• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186463
+
-

جشنواره،‌شروع رونق کنسرت‌ها بود

در گفت‌وگو با مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد

گفت‌وگو
جشنواره،‌شروع رونق کنسرت‌ها بود

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

سال98 بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، محمد‌اللهیاری را به‌عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد منصوب کرد.‌ اللهیاری از همان زمان تلاش کرد تا با هنرمندان بیشترین تعامل را داشته باشد و این تعامل را بر مدار گفت‌وگو قرار داد. بعدها با آمدن دولت سیزدهم، محمد‌اللهیاری از دفتر موسیقی رفت و به‌عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب شد، اما مدتی بعد باز هم به مدیریت مرکز موسیقی بازگشت. پیش‌تر و در دهه 80هم مدیریت امور کتاب ارشاد را عهده‌دار بود. ‌اللهیاری ‌ درروزهای اخیر درگیر برگزاری سی‌وهشتمین دوره موسیقی فجر بود؛ جشنواره‌ای که بعد از مدت‌ رکود درحالی برگزار شد که همه منتظر هستند ببینند آیا بعد از جشنواره، کنسرت‌ها در آخرین ‌ماه زمستان برگزار می‌شوند یا خیر؟ هرچند ‌اللهیاری امیدوار است که شرایط برای اجرای کنسرت‌ها بهتر شود. وی معتقد است که موسیقی پاپ همیشه پیشتاز بوده و شروع این کنسرت‌ها می‌تواند رونقی بزرگ به موسیقی ایران ببخشد.


جشنواره موسیقی فجر روزهای پایانی‌اش را‌ ‌گذراند. فکر می‌کنید این جشنواره می‌تواند یک شروع خوب برای برگزاری دوباره کنسرت‌ها باشد؟
جشنواره موسیقی فجر یک فرایند چند روزه‌ای است که علاوه بر برگزاری بخش‌های مختلف، اهداف معین و مشخصی را هم دنبال می‌کند. یکی ازاین اهداف، گردهمایی هنرمندان موسیقی پیشکسوت و جوان است؛ هنرمندانی که از شهرها و کشورهای مختلف در جشنواره حضور دارند. هدف دیگر برگزاری جشنواره زمینه‌سازی‌ برای رونق اقتصادی موسیقی کشور است. جریان موسیقی می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی هنرمندان باشد و ما در این دوره از جشنواره تلاش کردیم که این امر محقق شود و البته ادامه پیدا کند. معتقدم جشنواره یک شروع برای ازسر‌گیری فعالیت‌های موسیقی در تهران و دیگر شهرهاست.
لازمه شروع دوباره کنسرت‌ها یک حمایت همه‌جانبه ازسوی وزارت ارشاد هم هست. وزیر بارها در حاشیه هیأت دولت و دیگر مراسم‌ها از حمایت‌ها گفته است. آیا این حمایت‌ها بعد از جشنواره موسیقی فجر ادامه دارد؟
به‌طور حتم حمایت‌ها وجود دارد. قبل از برگزاری جشنواره موسیقی فجر چندین کنسرت در تالار وحدت اجرا شدند و چند کنسرت پاپ نیز اجراهای خود را روی صحنه بردند. وزیر ارشاد هم با توجه به وضعیت اقتصادی‌ای که وجود دارد و همچنین اینکه موسیقی مدت زیادی قبل از جشنواره کنسرت نداشته، صحبت‌هایی داشته‌اند. وزیر در این مدت مکاتباتی را با وزارت کشور، صمت و شهرداری داشته است؛ سازمان‌هایی که سالن‌های بزرگ برای اجرای کنسرت دارند. تا این 3سالن با تعامل و همکاری‌ای که با هنرمندان موسیقی دارند بتوانند میزبان اجراها باشند. برای شروع دوباره باید حمایت صورت بگیرد که چرخه فعالیت موسیقی به حرکت دربیاید.
پیش‌تر وقتی کنسرت‌ها تعطیل شدند، بیشترین آسیب به هنرمندان رسید و هنرمندان با مشکلات زیاد معیشتی روبه‌رو شدند. به‌نظر شما از این به بعد هنرمندان باز هم تمایل به اجرای کارهایشان خواهند داشت؟ شما چه پیش‌بینی‌ای دارید؟
ببینید در همه دوره‌ها تلاش هنرمندان این است که بتوانند هنر خود را به مردم عرضه کنند؛ هنری که مردم هم مشتاق شنیدنش هستند. عرضه هنر همیشه وجود دارد و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که هنرمند با عرضه هنرش دیده می‌شود. دیده شدن هنرمند در رشد اقتصادی هم مهم است؛ بنابراین هنر باید عرضه شود و اگر این عرضه صورت نگیرد در درازمدت با یک شکست اقتصادی در هنر موسیقی روبه‌رو می‌شویم. خوشبختانه هنرمندان ما آماده عرضه هنرشان هستند. هنرمندان مشغول کار هستند و تلاش بر این است که بتوانند گروه خود را برای اجراهای بیشتر آماده کنند. برای مثال وقتی جشنواره برگزار شد، هنرمندان لطف بزرگی کردند که حضور در جشنواره را پذیرفتند و تلاششان برای رسیدن اجراها به جشنواره واقعا ستودنی بود. دیگر هنرمندان هم در طول سال اجراها و ورک‌شاپ‌های خود را خواهند داشت و مجوزهای لازم صادر می‌شود.
مدتی بود که برخی هنرمندان تمایل به اجرا نداشتند، اگر این هنرمندان در بازه زمانی دیگری اقدام به گرفتن مجوز کنند، دفتر موسیقی اقدام به صدور مجوز خواهد کرد؟
اگر هنرمندان در یک بازه زمانی حاضر به اجرا نباشند، می‌توانند در هر زمانی که آماده اجرا شدند، درخواست مجوز داشته باشند. البته خیلی از هنرمندان به واسطه حضور در میان مردم و همچنین بحث اقتصادی تمایل به اجرای کنسرت دارند و این به‌نظرم شامل اکثریت هنرمندان می‌شود. در کشور 85میلیون نفری زندگی می‌کنیم که این کشور مانند دیگر کشورها قوانین و ضوابط خاص خود را دارد. به‌دنبال این موضوع وزارت ارشاد هم ضوابط خود را دارد و هنرمندان هم باید این ضوابط را رعایت کنند.
آیا کنسرت‌ها برای سال آینده و حتی اسفند پیش‌رو اعلام آمادگی کرده‌اند؟
جشنواره موسیقی فجر و اقبالی که مردم در سالن‌ها به موسیقی و هنرمندان موسیقی نشان دادند، نویدبخش روزهای پررونق برای موسیقی در اسفندماه سال‌جاری است. بدیهی است هنرمندان دوست دارند مردم در اجراها در کنارشان باشند و اوقات خاطره‌انگیزی را کنار هم بگذرانند. برای تقویت این فضا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل فضای مجوزهای کسب‌وکار را در اولویت خود قرار داده است. برای اسفند‌ماه مجوزهای موسیقی برای هنرمندان مختلفی در تهران و شهرستان‌ها صادر شده است. تعطیلی فعالیت‌های موسیقی به‌طور جدی زیست اقتصادی هنرمندان را دچار آسیب می‌کند. هنرمندان موسیقی برای آغاز اجراهای صحنه‌ای همت و روی همراهی مردم نیز حساب کرده‌اند. ان‌شاءالله رونق موسیقی در اسفندماه، نوید بهار پرنشاطی را می‌دهد.
لازمه یک جامعه شاد علاوه بر ضرورت‌های اولیه زندگی، حضور در محافل هنری و فعالیت‌هاست. در این‌باره توضیح بفرمایید که با توجه به وضعیت موجود چه نظری دارید و چه باید کرد؟
بعد از شیوع کرونا، سالن‌های تئاتر و موسیقی تقریبا فعالیت خود را داشتند، اما ‌بعد از ایام محرم و صفر هیچ کنسرت موسیقی‌ای برگزار نشد.  وقتی با هنرمندان صحبت می‌کردیم هنرمندان مایل به‌کار بودند، اما چون تمرینی صورت نگرفته بود، اجرایشان زمان‌بر می‌شد، ولی شرایط حاضر این را نشان می‌دهد که اگر اجرایی باشد، مردم استقبال می‌کنند؛ چراکه جامعه امروز بنا بر شرایطی که دارد به هنر، شادی و نشاط بسیار نیازمند است و دفتر موسیقی هم در تلاش است بیشترین تعامل را با هنرمندان داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید