• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 7 اسفند 1401
کد مطلب : 186501
+
-

یخچال، داروخانه نیست

فرهنگ و زندگی
یخچال، داروخانه نیست

فاطمه عباسی

می‌گویند ورود برخی داروها به طبیعت بسیار خطرناک است، برای همین هم نباید داروها را بدون اطلاع از عواقبش دور ریخت؛ اما اصلا چرا باید آنقدر دارو در خانه‌هایمان وجود داشته باشد که مجبور باشیم بخشی از آنها را دور بریزیم؟ ماجرا به یک چرخه و زنجیره معیوب بازمی گردد؛ یک سر این زنجیره پزشک‌هایی هستند که بدون اینکه بیمار نیاز داشته باشد برایش انواع و اقسام قرص و شربت و آمپول  را می‌نویسند.
 همچنین پزشکانی که تعداد داروها را بیشتر از آنچه نیاز بیمار است تجویز می‌کنند. بخش دیگر این زنجیره خود  بیمار است. خیلی از کسانی که بیمار می‌شوند، به پزشک مراجعه می‌کنند و دارو می‌گیرند، بعد از اینکه علائم بیماری‌شان رفع شد، بی‌خیال مصرف باقیمانده دارو می‌شوند و   دارو بدون استفاده می‌ماند توی یخچال. عده‌ای هم هستند که بدون مراجعه به دکتر، دست به‌خوددرمانی می‌زنند و از داروخانه دارو می‌گیرند و بخشی از این داروها هم استفاده نمی‌شود. اینگونه است که در خانه خیلی از ما یک داروخانه کوچک وجود دارد که بخشی از یخچال یا گوشه‌ای از کابینت را اشغال کرده است. حالا  که وقت خانه تکانی است، مردم می‌خواهند  از شر وسایل اضافه ازجمله داروهای بی‌مصرف یا تاریخ مصرف گذشته راحت شوند. همانطور که پیش‌تر گفتیم، دور ریختن داروها کار خطرناکی است و بنابراین بهترین راه برای خلاصی، در مرحله اول این است که این زنجیره را قطع کنید و داروی اضافی نگیرید و پزشکان هم به اندازه، دارو تجویز کنند. در مرحله بعدی هم اگر داروی بلااستفاده دارید، آنها را جمع‌آوری کنید و تحویل داروخانه‌ها بدهید. برای جمع‌آوری داروها هم ابتدا باید آنها را در خانه دسته‌بندی کنید. حتما داروهای جامد را از داروهای مایع مانند شربت و... جدا  و در2 بسته‌بندی جداگانه جمع‌آوری کنید. در عین حال اگر توانستید فهرست این داروها را هم تهیه کنید  و همراه با داروها به داروخانه تحویل دهید. همچنین اگر اشیاء تیز و برنده مانند سرنگ و شیشه شربت و... دارید، آنها را هم در یک بطری بگذارید و درش  را ببندند.
 اگر هم کسی به بیماری قابل‌انتقالی مبتلا ست، روی آن  بنویسید که بیماری که از این سوزن‌ها استفاده کرده، به بیماری قابل انتقال مبتلاست و سپس آنها را هم تحویل دهید. فعلا هم داروهای تاریخ مصرف گذشته را در خانه نگه‌دارید تا زمانی که اعلام شود که آنها را کی و کجا تحویل دهید. دلیلش هم این است که داروهای تاریخ مصرف گذشته توسط داروسازان امحا می شود و با روش‌های خاص از بین می‌رود تا وارد محیط‌زیست و از آنجا وارد چرخه مصرف نشود.  وزارت بهداشت هر سال فهرست تعدادی از داروخانه‌هایی که این داروهای به درد نخور را جمع‌آوری می‌کنند اعلام می‌کند تا مردم برای تحویل داروها فقط به همان داروخانه‌های اعلام شده مراجعه کنند. البته امسال هنوز فهرست داروخانه‌ها اعلام نشده و مردم باید صبر کنند و داروهای جمع‌آوری شده را نگه دارند تا اسامی اعلام شود. پس حواستان باشد توی جمع و جور کردن‌ها و خانه تکانی و پاکسازی یخچال، داروها را قاطی زباله‌های معمولی نکنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید