• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185847
+
-

بارسا گیت

امروز نخستین بازی لالیگایی بارسلونا پس از رسوایی رشوه به داوری است

بارسا گیت

بارسلونا امشب با کادیز بازی دارد؛ تیمی که در بازی‌های اخیر غیر از دیدار رفت که 4 بر صفر بازنده شد، بارسا را اذیت کرده و 8 امتیاز از این تیم گرفته است. اهمیت این بازی در این است که بارسا برای اولین‌بار در لالیگا پس از رسوایی اخیر رشوه به داوران بازی می‌کند. در بازی با منچستریونایتد بارسا غیر از دقایق پایانی اصلا خوب بازی نکرد و در خانه به حریف انگلیسی امتیاز داد. در این بازی یک‌پنالتی برای تیم میهمان و یکی برای بارسا گرفته نشد. پنالتی روی رشفورد می‌توانست مدافع بارسلونا را اخراج کند. با این‌حال رسانه‌ها، مربیان و بازیکنان تیم کاتالونی روی پنالتی خودشان مانور زیادی دادند و سروصدای بسیاری به پا کردند تا جنجال رسوایی رشوه به داوری را تحت‌الشعاع قرار دهند و افکار عمومی را منحرف کنند. ماجرا از این قرار است که کادنا سر ادعا کرده باشگاه بارسلونا متهم شده که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، مبالغی را به خوزه ماریا نگریرا، نایب‌رئیس سابق کمیته داوران اسپانیا پرداخت کرده است. نگریرا و فرزندش مدعی شده‌اند که این مبلغ در ازای ارائه مشاوره به بازیکنان درخصوص قوانین، نحوه قضاوت و نحوه برخورد با داوران پرداخت شده و ارتباطی با نوع قضاوت آنها ندارد. اما رقم‌های جابه‌جا شده با خدمات مورد ادعای این داور سابق همخوانی و تناسبی ندارد. حتی بارتومئو، رئیس سابق باشگاه ضمن تأیید این اتهام گفته که چنین روندی از سال۲۰۰۱ به‌صورت منظم در بین تیم‌های لالیگا وجود داشته و از سال۲۰۱۸ به بعد برای کاهش هزینه‌ها توسط اکثر باشگاه‌ها متوقف شده تا خود باشگاه‌ها این تحلیل‌ها را انجام دهند. این پول در ازای تجزیه و تحلیل عملکرد داوران در هر بازی و ارائه توضیحاتی درخصوص اشتباهات آنها پرداخت می‌شد. این در حالی است که پیش از این خبرهایی مبنی بر پرداخت ۵۵‌هزار یورو توسط ژیرونا نیز منتشر شده بود.
از طرفی رسانه‌های بارسایی آماری درآورده‌اند که در مقطع زمانی 3‌ساله بین 2016 تا 2018، بارسلونا در 78بازی متوالی حتی یک‌بار هم در لالیگا صاحب پنالتی نشده. خاویر تباس، ‌رئیس لالیگا از بارسلونا حمایت کرده و گفته هیچ محرومیتی برای باشگاه اعمال نخواهد شد چون شکایتی وجود ندارد: «اقدامات بارسلونا قانونی بوده و هیچ شواهدی مبنی بر غیرقانونی بودن آنها وجود ندارد. با افرادی که در کمیته داوران حضور داشته‌اند صحبت کرده‌ام و به من گفته شده که هیچ فشاری روی داوران وجود نداشته است. هیچ اتفاق غیرقانونی نیفتاده و همه‌‌چیز قانونی بوده است.» البته او برای اینکه متهم به نقض بی‌طرفی نشود، اعلام کرده همچنان علیه باشگاه بارسلونا در فیرپلی مالی اقدام خواهد کرد. او گفته: «علیه ثبت قرارداد گاوی تلاش خواهیم کرد، برای این کار به دادگاه خواهیم رفت. قرارداد او ثبت شده و در حالت وضعیت اضطراری قرار دارد، اما مشکل ما با ثبت این قرارداد است و همچنان برای اقدام علیه این ثبت قرارداد فرصت داریم. اگر قرارداد او لغو شود، او به شرایط قرارداد پیشین خود بازمی‌گردد. بارسا باید اسنادی ارائه دهد تا مشخص شود ثبت قرارداد بلامانع بوده است، این بدان معنی نیست که امکان ثبت قرارداد وجود نداشته. آنها می‌دانند چه کار باید بکنند.»
یک سناریوی افراطی اما وجود دارد مبنی بر اینکه درصورت شکایت از سوی دادستانی عمومی و اثبات واقعیت پرداخت به داور، بارسلونا ممکن است با سقوط و حتی محرومیت از شرکت در مسابقات تا 5سال مجازات شود. الموندو هم افشا کرده که این داور سابق در زمان بارتومئو و در سال2019 رئیس بارسلونا را تهدید کرده بود که اگر پرداختی‌ها را قطع کند، دست به افشاگری خواهد زد. او گفته بود: « فکر نمی‌کنم رسوایی دیگری به نفع باشگاه باشد.» دریافتی او از بارسا از سال2001 به 7‌میلیون یورو رسیده بود. در مادرید، رئالی‌ها از بارسلونا به‌خاطر پرونده داور عصبانی هستند و می‌گویند: «آنها مدتی است که با قوانین دیگری بازی می‌کنند، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»

رئال مادرید نسبت به این موضوع سکوت کرده و پرس ترجیح داده رابطه خوبش با لاپورتا را خراب نکند اما رسانه‌های هوادار این باشگاه ادعا کرده‌اند که این داور بیشترین ضربه را به رئال زده است. انریکه نگریرا چهارمین داور تاریخ است که بیشترین بازیکن رئال‌مادرید را از زمین اخراج کرده (9اخراج) و همچنین سومین داوری است که بیشترین بازی را برای این تیم داوری کرده (35بازی). رئال‌مادرید با این داور بدترین آمار پیروزی را داشته.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید