• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186419
+
-

بازگشت زندگی به دریاچه ارومیه

بزرگ‌ترین طرح زیست‌محیطی غرب آسیا توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسید

گزارش
بازگشت زندگی به دریاچه ارومیه

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

رئیس‌جمهور ظهر دیروز طلسم آبرسانی به دریاچه ارومیه را که از 3سال قبل به‌طور کامل متوقف شده بود، باطل کرد و با افتتاح تونل آبرسانی از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه، تامین حقابه 300میلیون مترمکعب در فاز نخست و 600میلیون مترمکعب آب در فاز دوم به این دریاچه رو به احتضار را به انجام رساند.

دریاچه ارومیه دغدغه دولت است
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه اعلام کرد: موضوع دریاچه ارومیه، مسئله و دغدغه اصلی دولت، مردم و دست‌اندرکاران نظام در حوزه محیط‌زیست است.
رئیسی با تأکید بر اینکه طرح انتقال آب به ارومیه با نگاه و توجه ویژه دولت سیزدهم و اهتمام دست‌اندرکاران ازجمله وزیر نیرو، دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، مهندسان و کارگران ایرانی به سرانجام رسید، اعلام کرد: این اطمینان را می‌دهیم که در مسیر احیای دریاچه ارومیه، کشاورزی و معیشت مردم مورد آسیب واقع نشود و حق مردم در جای خود محفوظ است.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه به همه کشور ارتباط دارد، تأکید کرد: اجرایی شدن طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه نشان‌دهنده اهمیت دادن جمهوری اسلامی ایران به دریاچه ارومیه است.
رئیسی گفت: یک حرکت جمعی برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته که هم بر محیط‌زیست تأثیرگذار بوده و هم جلوه انسجام و وحدت ملی است.
پروژه عظیم‌ احداث تونل ۳۶کیلومتری انتقال آب از سد کانی‌سیب به سمت دریاچه ارومیه از سال۱۳۹۴ آغاز شده و در 8ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شد که درنهایت با حضور و دستور سیدابراهیم رئیسی افتتاح شد.

سرآغاز احیای کامل دریاچه ارومیه

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو:
اجرای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه ازجمله بزرگ‌ترین طرح‌های احیای این دریاچه است و این پروژه سرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه محسوب می‌شود. البته روند احیای دریاچه ارومیه با اجرای ۲۶طرح تمهید شده و می‌تواند به سرانجام برسد. البته برای احیای دریاچه نیازمند بارش‌های خوب در منطقه و مشارکت مردم هستیم که امسال بارش‌ها ۳۷درصد کمتر از سال گذشته است. انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه ازجمله تبریز و ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش است که امیدواریم حداکثر تا خرداد آینده به بهره‌برداری برسد. چالش بزرگی در سر راه اجرای تونل انتقال آب کانی‌سیب ایجاد شد که موجب بروز مشکل در ۸۰۰متر از تونل شد و تصمیم گرفتیم در یک اقدام فشرده تونل مرمت شود که با تلاش شبانه‌روزی و 3شیفت کار به سرانجام رسید. تکمیل سد سیلوه و بادین‌آباد از دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه است که امیدواریم بتوانیم با اجرای آنها کل اهداف طرح احیای دریاچه ارومیه را محقق کنیم.

تالاب‌های اقماری زنده می‌شوند

محمدصادق معتمدیان، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه :
امسال با برنامه‌ریزی انجام شده شاهد احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه خواهیم بود. سفر اواخر اردیبهشت رئیس‌جمهوری به آذربایجان‌غربی و بازدید از دریاچه ارومیه منشأ خیر و برکات زیادی شد. بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار با دستور رئیس‌جمهور در 7ماه گذشته به پروژه انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه تخصیص داده شد تا کارها به‌سرعت اجرایی و طرح تکمیل شود.

مکث
پروژه بی‌نظیر غرب آسیا

پروژه انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه بی‌نظیرترین پروژه آبرسانی در غرب آسیاست که 35هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است. یک تونل 36کیلومتری و یک کانال به طول 11کیلومتر برای انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه احداث شده تا آب با طی این مسیر به رودخانه گدار وارد شود و با طی 28کیلومتر دیگر به دریاچه ارومیه برسد؛ یعنی سالانه 300میلیون مترمکعب آب در فاز نخست و 600میلیون مترمکعب آب در فاز دوم که گفته می‌شود سال آینده اجرایی خواهد شد با طی 75کیلومتر وارد دریاچه ارومیه می‌شود تا در گام نخست بازگشت زندگی به دریاچه ارومیه را تسریع کند و با اجرای 26برنامه دیگر دریاچه ارومیه احیا شود.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید