• یکشنبه 30 دی 1403
  • الأحَد 19 رجب 1446
  • 2025 Jan 19
پنج شنبه 27 دی 1403
کد مطلب : 246340
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/76oDr
+
-

گره‌گشایی ترافیکی از جنوب تهران

طرح تعریض جاده قدیم تهران- قم در جنوب منطقه19 و ورودی شهر کهریزک به پایان رسید

گزارش
گره‌گشایی ترافیکی از جنوب تهران

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

در جاده تهران - قم، بین قطعات جدید و قدیم بهشت‌زهرا(س)، چند جاده به هم می‌رسند، این میان پل خیابان بهشتی به جاده قدیم قم وصل می‌شود و مسافران مترو هم از ایستگاه کهریزک بیرون می‌آیند. تا چندی پیش در این محدوده همیشه گره ترافیکی ایجاد می‌شد‌ چون ظرفیت جاده کافی نبود و ‌ ترافیک به‌وجود می‌آمد؛  اما حالا با افتتاح مسیرهای کندرو این مشکل رفع شده است. در واقع شهرداری تهران با ایجاد چند مسیر جدید در هر طرف ظرفیت عبوری این محدوده را افزایش داده تا مشکل تردد خودرو‌ها حل شود.

تردد روان خودروها
ایجاد مسیر‌های کندرو که در کنار بزرگراه ساخته می‌شود و بخشی از بار آن را انتقال می‌دهد. بخشی از طرح‌های شهرداری تهران برای حل گره‌های ترافیکی است. با این کار بزرگراه در یک نقطه پرتراکم پهن‌تر می‌شود. تاکنون در ورودی کهریزک و مرز منطقه19 شهرداری تهران  چند جاده و بزرگراه به هم می‌رسیدند و خودرو‌هایی که با سرعت در مسیر شمالی جنوبی حرکت می‌کردند مجبور می‌شدند ناگهان سرعت خود را کم کنند. حالا طرح تعریض بزرگراه درست زیر پل عابر پیاده اجرا شده و خودرو‌های هردو مسیر ‌به شکل روان از کندرو عبور می‌کنند.


رفع معضلات ترافیکی
در مراسم افتتاح پروژه تعریض جاده قم(تهران – قم) مسئولان زیادی از تهران و کهریزک حضور دارند.مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران می‌گوید: با احداث تقاطعاتی‌ که در شمال وجنوب این قسمت وجود داشت، چه در مسیر شمال به جنوب و چه در مسیر جنوب به شمال عملا یک گشایش ترافیکی ایجاد شده بود که اختلال آن‌ در همین نقطه بود. با تلاش دست‌اندرکاران در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و طرح خوب مشاور پروژه، پروژه به سرعت انجام شد و 2باکس بتنی در 2 طرف ایجاد‌ و مسیرهای آب‌های سطحی که در گذشته ناقص احداث شده بودند، تکمیل شدند. در نتیجه مشکل جاده قدیم تهران-قم رفع شد و پروژه زیربار ترافیک رفت. او می‌افزاید: امسال یک‌میلیون‌و۴۶۰هزار تن آسفالت اجرا کردیم. می‌توان گفت در سال‌جاری به هدف یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار تن رسیدیم و سال گذشته نیز همین عدد را کار کردیم. با برنامه‌ریزی‌هایی که‌ انجام شده، در سال آینده هم همین عدد را کار خواهیم کرد. بالطبع 3سال متوالی انجام یک کار نشان‌دهنده این است که زیرساخت آماده شده و دیگر در شهر تهران معضلی به اسم کیفیت نامناسب آسفالت نخواهیم داشت. در این‌دوره مدیریت شهری از مرز ۴میلیون ‌تن تولید و اجرای آسفالت عبور کرده‌ایم که این مقدار آسفالت که در معابر و بزرگراه‌ها تزریق شده، ۱۲هزار میلیارد تومان بار مالی داشته است.

رفع نازیبایی و مشکلات
اجرای طرح برای 200هزار نفر‌ ساکنان کهریزک، مشکلات زیادی را حل می‌کند؛ به‌طوری‌که علی کلهر، شهردار کهریزک می‌گوید: شهر کهریزک با توجه به قرار داشتن بهشت‌زهرا، آرادکوه، کمپ معتادان متجاهر و... نیازمند توجه بیشتری از سوی شهر تهران است و می‌خواهیم به مردم کهریزک این را بگوییم که شهرداری تهران پیگیر رفع مشکلات است. تعامل با معاونت عمران باعث رضایتمندی خوبی شد و مشکل تقاطع مقابل متروی کهریزک که هم باعث ترافیک شده بود و هم شکل نازیبایی به ورودی شهر کهریزک می‌داد، رفع شد.او می‌افزاید: ورودی اتوبان قم در نزدیکی نمایشگاه شهر آفتاب هم نیازمند رمپ و لوپ است که با شورای شهر تهران، شهرداری تهران و شورای شهرستان ری در حال حل مشکل هستیم و امیدواریم تا سال آینده به نتیجه برسیم. موارد مشابه دیگری هم در بزرگراه‌های اطراف داریم که باعث بهبود دسترسی‌ها در کهریزک می‌شود.

توسعه زیرساخت‌ها باسرعت بالا

محمد صادق خیرخواه، مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران: 
مجموعه فنی و عمرانی در این دوره خیلی سریع وارد عرصه توسعه زیرساخت‌های شهری شد و با توصیه‌های معاونت، شروع به احصای معابر و تقاطع‌هایی کردیم که نقص داشتند و موجب تأخیر و نارضایتی شهروندان شده بودند.

در ادامه پروژه‌های اصلاح گره‌های ترافیکی در هفته آینده پروژه زیرگذر خیابان بهار به خیابان شادمهر و فاز نهایی تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌های نواب و تندگویان افتتاح‌ خواهند شد. این افتتاح‌ها تا پایان سال ادامه‌ خواهد داشت.




اهالی و حاضران در مراسم چه گفتند؟

امیدواریم طرح ادامه داشته باشد

محمدرضا معینی، عضو شورای شهرستان ری
:ازدحام خودرو‌ها در این نقطه بر تمام منطقه از قمصر و دهنو تا کارخانه‌های جاده سایت اثر می‌‌گذاشت. ترافیک از جنوب به درون کهریزک و از شمال تا باقرشهر پس می‌زد و راه عبور اهالی کهریزک را می‌بست. امیدواریم این گشایش در سمت دیگر بزرگراه بهشتی در تقاطع با بزرگراه خلیج‌فارس هم اجرا شود.

حمل و نقل آسان خودروها

حسن شریف‌نیا، نماینده کشاورزان کهریزک:
در هنگام برگزاری مراسم ویژه و مناسبت‌ها مقابل متروی کهریزک به‌شدت شلوغ می‌شد و تراکم خودرو‌ها خیلی زیاد بود. ترافیک تا درون کهریزک ادامه پیدا می‌کرد و رفت‌وآمد سخت می‌شد. با ساخت مسیر‌های جدید 40-30درصد خودرو‌ها بدون نیاز به توقف از این نقطه می‌گذرند.

فضای کافی برای تردد

وحید شیرازی، ساکن کهریزک:
بین 2قسمت بهشت‌زهرا همیشه ترافیک بود و وقتی سوار خودرو از روی پل بهشتی پایین می‌آمدیم جلوی «جاده سایت» به این ترافیک شدید برخورد می‌کردیم. پنجشنبه‌ها و روز‌هایی که مردم تهران به بهشت‌زهرا می‌آمدند وضعیت بدتر می‌شد اما حالا مسیر‌های کندرو جای کافی فراهم کرده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید