• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185875
+
-

دوئل دولت سیزدهم و آسیب اعتیاد

برنامه‌های پیشگیرانه دولت بالغ بر 19هزار میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه وارد کرده است

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

سال 1395بود که رهبر معظم انقلاب با تمرکز بر 5آسیب اجتماعی اعم از اعتیاد و مواد‌مخدر، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و احصای مناطق بحران‌خیز یک طرح تقسیم کار ملی را مطرح کردند و برای حل این معضلات نسبت به اولویت‌بندی آنها اقداماتی انجام شد که در جریان این امر نیز در حضور رهبری جلساتی با سران قوا برگزار شد. یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم، کاهش این آسیب‌هاست که در اولویت نخست آنها کاهش اعتیاد و مبارزه با مواد‌مخدر قرار دارد.
یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در اجرایی کردن این اولویت، تلاش برای اصلاح قانون پیشگیری و مبارزه با مواد‌مخدر و روانگردان‌ها با تدوین لایحه اصلاح قانون بوده است. بروزرسانی قانون مبارزه با مواد‌مخدر به‌منظور ارتقای اثربخشی اقدامات عرصه مبارزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از دیگر اقدامات در حوزه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در دولت سیزدهم است تا با استفاده از این قانون، برنامه‌ها و اقدامات بیشتری در راستای مبارزه با مواد‌مخدر انجام شود. تهیه متن کامل لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد‌مخدر در ۹فصل و ۱۱۴ماده با همکاری دستگاه‌های عضو و مرتبط ستاد مبارزه با موادمخدر ازجمله اقدامات صورت گرفته است.

ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان
رصد معاملات مالی مشکوک، جلوگیری از هرگونه پولشویی، مهار و کنترل عرضه مواد در کشور که بیش از 19هزار میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه وارد کرده و... ازجمله اقدامات ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در دولت سیزدهم بوده است (به نقل از ایرنا). همچنین اقدام این ستاد برای افزایش ظرفیت و راه‌اندازی اردوگاه‌ها و مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر، بازگشت معتادان به چرخه زندگی سالم و افزایش رضایت عمومی آحاد جامعه را به‌دنبال داشته است.
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی جمعیت معتادان متجاهر در سطح کشور را طبق تعریف قانون، بین ۵ تا ۷هزار نفر اعلام کرد و افزود: برآوردهای ما در سال گذشته نشان داد که جمعیت معتادان متجاهر حدود ۷۵ تا ۸۰هزار نفر است.
فرهاد اقطار از فرد معتادی که حمایت خانواده را نداشته باشد و مصرف و پاتوق او در کف خیابان اتفاق بیفتد به‌عنوان یک «معتاد متجاهر» نام برد و گفت برخی از این افراد در پاتوق‌ها حضور دارند و معتاد نیستند؛ اما به دلایل مختلف به شرایط بی‌خانمانی رسیدند. او با بیان اینکه همه افرادی که در این پاتوق‌ها هستند اعتیاد ندارند و فقط ۴۰درصد آنها در کف خیابان یا پاتوق مواد‌مخدر مصرف می‌کنند که طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد‌مخدر جزو معتادان متجاهر شناخته می‌شوند، یادآور شد: گرمخانه‌های شهرداری و ۸۳ مرکز ماده ۱۶ و تعدادی کمپ در کل کشور وجود دارند که از این افراد نگهداری می‌کنند؛ اما با این‌حال باز هم عده‌ای هستند که در پاتوق‌ها می‌مانند و تلاش دولت سیزدهم بر این است تا با ساماندهی این افراد در مراکز ویژه ترک اعتیاد و کمک از جامعه خیرین برای ایجاد بسترهای شغلی و... زمینه بازگشت آنها را به زندگی فراهم کند. وی با اشاره به اینکه رفع معضل اعتیاد به‌ویژه معتادان متجاهر در کشور همکاری تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد، گفت: قرار بود طبق دستورالعمل‌ها، بخش درمانی وزارت بهداشت به این حوزه ورود کرده و پزشک و پرستار را تأمین کند؛ اما متأسفانه ما فقط شرایط تأمین دارو را داریم. چون سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۴ تاکنون حق گرفتن پزشک را ندارد و این موضوع، هزینه زیادی را به سازمان تحمیل می‌کند.

مشارکت 2859سازمان مردم‌نهاد
بهره‌گیری از ظرفیت ۲هزار و ۸۵۹سازمان مردم نهاد در عرصه‌های پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، صیانت و توانمندسازی معتادان در سطح کشور، افتتاح نخستین مرکز اقامتی ماده ۱۶ ویژه معتادان متجاهر توسط یک نفر خیر در استان خراسان رضوی با ظرفیت ۳۰۰نفر و تقبل هزینه ۶میلیارد تومانی و احداث مرکز ویژه بانوان بهبودیافته، همچنین تقبل هزینه ۱۱میلیارد تومانی توسط یک خیر در شهرستان مشهد از اقدامات مؤثر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در یک سال گذشته است.

اجرای طرح یاریگران
یکی دیگر از اقدامات مهمی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در راستای مبارزه با مواد‌مخدر انجام شده طراحی و اجرای طرح یاریگران زندگی، مهارت‌های خودمراقبتی و مشارکت در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد بوده که در 42هزار مدرسه در سطح کشور آموزش داده شده و بیش از 6میلیون نفر از دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه و ابتدایی تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند. در بخش درمان هم اگر بخواهیم اشاره‌ای به اقدامات دولت سیزدهم کنیم ایجاد بسترهای نوین در درمان اعتیاد با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به‌منظور تولید داروی بوپرنورفین و دسترسی معتادان به انواع خدمات درمانی از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با موادمخدر در این دوره ریاست‌جمهوری بوده است تا نشان دهند که ستاد برای درمان و کاهش آسیب میان معتادان نیز برنامه‌های عملیاتی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید