• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186287
+
-

تبدیل‌کارخانه ریسباف به موزه مجسمه‌های شهری

مرتضی نعمت‌اللهی، هنرمند مجسمه‌ساز اصفهانی پیشنهادهایی برای تغییر کاربری یک کارخانه دارد

مرتضی نعمت‌اللهی، هنرمند مجسمه‌ساز اصفهانی پیشنهادهایی برای تغییر کاربری یک کارخانه دارد
کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان است که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شده و سال ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این کارخانه که در خیابان چهارباغ بالا، بین هتل پل و خیابان هفت‌دست واقع شده، قرار است به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود. نیاز اصفهان به موزه بزرگ و تلاش‌های چندین ساله برای تغییر کاربری و نجات کارخانه ریسباف را می‌توان به فال نیک گرفت.

تغییر کاربری یک موزه
مرتضی نعمت‌اللهی یکی از شناخته‌شده‌ترین مجسمه‌سازان اصفهان، مدرک کارشناسی ارشد رشته زیبایی‌شناسی خود را از دانشگاه سوربن پاریس و کارشناسی مجسمه‌سازی را از دانشکده هنرهای زیبا دریافت کرده است. این هنرمند اصفهانی که بسیاری از مجسمه‌های شهری اصفهان مانند شیخ بهایی، طیران و علی‌اکبر بنا را ساخته است، با اشاره به ظرفیت قابل توجه کارخانه ریسباف برای بهره‌برداری تازه و کاربری جدید، به همشهری می‌گوید: این مکان و کارخانه‌های دیگر متناسب با ضرورت صنعتی اصفهان ساخته شدند. از خاصیت‌های یک اثر هنری این است که وقتی کارکردش تمام می‌شود هنوز حضور دارد و به حیاتش به شکل دیگری ادامه می‌دهد. اگر قرار است این مکان به موزه تبدیل شود مراحل مختلفی را باید طی کند؛ احیای اثر باید با تفکر معمارانی انجام شود که به استانداردهای معماری دوره‌ای که این کار ساخته شده با حفظ چارچوب آن اشراف کامل دارند. برای تغییر کاربری این حق را نداریم که در داخل تغییر به‌وجود بیاوریم و این کار متخصصان و طراحان خبره است.

نمونه‌های موفق در دنیا
این هنرمند اصفهانی‌ سپس به موزه اورسی پاریس اشاره می‌کند و می‌گوید: ایستگاه راه‌آهن به‌دلیل نزدیکی ساختش به جریان امپرسیونیستی به موزه هنرهای این سبک تبدیل شده؛ وقتی وارد این فضا می‌شوید در واقع در ایستگاه راه‌آهن هستید اما این مکان یک موزه است، در این موزه آثار هنرمندان قرن 19 و اواخر 18موجود است و به‌گونه‌ای طراحی شده که کوچک‌ترین خدشه‌ای به فضا وارد نمی‌کند. نعمت‌اللهی با اشاره به حمایت لندن از ایجاد مراکز فرهنگی می‌گوید: در لندن یک فضای 200متری با حمایت دولت تبدیل به موزه شده که در آن بافته‌های هنری با سیستم‌های قدیم و جدید به همراه دستبافته‌ها وجود دارد؛ در واقع شهرداری لندن امکانات را در اختیار می‌گذارد تا شخص یک مؤسسه فرهنگی ایجاد کند. وی اضافه می‌کند: برای تبدیل کارخانه ریسباف به موزه باید از مهندسان و طراحان حرفه‌ای، هنرمندان و حتی موزه‌داران دعوت شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید