را تصویب کردند. با توجه به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اهمیت اثرگذاری این ناوگان بر کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا، تبصره دهم لایحه بودجه به این موضوع اختصاص داشت که محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه این تبصره مهم‌ترین تبصره لایحه است، گفت: منابع خرید اتوبوس و میدل‌باس (اتوبوس‌های توریستی) از ۷۰۰میلیارد تومان در سال گذشته به بیش از5هزار میلیارد تومان افزایش یافت. او تأکید کرد: «براساس تبصره دهم، شهرداری تهران موظف است تا پایان شهریورماه سال آینده نسبت به خرید ناوگان و تأمین تجهیزات حمل‌ونقل عمومی اقدام کند که این بخش، 2ردیف منابع عمومی و اوراق مشارکت دارد. همچنین در خرید اتوبوس 3کابین رقم اعتبار از صفر به هزار میلیارد تومان، خرید ون و مینی‌بوس از صفر به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، بهسازی اتوبوس از ۳۲۰ میلیارد تومان به هزارو۳۲۵ میلیارد تومان، خرید موتورسیکلت از صفر به ۶۰۰میلیارد تومان و تجهیزات متحرک مترو  به هزارو۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است.» همچنین براساس تبصره چهارم، شهرداری موظف است در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی ترتیبی اتخاذ کند تا درآمد حاصل از فروش یا واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی مترو صرفا به توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو اختصاص یابد.
به گزارش همشهری، در جریان ارائه گزارش جلسات بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از افزایش سقف بودجه 1402شهرداری تهران خبر داد و گفت: «شهرداری لایحه بودجه را با مبلغ 78هزار و 475میلیارد تومان به شورا ارائه داده و پس از بررسی در کمیسیون‌های مختلف و در نهایت جمع‌بندی در کمیسیون تلفیق بودجه شهرداری تهران با رقم 75هزار و 800میلیارد تومان تصویب شد. نکته قابل تامل این است که در بودجه، اعتبارات حقوق و دستمزد و نگهداشت شهر را کاهش نداده‌ایم، اما 10هزار میلیارد تومان به بودجه حمل‌ونقل اضافه و 3هزار میلیارد تومان هم از کل بودجه پیشنهادی شهرداری تهران کم شده است؛ بنابراین طی جلساتی که با مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری و شهرداران مناطق داشتیم، در نهایت سقف بودجه سال آینده شهرداری تهران به 75هزار و 990میلیارد تومان رسید.»
 به‌گفته او، تلاش شده تا در ردیف‌ها نظرات حداکثری کمیسیون‌های تخصصی لحاظ شود. همچنین بودجه سال گذشته 53درصد هزینه‌ای بود و امسال این رقم به 45درصد رسیده است. مهدی پیرهادی در زمان رأی‌گیری برای تصویب افزایش سقف بودجه غایب بود؛ از این‌رو 20عضو با این افزایش موافقت کردند و در نهایت هم تبصره‌ها به تصویب رسیدند.

واردات 25هزار دستگاه ون
در جریان بررسی تبصره پانزدهم که عصر انجام شد، ناصر امانی به موضوع یارانه بلیت اتوبوس و مترو اشاره و عنوان کرد: «با توجه به اینکه دولت در پرداخت سهم خود در این بخش تأخیر دارد، شهرداری اجازه پیدا کرده که یارانه بلیت مترو و اتوبوس را هر ماهه به‌صورت یک دوازدهم و به شکل نقدی به شرکت‌های مربوطه پرداخت و در بدهی‌های دولت لحاظ کند؛ شهرداری باید گزارش اقدامات در این زمینه را به شورا ارائه دهد.» در این رابطه علیرضا زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه دولت کنونی تنها دولتی است که تمام حق و حقوق شهرداری را پرداخت کرده است، گفت: «دولت تمام تعهدات خود نسبت به ما را قبول کرده که توسط دولت‌های قبلی قبول نشده بود؛ در عوارض، جرایم خودرو، گمرک، قدرالسهم دولت به‌صورت شفاف پرداخت می‌شود و دولت هزار میلیارد تومان یارانه بلیت مترو را متقبل شده است.» شهردار تهران تأکید کرد: «یارانه بلیت ون به لایحه بودجه اضافه شود؛ چراکه ۲۵هزار ون جایگزین خطوط کم‌مسافر و خطوط ثابت تاکسی می‌شوند؛ لذا به‌صرفه است که ون را به‌صورت یک الگوی حمل‌ونقلی جدی در دستور کار قرار دهیم. قیمت هر ون ۸۰۰میلیون تومان است و ۱۴صندلی دارد و مابازای هر صندلی، دوپنجم تا یک‌سوم قیمت اتوبوس لحاظ می‌شود؛ لذا به صرفه است که ون جایگزین شود.۵۰۰میلیارد تومان برای ون اختصاص داده شده بود که با چنین اقدامی، تحول خوبی در توسعه حمل‌ونقل عمومی ایجاد خواهد شد؛ چرا که اکنون ۶ هزار دستگاه ون داریم که ۲هزار ون فعال هستند و تا پایان برنامه چهارم توسعه مکلف به واردات ۲۵هزار دستگاه ون شده‌ایم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید