• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185869
+
-

شب ماندگار موسیقی فجر

تالارها میزبان اجرای 12گروه موسیقی در روزهای جشنواره هستند

گزارش
شب ماندگار موسیقی فجر

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

 سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در روزهای پایانی بهمن، کارش را با اجرای ارکستر ملی در تالار وحدت آغاز کرد. جشنواره‌ای که میزبان 87گروه از شهرها و کشورهای دیگر است و این گروه‌ها در بخش‌های مختلف با هم رقابت می‌کنند. در کنار گروه‌های موسیقی نواحی، بین‌الملل و ردیف‌های دستگاهی، 12گروه پاپ هم حضور دارند. گروه‌های موسیقی پاپ در یک سانس در نمایشگاه میلاد به اجرای برنامه می‌پردازند. اجراهایی که شاید بتواند آخرین‌ماه از سال را برای این گروه‌ها رونق ببخشد.

   حضور 2وزیر در ارکستر ملی

ارکستر ملی ایران، شامگاه ۲۸بهمن‌ماه در نخستین روز از جشنواره در تالار وحدت روی صحنه رفت. این برنامه با حضور حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) و همچنین محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حالی برگزار شد که دیگر مدیران هنری 2وزیر را همراهی کردند.

   نوای قطعات ماندگار در وحدت
در این اجرا همایون رحیمیان رهبری ارکستر را برعهده داشت و امیرحسین سمیعی و علی چراغی از خوانندگان این برنامه بودند.ارکستر ملی ایران با ترکیبی از نوازندگان گروه سازهای زهی، نوازندگان گروه سازهای بادی، سازهای بادی برنجی، نوازندگان سازهای کوبه‌ای و همچنین گروه کر به روی صحنه آمدند. این اجرا در 2 بخش برگزار شد که بخش نخست به ترانه‌ها و تصانیف ملی و میهنی اختصاص داشت.در بخش دوم که شامل اجرای ۶ قطعه بود، ابتدا آهنگ «سیمین‌بری» از ساخته‌های علی رحیمیان با خوانندگی امیرحسین سمیعی ‌ و در ادامه تصنیف «خاک مهرآیین» از ساخته‌های علی‌اکبر قربانی با شعری از اسماعیل فرزانه با صدای علی چراغی اجرا شد. قطعه بعدی «روز روزگاری» از آثار فرهاد فخرالدینی بود که با ارکسترسازهای زهی اجرا شد و در ادامه ترانه معروف و نوستالژیک آذربایجان با عنوان «آیریلیق» بدون کلام به روی صحنه رفت و مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.

   شب مجارستان در وحدت

در کنار اجراهای ایرانی، اجراهای خارجی هم در روز اول توانست نظر مخاطبان را به‌خود جلب کند.
دوئت جز ویولن و پیانو از کشور مجارستان، دومین اجرای جشنواره بود که در تالار وحدت برگزار شد. این دونوازی موسیقی جز را «لائوس سارکوزی» نوازنده ویولن و «بالاش هوروات» نوازنده پیانو روی صحنه بردند و این در حالی بود که نخستین اجرای بین‌الملل جشنواره با حضور سفیر کشور مجارستان روی صحنه رفت.

   آیین‌ها در تالار رودکی
در نخستین شب از جشنواره، تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان شب موسیقی قشم بود؛ در این شب گروه موسیقی قشم قطعاتی از موسیقی جزیره قشم را اجرا کردند که در واقع حاوی فرهنگ و آداب، رسوم و سنن این جزیره جنوبی کشور بود. این گروه 2 آیین ویژه قشم (زار و حنابندان) را اجرا کردند.

   کوشک هنر و میزبانی از موسیقی اقوام

امسال برای نخستین بار کوشک هنر در اراضی عباس‌آباد میزبان گروه‌های موسیقی شرکت‌کننده در جشنواره موسیقی فجر است. در این مجموعه 12گروه به اجرای برنامه می‌پردازند. کوشک هنر میزبان موسیقی اقوام و نواحی مختلف از کشور است.
در نخستین شب اجرا، جشنواره میزبان موسیقی کتول و موسیقی خراسان بود. در موسیقی خراسان؛ گروه «نوای خراسان» در 2 سبک، آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز یعنی تربت جام را اجرا کردند. نخستین اجرای گروه نوای خراسان «لاله آزاد» یکی از آثار محبوب هراتی بود. دومین قطعه، قطعه «یوسف» و سومین قطعه نیز قطعه معروف «نوایی نوایی» قطعه ماندگار خراسان قدیم و تربت جام بود. چهارمین قطعه نیز یعنی قطعه «بابا گل‌افروز» از موسیقی مقامی خراسانی روی صحنه رفت.‌

   هنرمندان خوی در نیاوران
 دو گروه موسیقی بانوان تک اجراهای خود را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کردند. گروه موسیقی «ماهور» به سرپرستی کیوان کرباس‌فروش از شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی با یک قطعه میزبان علاقه‌مندان به موسیقی بودند. اجرای کنسرت موسیقی گروه بانوان «هنا» به سرپرستی نوش‌آفرین کشوری از شهرستان خرم‌آباد استان لرستان دومین بخش از برنامه موسیقایی فرهنگسرای نیاوران در شب نخست جشنواره فجر بود. این گروه با کمانچه‌نوازی نوش‌آفرین کشوری، تنبک نوازی فاطمه حسنوند و خوانندگی صبا بیرانوند راس ساعت مقرر اجرای خود را آغاز کردند.

   شب ملل در فجر 38
در دومین شب جشنواره موسیقی فجر، گروه کنسرت آذربایجان اجرای خود را داشت. ارکستر پیامبر مهربانی هم ویژه برنامه خود را در تالار وحدت اجرا کرد.
دوئت پیانوی صربستان و گروه قوالی افغانستان هم اجراهای خود را در فرهنگسرای نیاوران اجرا کردند. موسیقی بوشهر، آذربایجان، بوشهر و مازندران هم از گروه های نواحی بودند که ارائه آثار خود را در دومین شب جشنواره داشتند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید