جشنواره مقاومت و مدارا
امیر خدادادهمدانی؛ دبیر گروه فرهنگ
امپراتوری رسانههای غرب، سینماگران را تهدید کرد که به ایران نروید! و بوقهای ضدانقلاب هم در پی تعطیلی فستیوال سینمایی ایران بودند اما در نهایت، دوستداران و همراهان سینمای ایران با جشنواره و بخش بینالملل فیلم فجرهمراه شدند. در این میان مسئولان سازمان سینمایی هم تأکید داشتند که «چراغ همدلی خانواده سینما در این خانه روشن است وآنچه در این مسیر بهدستآمده، دستاوردی ملی است که تاریخ سینمای ایران را غنا میبخشد.» برای تأیید این گزاره میتوان به نتایج هم اشارهای داشت تا جاییکه «سینما متروپل» که یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران با موضوع آبادان است و روح یک شهر جنگدیده و مصیبتکشیده را روی پرده نقرهای احضار میکند، سیمرغ چهلویکم بهترین فیلم را روی شانههای خود احساس کرد، اما برخی منتقدان، ساخته «باشه آهنگر» را یک اثر انتقادی و مصلحانه میدانند. بااین اوصاف، برخی هنرمندنماها، دیواری کوتاهتر از جشنواره فیلم فجر را برای ژست تحریم نیافتند و درحالیکه پروژههایی در شبکه نمایش خانگی داشته و دارند، جیغ بنفش سردادند و با مردم حامی سینما لجبازی کردند و به جشنواره نه گفتند، اما همین حامیان و شیفتگان سینمای غرب، غافلند که حتی در دوران جنگهای جهانی و درحالیکه اوضاع کشور فرانسه بهشدت بههمریخته بود، جشنواره «کن» برگزار شد. البته شاید این جمعیت معدود مدعی هنر، نمیخواهند امنیت و آرامش مثالزدنی ایران اسلامی را ببینند!. سرانجام اینکه سایه چتر جشنواره امسال هم بر سر اهالی هنر گسترده شد و نباید با سیاسیکاری معیشت اهالی سینما را گروگان گرفت. تاجاییکه رویکرد چهلویکم فستیوال سینمایی ایران نماد مقاومت و مدارا بود.