• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185926
+
-

شهردار تهران: خدمت به مردم با‌گره‌گشایی از مشکلات

در شهر
شهردار تهران: خدمت به مردم با‌گره‌گشایی از مشکلات

شانزدهمین قرار خدمت شهردار تهران در منطقه15 برگزار شد. منطقه‌ای در جنوب‌شرقی تهران و جایی که بزرگراه‌های امام‌علی، بسیج مستضعفین، امام‌رضا، بعثت و آزادگان به یکدیگر می‌رسند و بافت‌های فرسوده را قطع می‌کنند. علیرضا زاکانی پس از ادای احترام به مقام شهدای گمنام در مقبره شهدا(پارک گلزار) از پروژه‌های این منطقه بازدید کرد. زاکانی در این برنامه آلودگی هوا، ترافیک، بی‌مسکنی و بدمسکنی را معضلات اصلی پایتخت‌نشینان دانست و گفت: «بهترین مسیر برای خدمت به انقلاب اسلامی، مسیر خدمت به مردم است و اگر در مسیر خدمت به مردم همه وظایف خود را انجام دهیم باز نمی‌توانیم قدر و منزلت مردم را پاس بداریم، اما می‌توانیم گره‌ای از زندگی آنها باز کنیم. امروز مردم از معضلاتی چون ترافیک و آلودگی هوا و... رنج می‌برند و در مدیریت شهری وظیفه خود می‌دانیم که قبول مسئولیت کنیم و خدمت خود را انجام دهیم. یک‌سال و 5ماه است که در شهرداری خدمت می‌کنیم و شهرداری از قبل از تولد و بعد از مرگ با مردم سروکار دارد و اگر بتواند خدمت شایسته انجام دهد، می‌تواند از مشکلات مردم گره‌گشایی کند.»
به گزارش همشهری، سکان‌دار پایتخت پس از بازدید از پروژه‌های پارک گلزار، خیابان شوش شرقی، میدان شوش، مجموعه ۳۰۰هکتاری آزادگان، اتوبان شهیدنجفی‌رستگار، بزرگراه امام‌رضا، توقفگاه خط8 مترو و خیابان بسیج، به مسجد جامع مسعودیه رفت و به گفت‌وگو با نمازگزاران پرداخت. علیرضا زاکانی گفت: «کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و مشکلات متعدد اقتصادی مردم را تحت‌فشار قرار داده است. در مدت مسئولیت سعی کردیم در مسیر تحول قدم برداریم تا مشکلات کمتر شود. برای اداره ‌کردن تهران یک نگاه از قبل وجود داشت که تهران را گران اداره کنند تا مردم به تهران نیایند و کسانی که در تهران هستند هم برگردند؛ اما کسی از آنجا نرفت و آفت گران ‌شدن تهران گریبان همه ایران را گرفت و امروز همه ایران دچار مشکل گرانی است.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه مشکلات و تهدیدات را باید به فرصت تبدیل کنیم، تأکید کرد: «تهران 70هزار هکتار مساحت دارد و ۲۰هزار هکتار آن بافت ناپایدار است که تهدید محسوب می‌شود. در تهران به ‌غیر از ۳۵۰هزار واحد که عده‌ای برای سوداگری نگه داشته‌اند، یک‌میلیون مسکن کم داریم. امروز مسکن برای جوانان آرزو شده و قرار است که سالانه ۱۸۰هزار واحد مسکن بسازیم و کمر بی‌مسکنی و بدمسکنی را در تهران بشکنیم.»

تمهیدات ویژه برای بافت‌های فرسوده
سعی کردیم کالبد تهران زیست‌پذیر شود. زاکانی با بیان این مطلب به وضعیت بافت فرسوده در برخی از نقاط تهران اشاره کرد و گفت: «مردم ده ونک از قبل از انقلاب دچار مشکل هستند و باید این موضوع را تعیین‌تکلیف کنیم تا مردم اذیت نشوند. مردم ده کن با 5هزار خانوار در بافت فرسوده به‌سرمی‌برند و سعی داریم تسهیلات بدهیم تا مردم خانه ایمن بسازند. ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم بافت فرسوده بود و اجازه ساخت بیش از 3طبقه داده نمی‌شد که با رایزنی‌های انجام شده مجوز 4طبقه را گرفتیم.»

تشریح وضعیت پروژه‌های بزرگراهی
به‌گفته شهردار تهران پروژه شهیدشوشتری نیم‌درصد ترافیک کل تهران و ۵درصد ترافیک شرق تهران را کاهش می‌دهد. فاز اول این پروژه یک‌سال‌ونیم و فاز بعدی آن 2سال‌ونیم دیگر افتتاح می‌شود. پروژه یادگار امام هم سال‌ها متوقف شده بود که در این دوره مدیریت شهری فعال شده است. بزرگراه شهیدبروجردی هم ازجمله پروژه‌های مهمی است که سال آینده افتتاح می‌شود. آنطور که زاکانی عنوان کرده است: «سال گذشته و امسال توانستیم ۱۹هزار میلیارد تومان از امکانات شهر را پس بگیریم که در پروژه‌ها صرف خواهد شد.» 

ارتقای فرهنگ مطالعه از طریق پیشنهادهای سازنده
سیزدهمین نشست سراسری انجمن کتاب‌فروشان خوشه با هدف بررسی اوضاع فرهنگی و گسترش فرهنگ کتابخوانی در گام دوم انقلاب، در مجتمع سرچشمه تهران با حضور شهردار تهران برگزار شد. علیرضا زاکانی در جمع فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه ظرفیت‌هایی مثل باغ‌کتاب و فرهنگسراها داریم، گفت: «از همه فعالان حوزه کتاب درخواست می‌کنم با توجه ‌به امکاناتی که وجود دارد، در حوزه ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه پیشنهادهای خود را ارائه دهند و ما از آنها استقبال می‌کنیم. چرا که در راستای ایجاد شهر الگو، یک ابرپروژه طراحی کردیم تا شهر را بر مدار حمل‌ونقل عمومی و مبتنی‌بر طراحی محلات جدید با هویت دینی- اسلامی و بر محور مسجد بسازیم. به این ترتیب سعی داریم تا هویت شهر را حفظ کنیم.» او ضمن تأکید بر جایگاه والای فرهنگ در تمدن ایرانی- اسلامی، تأکید کرد: «بر حسب نگاه دینی و اعتقادی ما برخلاف غربی‌ها، همه‌‌چیز حتی اقتصاد بر پایه فرهنگ است. مقوله فرهنگ اما بعد از انقلاب دچار روزمرگی شد. چون به نگاه امام و رهبری توجه نکردند. تمام تحولاتی که در شهر تهران رقم خورده ناظر به کالبد شهر و بخش کوچکی از آن ناظر به روح شهر و سبک زندگی بوده است. در این دوره مدیریت شهری ۱۰پروژه تعریف کردیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید