• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185731
+
-

این برنامه رایگان از کودکان در برابر خطرات فضای مجازی محافظت و به والدین کمک می‌کند نگران سرگرمی فرزندان خود در فضای مجازی نباشند

دستیار پدر و مادرها

دستیار پدر و مادرها

این روزها در گوشه و کنار پایتخت روی پل‌های عابر پیاده و کنار گذرگاه‌ها، بنرهایی حاوی «کدومو بازی کنه؟» و «دستیار رسانه‌ای والدین» دیده می‌شود که کنجکاوی‌ افراد را برمی‌انگیزاند تا دراین‌باره بیشتر بدانند. چراکه یکی از مشکلاتی که خانواده‌ها با آن درگیر هستند، نفوذ استفاده از شبکه‌های اجتماعی میان کودکان است، به‌طوری که در سال‌های گذشته سن استفاده از تکنولوژی به شدت کاهش پیدا کرده است و این یک هشدار جدی برای خانواده‌ها و جامعه محسوب می‌شود؛ چراکه فضای مجازی با محتوای نامحدود و گاه نامناسب با سن کودکان به راحتی در دسترس است و با سرعت بسیار بالا در پلتفرم‌ها تبادل می‌شود. از این‌رو جمعی از مادران و پدرها، مربیان، استادان دانشگاه و کارشناسان بر مبنای پژوهش‌ها به موضوع تربیت رسانه‌ای کودک و نوجوان با «ایمینو» دست به‌کار شده‌اند و همواره در حال گسترش تحقیقات و فعالیت‌هایشان هستند تا کمک‌حال سایر والدین در این زمینه باشند.

ایمینو چیست؟
ایمینو یک برنامه کاملا بومی است و توسط متخصصان داخلی و با هدف محافظت از فرزندان ایران به‌عنوان وظیفه اجتماعی، ساخته و اجرا شده است. این برنامه هوشمند رایگان به راحتی می‌تواند نگرانی بسیاری از خانواده‌ها را برطرف و کودکان را وادار به رعایت قوانین و آموزش مناسب سن خود کند؛ چراکه همیشه بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی خانواده‌ها آینده فرزندان است. قرارگرفتن کودکان و نوجوانان از سنین پایین در مقابل آموزش‌ها و محتوای نامناسب با سن آنها، ممکن است اثرات جبران‌ناپذیری در زندگی آینده آنها داشته باشد.

پلتزار
ایمینو زیر‌مجموعه پلتزار «شبکه تعاملی هم‌افزایی و توانمندسازی کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال ایران» است که توسط مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیتش را آغاز کرده است. این مجموعه با هدف معرفی فعالان، محصولات و خدمات این حوزه، مشارکت و همکاری کسب‌وکارها، آموزش و رشددهی واحدهای تولید و عرضه، همگرایی و تبادل تجربیات، ارتقای ابعاد شناختی فعالان، دسترسی سریع مخاطبان به انواع محصولات، ارائه خدمات ویژه به کسب‌وکارها، ارتقای سواد رسانه‌ای کاربران و نیز توسعه اقتصاد فرهنگی دیجیتال و کارآفرینی فرهنگی در فضای مجازی ایجاد شده است.

از کی و چرا ایجاد شد؟
ایمینو در روزهای پایانی سال1399به بازار عرضه شد. دقیقا برای برطرف‌کردن همین دغدغه بود تا خانواده‌ها را از این بابت مطمئن کند که محتوای نامناسب سن کودکان در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت. در این اپلیکیشن کلی امکانات و قابلیت‌ها وجود دارد که خانواده‌ها می‌توانند متناسب با سن فرزندشان آنها را فعال یا غیرفعال کنند.

چگونه کار می‌کند؟
یکی از اشتباه‌های رایج خانواده‌ها، در اختیارگذاشتن موبایل و تبلت برای پایان‌بخشی به بهانه‌گیری و گریه‌های فرزندان است. این گریه‌ها به سلاحی تبدیل می‌شود برای به‌دست‌آوردن گوشی والدین و دقیقا نقطه ورود به فضای مجازی همین بی‌اطلاعی والدین است. در ایمینو این مشکل به راحتی حل شده و بعد از نصب روی گوشی یا تبلت، یک فضای امن و به دور از نگرانی برای فرزندان ایجاد می‌شود. در این اپلیکیشن، والدین می‌توانند فضای متناسب با سن هر کدام از فرزندان را شخصی‌سازی‌ کنند و تنظیمات برنامه تنها برای قسمت‌هایی که اجازه داده شده فعال خواهد شد. به‌طور مثال برای کودک 4ساله تنها تعداد محدودی بازی به‌صورت آفلاین قابل استفاده است، اما برای نوجوان 14ساله، امکانات، بازی‌ها و حتی اینترنت قابل استفاده خواهد بود. همه این تنظیمات از قبل قابل برنامه‌ریزی است و نیاز نیست قبل از سپردن گوشی به کودکان، آنها را فعال یا همگام‌سازی کرد.

دنیای اینترنت در ایمینو
در این اپلیکیشن هرآنچه در یک گوشی هوشمند برای کنترل و متناسب‌سازی نیاز است، فراهم شده. ایمینو حتی این قابلیت را دارد تا فقط برای برخی از برنامه‌ها از اینترنت استفاده کند و مابقی اپلیکیشن‌های گوشی، قابلیت استفاده از اینترنت را نداشته باشند. همچنین در این برنامه می‌توان یک محیط کاملا کودکانه و متناسب با سن فرزندتان طراحی کنید و مستقیم روی همه فعالیت‌های آن نظارت داشته باشید. زمان و مقدار استفاده از اینترنت هم قابل مدیریت است. مثلا می‌توانید تنها برای یک بازه زمانی خاص و محدود اینترنت را در برنامه فعال کنید و پس از آن اپلیکیشن، دسترسی را به‌طور کامل قطع کند. اگر هم فکر می‌کنید که ممکن است در همان زمان کوتاه حجم زیادی از اینترنت دستگاه استفاده شود، این قابلیت وجود دارد که محدودیت حجم استفاده بگذارید و آن را مدیریت کنید. این مدیریت برای هر کدام از فرزندان هم قابل برنامه‌ریزی است که والدین به اقتضای سن آن را انتخاب می‌کنند.

جست‌وجوی حساب‌شده
یک قابلیت مهم دیگر هم وجود دارد که به خانواده‌ها اجازه می‌دهد دسترسی به جست‌وجو در گوگل را محدود کنند. والدین می‌توانند تنها به سایت‌ها یا کلماتی که خودشان اجازه می‌دهند دسترسی جست‌وجو بدهند و از دراختیار قرار‌گرفتن محتواهای دیگر جلوگیری کنند. همچنین در این فضا از تبلیغات خبری نیست و والدین می‌توانند با فعال‌کردن گزینه مربوطه، کودکان را از آسیب‌های احتمالی دور نگه دارند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید