• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186417
+
-

فصل تازه برای موسیقی ایران

نگاه
فصل تازه برای موسیقی ایران

امیرحسین سمیعی؛ ‌موزیسین و معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

نوازندگان و موزیسین‌های حرفه‌ای، بخش اصلی تولید موسیقی در کشور را به دوش می‌کشند، طیفی که در چندین‌ماه گذشته به‌خاطر وضعیت اجتماعی موجود در کشور و فضاسازی برخی، هم به لحاظ مادی و هم معنوی به‌خاطر تعطیلی کنسرت‌ها ضربه خوردند، اما خوشبختانه فعالیت‌ها و برگزاری جشنواره موسیقی فجر نشان داد که بدنه اصلی موسیقی مانند گذشته میل به بازگشت دارند و به جریان واقعی هم بازگشتند. در دوره‌ای فشارهای رسانه‌ای خارج از کشور تمام تلاش خود را داشتند که گروه‌های موسیقی فعالیتی نداشته باشند و به روال عادی کاری زندگی خود بازنگردند. در این مدت سینما و تئاتر به فعالیت خود ادامه می‌دادند و حتی هنرمندان در سریال‌های نمایش خانگی و تلویزیون هم حضور داشتند. اما آنچه گروه‌های رسانه‌ای معاند تلاش داشتند، انجام گیرد، خاموشی موسیقی ایران بود چرا که مطرح‌ترین هنر در میان هنرها موسیقی است و خواستند آن را نشانه بگیرند تا نشان داده شود همه مردم ناراضی هستند، اما در همان زمان هم گروه‌های موسیقی می‌خواستند چرخه موسیقی، حرکت خود را داشته باشد و نمونه بارز آن برگزاری چندین کنسرت قبل از آغاز جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر بود. جشنواره موسیقی فجر برخلاف همه پیش‌بینی‌ها به شکل کاملا حرفه‌ای و درست برگزار شد. همه بخش‌های جشنواره میزبان گروه‌های مختلف بودند. از گروه‌های پاپ تا گروه‌های موسیقی اقوام و نواحی و آنچه مهم بود در کنار هنرمندان از نواحی مختلف کشور، گروه‌های خارجی بودند. حضور گروه‌های مختلف از کشورهای مختلف نشان از ثبات و امنیت داشت. این جشنواره برای یک هفته برگزار شد و نشان داد همه هنرمندان علاقه‌مند هستند که روی صحنه باشند و اگر اجرایی صورت بگیرد مردم از آن استقبال می‌کنند.
اما آنچه نمی‌توان منکرش شد، این است که هنرمند علاوه بر کسب درآمد به ریشه هنروری خود وابسته است. تعطیلی کنسرت‌ها تنها لطمه‌اش اقتصاد نیست بلکه هنر موسیقی زمانی زنده است که روی صحنه برای علاقه‌مندانش اجرا شود. در مدت چند ماهه اخیر خیلی تلاش شد که هنرمندان در یک رودبایستی قرار بگیرند و فعالیتی نداشته باشند.
این تلاش‌ها به شکل فشارهای نابرابر و ناجوانمردانه بود تا جایی که هنرمندان و موزیسین‌ها از فعالیت واهمه داشته باشند  اما در نهایت هنر مانند همیشه برنده میدان بود و این خط سنگین، شکسته شد. با پایان جشنواره موسیقی فجر زندگی هنرمندان موسیقی به روال عادی خود بازمی‌گردد، اجرای کنسرت‌ها از سرگرفته خواهد شد و گواه آن هنرمندانی هستند که برای اجرای موسیقی در تهران و دیگر شهرها درخواست مجوز داده‌اند. موسیقی، بزرگ‌ترین ابزار هنری است که جامعه در لحظات مختلف به آن نیاز دارد. موسیقی پتانسیل زیادی دارد؛ به‌خصوص در ایران که از تنوع زیادی برخوردار است. در ایران بیشترین تنوع موسیقی را داریم که هر کدام مخاطب خاص خودش را داشته و جذابیت، بزرگ‌ترین ویژگی آن است. موسیقی برای زندگی ساخته شده است و باید در همه لحظات با مردم عجین شود. موسیقی ایرانی ساختارمند است و می‌توان گفت کارکردش علاوه بر شور و شوق و هیجانی که می‌بخشد همراه با اندیشه است. مردم یک سرزمین برای پویایی و سلامت به آن نیاز دارند. باید این نکته را درنظر گرفت هنرمندان نیازمند حمایت هستند. برخی از نهادهای فرهنگی و هنری نقش سیاستگذاری را دارند، اما بخش دیگر از این سازمان‌ها از جمله سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و حوزه هنری و ... علاوه بر وظیفه حمایتی خود باید ظرفیت‌های جدید را برای جامعه موسیقی جهت خلق آثار متعدد ایجاد کنند. باید فضا را برای کار هنرمندان جوان باز کنیم و در کنار هنرمندان جوان حمایت‌ها را برای پیشکسوتان و هنرمندان حرفه‌ای بیشتر کنیم؛ به‌طور مثال سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران توانست بخشی از جوایز جشنواره موسیقی فجر را از آن خود کند. جوایزی که برای هنرمندان جوانی بود که در این عرصه ورود کرده‌اند و فعالیت داشته‌اند. باید به پویاتر کردن مسیر هنرمندان جوان فکر کنیم و در این جهت برنامه‌های اجرایی داشته باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید