• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186416
+
-

آرایش جنگی فقها

یادداشت
آرایش جنگی فقها

محسن مهدیان؛  مدیرعامل

به‌واقع پربسامدترین مفهوم راهبردی در سخنان یک سال اخیر رهبر معظم انقلاب، جهاد تبیین است. رهبرانقلاب در دیدار با اقشار مختلف نسبت به ضرورت و اهمیت جهاد تبیین تذکر دادند؛ از نیروهای مسلح گرفته تا پرستاران، مداحان، دانشجویان، فعالان رسانه‌ها، نمایندگان مجلس، مسئولان و اخیرا هم فقهای مجلس خبرگان.
اما درباره دیدار اخیرشان با خبرگان،  ذکر چند نکته ضروری است.
یکم. اولا خطاب سخنان رهبری انقلاب در موضوع جهاد تبیین تنها اعضای مجلس خبرگان نبود و همه علما و فقها را خطاب قرار دادند. حوزه‌های علمیه نیز مخاطب این دیدار بودند.
دوم. رهبرانقلاب در سفارش به جهاد تبیین از کلیات و نصیحت عبور و راهبرد عملیاتی ارائه کردند؛ مثل اینکه فرمودند حلقه‌های معرفتی از فضلای جوان با محوریت علمای بزرگ تشکیل شود. از این هم جلوتر رفتند و برای توفیق اقدامات، معیار و میزان تعیین فرمودند. مثل اینکه یکی از ثمرات جهاد تبیین صرفا در حوزه این مجلس، باید رشد مشارکت در انتخابات بعدی خبرگان باشد.
سوم. رهبر انقلاب در باب اجرا و روش هم توصیه‌هایی داشتند؛ مثل اینکه تأکید داشتند بر حرف نو، بیان نو و منطق نو. یا اینکه از شبهه نهراسیم و نرنجیم. اگر پاسخ هم نداشتیم اشکال ندارد؛ صادقانه بیان کنیم و دنبال پاسخ  برویم. در نهایت اینکه نفیا هم فرمودند حرف سست و بی‌منطق نزنیم.
این سه بسیار مهم، اما حرف تمام در بند چهارم است.
ماجرای جهاد تبیین را نباید صرفا در حد شبهه و شایعه دید. نباید تنها در موضوعات خبری و در مقابل دروغ‌پراکنی‌ها دید. جهاد تبیین اصل اساسی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است که شاید مهم‌ترین مخاطب آن علما و فقها هستند. به تعبیر رهبرانقلاب هم خود ورود کنند و هم باید از جهادگران جوان عرصه جهاد تبیین با پشتوانه‌های نظری حمایت کنند.
خلاصه بند چهارم چنین است:
دشمن امروز دقیقا چه می‌کند؟ سیاست‌های راهبردی انقلاب را هدف گرفته است. مثل تضعیف مردم‌سالاری و تخریب اعتماد مردم به حاکمیت. یا ایجاد ناامیدی از آینده‌ یا پشیمانی از راه طی شده و یا تضعیف دلبستگی مردم به دین و اخلاق و معنویت.
از سوی دیگر هیچ امری در انقلاب اسلامی پیش نمی‌رود مگر با گفتمان‌سازی‌ و ایجاد فرهنگ و نهادسازی اجتماعی. چرا؟ چون هیچ فضیلتی قرار نیست اجباری باشد و باید با خواست و اراده مردم محقق شود.
با این توضیح، زمینه و مقدمه تحقق سیاست‌های راهبردی انقلاب، جهاد تبیین است. جهاد تبیین به‌معنای گفتمان‌سازی‌ و تقابل با تخریب‌های ذهنی و روانی دشمن است.
مسئله روشن است.
علما و فقها نیز باید آرایش جنگی بگیرند و مثل همیشه پیشرو باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :