• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186321
+
-

سرگیجه در سئول

همه ابهامات انتخاب سرمربی تیم ملی؛ از ملیت و کیفیت تا قیمت

سرگیجه در سئول

بهروز رسایلی

دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب، فدراسیون فوتبال هنوز سرمربی جدید تیم ملی بزرگسالان را معرفی نکرده است. این همه تعلل در حالی است که ماه‌ها از حذف تیم ملی از مسابقات جام‌جهانی می‌گذرد و رقبایی که نیمکت‌شان پس از این تورنمنت خالی شده بود، حفره به‌وجود آمده را پر کرده‌اند. به هر تقدیر فدراسیون خیلی با صبوری در این مورد پیش می‌رود و امیدواریم تصمیمی که در نهایت گرفته می‌شود، حداقل ارزش این همه اتلاف وقت را داشته باشد. با این حال در زمینه‌های مختلف پرهیزها و ملاحظاتی وجود دارد که باعث می‌شود جامعه فوتبال نگران تصمیم نهایی فدراسیون شود.

  مربی ایرانی؟ خشکسالی گزینه
در این مدت فدراسیون فوتبال مواضع ضد‌و نقیضی در مورد ملیت سرمربی بعدی تیم ملی اتخاذ کرده است. در مقطعی مهدی تاج به صراحت اعلام کرد سرمربی جدید ایرانی خواهد بود اما پس از مدتی از این موضع عقب نشست و احتمال حضور مربی خارجی را منتفی ندانست. روشن نیست که آیا این ضدونقیض‌گویی‌ها از سر استیصال و سردرگمی است یا فدراسیون مثلا می‌خواهد با تاکتیک مخفی‌کاری جلو برود. هر چه هست اگر واقعا نظر آقایان روی انتخاب مربی ایرانی باشد، اغلب هواداران و کارشناسان فوتبال هم‌عقیده هستند که در برهه کنونی گزینه مطلوب و شایسته برای تصدی این پست وجود ندارد. امیر قلعه‌نویی به‌عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها، سال‌هاست که هیچ موفقیت خاصی به‌دست نیاورده، جواد نکونام همیشه منتقدان جدی و پرشماری داشته و نتایج اخیر و مخصوصا استعفای عجیبش از سرمربیگری فولاد هم تردیدها را در مورد سزاواری او دوچندان کرده است. یحیی گل‌محمدی منتقدان سختگیری در اردوگاه پرسپولیس دارد و فرهاد مجیدی هم به این منظور بیش از حد کم‌تجربه به‌نظر می‌رسد. مجموعه این مسائل باعث شده رویکرد فدراسیون به انتخاب سرمربی ایران با اعتراضات گسترده مواجه شود و چه بسا عقب‌نشینی ضمنی مهدی‌تاج نیز در همین راستا بوده باشد.

  مربی خارجی؟ از سابقه شما نگرانیم
در عین حال اما انتخاب سرمربی خارجی هم بیم و تردیدهای مربوط به‌خودش را دارد؛ مخصوصا که قرار است از سوی مهدی تاج و شرکا انجام بگیرد و آنها هرگز در این زمینه خوش‌سابقه نبوده‌اند. دیگر نیازی به یادآوری نیست که برگزیدن مارک ویلموتس به‌عنوان سرمربی تیم ملی، چطور کمر فوتبال ایران را شکست و تازه هنوز پرداخت غرامت سنگین و چند میلیون دلاری به او باقی مانده است. تاج برای اینکه تیر خلاص را بر پیکر نیمه‌جان فوتبال ایران بزند، بعد از بازگشتش به فدراسیون فوتبال هم بار دیگر کارلوس کی‌روش را سرمربی تیم ملی کرد که نتایج اسفبار او را در قطر دیدیم. با چنین نگاه و سابقه‌ای، حق بدهید که مخاطبان فوتبال نگران حضور احتمالی یک خارجی دیگر در تیم ملی و مخصوصا کیفیت قرارداد با او باشند. مدیران مستقر در خیابان سئول این توانایی را دارند که با انتخاب بعدی‌شان، یک بحران بزرگ و چندین ساله دیگر را هم به این فوتبال تحمیل کنند!

  «قیمت» همه‌‌چیز نیست
بسیاری عقیده دارند فدراسیون نباید درگیر ملاحظات مالی شود و در زمینه انتخاب سرمربی تیم ملی خشک‌دستی به خرج بدهد. این نگاه به‌طور کلی درست است، چرا که شما ممکن است با یک مربی ارزان و بی‌کیفیت به جام‌جهانی نرسید و از همه نظر ضرر کنید، اما در عین حال ممکن است یک مربی گران‌قیمت و باکیفیت بیاورید که تیم را به جام‌جهانی ببرد و آنجا هم صعود کند و دو برابر مخارجش، پاداش برای این فوتبال به ارمغان بیاورد. در عین حال اما تجربه نشان می‌دهد «کیفیت» از «قیمت» مهم‌تر است. در این زمینه چه شاهدی بالاتر از آنکه دراگان اسکوچیچ ارزان بهترین نتایج تاریخ تیم ملی را گرفت و ویلموتس گران بدترین نتایج را؟ بنابراین امیدواریم آقایان با وسواس بالا، بگردند و بهترین و کارآمدترین گزینه را انتخاب کنند تا تیم ملی یک‌تورنمنت مهم دیگر را هم از دست ندهد. کیفیت، حتما مهم‌تر از ملیت و قیمت است.

خلبانِ خودکار!
تصمیم‌گیری، مهارتی است که این روزها اصلا در حوالی فدراسیون فوتبال دیده نمی‌شود. شاید خیلی‌ها همچنان درگیر بحث بر سر انتخاب سرمربی تیم ملی هستند. این روزها ماجرای تیم ملی امید هم دوباره سر زبان‌ها افتاده و همه از احتمال انتخاب سرمربی این تیم در روزهای آینده صحبت به میان می‌آورند. با وجود این، میزان بلاتکلیفی در فدراسیون فوتبال، خیلی بیشتر از آن چیزی است که در نگاه اول به‌نظر می‌رسید. ظاهرا تنها دغدغه این فدراسیون، رفتن به جام جهانی بود و پس از آن، کوچک‌‌ترین قدمی برای تعیین تکلیف تیم‌های ملی در سطوح مختلف برداشته نشده است. انگار مدیران فدراسیون همه‌‌چیز را روی اتوپایلوت گذاشته‌اند و فدراسیون را ترک کرده‌اند. این سطح از تصمیم‌های نامشخص و وضعیت نگران‌کننده در رده ملی، بی‌سابقه به‌نظر می‌رسد. تنها کاری که این روزها فدراسیون انجام می‌دهد، هیچ کاری نکردن و منتظر ماندن برای آینده است. با این روند سال1402 سال نگران‌کننده‌ای برای تیم‌های ملی مختلف فوتبال ایران خواهد بود.
 
  تیم ملی بانوان، این سرمربی قرارداد ندارد!
قرارداد مریم آزمون با فدراسیون فوتبال به پایان رسیده اما این مربی هنوز اسما سرمربی تیم ملی است. اگر فدراسیون قصد دارد این مربی را حفظ کند، چرا قرارداد جدیدی در مقابل او نمی‌گذارد؟ اگر هم هدف پایان‌دادن به همکاری با این مربی است، چرا این ماجرا زودتر اعلام نمی‌شود؟ ظاهرا فدراسیون تا امروز منتظر پایان لیگ بانوان بوده اما این موضوع فقط می‌تواند یک معنی داشته باشد، اینکه مدیران فدراسیون قصد دارند سرمربی دیگری از لیگ بانوان را به تیم ملی ببرند. غیبت مریم آزمون در مهم‌ترین دیدار هفته پایانی لیگ برتر نیز این شایعه را تقویت کرده است. این مسابقه‌ها پخش تلویزیونی ندارند و سرمربی تیم ملی نباید چنین مسابقه‌ای را به‌راحتی از دست بدهد. در نتیجه جدایی مریم آزمون از تیم ملی کاملا محتمل به‌نظر می‌رسد. با این حال، ظاهرا فدراسیون فعلا دغدغه‌های دیگری در ذهن دارد. تغییر در ترکیب هیأت رئیسه به‌تازگی رقم خورده و جانشین شهره موسوی رسما معرفی شده است. شاید این ماجرا به روند معرفی سرمربی جدید تیم ملی بانوان سرعت ببخشد. فعلا در مورد این تیم، همه‌‌چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شرایط اصلا مشخص نخواهد بود.
 
  تیم ملی فوتسال؛ آخرین‌ ماه از قرارداد شمسایی
وقتی فدراسیون جدید روی کار آمد، وحید شمسایی نخستین سیگنال جدایی از تیم ملی را فرستاد. با این حال، او به همکاری‌اش با این تیم ادامه داد و تیم ملی فوتسال را به جام ملت‌ها برد؛ تورنمنتی که با قهرمانی ایران به پایان نرسید تا تردیدهایی در مورد این پروژه شکل بگیرد. جالب اینجاست که قرارداد وحید شمسایی در پایان اسفند‌ماه تمام می‌شود و فدراسیون هنوز تصمیمی برای آینده این تیم نگرفته است. این در حالی است که با پایان لیگ فوتسال، این مربی اسامی بازیکنان را برای اردوی تایلند اعلام کرده است. عربستان، تایلند، موزامبیک، ایران، مصر و ژاپن، تیم‌های حاضر در این تورنمنت هستند. شاید بازی با ژاپن، تجربه خوبی برای تیم شمسایی باشد اما سایر رقبا تهدیدی برای تیم ملی به‌نظر نمی‌رسند. آیا فدراسیون برای امضای قرارداد جدید با سرمربی تیم ملی فوتسال در انتظار این تورنمنت خواهد بود؟ آیا چنین رفتاری حقیقتا برازنده بهترین گلزن ملی تاریخ فوتسال ایران است؟ در شروع سال جدید، عملا تیم ملی سرمربی ندارد و این موضوع برای فوتسال ایران اصلا خوشایند به‌نظر نمی‌رسد.

  تیم ملی ساحلی، این تقویم شلوغ
تیم ملی فوتبال ساحلی استثنائا سرمربی دارد و علی نادری فعلا روی نیمکت این تیم دیده می‌شود؛ تیمی که باید در آخرین روزهای امسال به رقابت‌های قهرمانی آسیا برود و در نخستین روزهای سال جدید نیز درگیر این تورنمنت باشد. بازی‌های ساحلی کیش نیز اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و پس از آن بازی‌های مقدماتی ساحلی آسیا در دستور کار خواهد بود. فعلا این تیم سرمربی دارد اما معلوم نیست در آینده چه چیزی در انتظار تیم ملی فوتبال ساحلی خواهد بود. فدراسیون نشان داده که تمایلی به برنامه‌های درازمدت ندارد و ترجیح می‌دهد همه تصمیم‌ها را به آینده بسیار نزدیک موکول کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید