• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185452
+
-

برف‌روبی در ارتفاع 1800متری

گزارش میدانی همشهری از سایت برف‌روبی در مرتفع‌ترین نقطه شمال‌شرقی تهران در روزی که سنگین‌ترین برف سال بارید

گزارش
برف‌روبی در ارتفاع 1800متری

سیدمحمد فخار- روزنامه‌نگار

اینجا برف‌گیرترین محله پایتخت است. در برخی روزها که بارش سنگین آغاز می‌شود، در کمتر از 5دقیقه قطر برف تا 10سانتی‌متر می‌رسد. ارتفاع این بخش از شهر که ناحیه 10شهرداری منطقه یک را شامل می‌شود به‌طور متوسط 1750تا 1850متر است. دیروز چهارمین روز از 7روز اخیر بود که همه کارکنان ناحیه 10و ستاد برف‌روبی آماده‌باش بودند و از پیش از طلوع خورشید ستاد برف‌روبی نخستین کامیون‌ها و وسایل مکانیزه خود را برای مقابله با برف به معابر محل اعزام کرد. هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که سنگین‌ترین بارش برف زمستان اخیر در روز یکشنبه رخ می‌دهد. به‌منظور نظارت بر روند کار در نخستین ساعات صبح به سایت برف‌روبی رفتیم. گزارش میدانی همشهری از عملیات برف‌روبی در برف‌گیرترین محله تهران را در ادامه بخوانید:

آغاز بارش‌ها
ساعت 5صبح 23بهمن، بارش نخستین برف آغاز می‌شود و در عرض 15دقیقه بیشتر خیابان‌های اصلی سپیدپوش می‌شوند. سرعت بارش و دمای زیر صفر به سرعت کار را در معابر عمومی سخت می‌کند. درست از همین ساعات ترددهای شهری برای آنها که مشاغل نظامی دارند یا می‌خواهند از دوربین‌های طرح ترافیک رایگان عبور کنند، آغاز می‌شود و تا 7صبح به اوج خود می‌رسد. در معابر اصلی ناحیه 10از شهرک لاله و سوهانک گرفته تا شهرک قائم و محلاتی به‌رغم وجود 2ایستگاه مترو، 2خط بی‌آرتی و 7خط اتوبوسرانی همچنان ترددهای اصلی با خودروی شخصی انجام می‌شود. سامانه‌های تردد‌شمار شهرداری تهران نشان می‌دهند تنها از یکی از معابر اصلی این شهرک‌ها که فقط 100متر با ایستگاه مترو و پایانه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی فاصله دارد، روزانه 12هزار تردد تک‌سرنشین ثبت شده است. بیشتر خودروها تک‌سرنشین هستند و در فاصله اندکی تعداد آنها در معابری که اندک لغزندگی دارد، افزایش می‌یابد. خودروهای برف‌روب برای چنین وضعی 2راه بیشتر ندارند؛ یا باید راه عبوری برای آنها خالی شود تا خود را به نقطه لغزنده برسانند یا خلاف جهت وسایل نقلیه حرکت کنند، اما در معابر اصلی باریک کار به وضوح با گره روبه‌رو می‌شود؛ گرهی که استفاده از وسیله‌نقلیه شخصی از یک‌سو آن را کور می‌کند و از سوی دیگر هجوم شهروندان به معابر درست مثل روزهای بدون بارش موجب می‌شود کار برای برف‌روبی و جلوگیری از لغزندگی سخت شود.

نظارت محلی مورد به مورد
بیشتر وسایل نقلیه برف‌روبی غیرمکانیزه هستند و کیفیت آنها به راننده و کارگرانی بستگی دارد که پشت کامیون بیل به‌دست ایستاده‌اند و باید خروارها شن، ماسه و نمک را در معابر شهری پخش کنند؛ به همین علت در ساعات صبح که بارش‌ها بسیار زیاد است، خستگی و دقت پایین می‌تواند کیفیت خدمات برف‌زدایی را کاهش دهد. در چنین شرایطی مأموران ناحیه 10با وسایل نقلیه مجهز در معابر تردد می‌کنند تا هم بر روند برف‌روبی کامیون‌ها و سایر وسایل نظارت کنند و هم ترددها، یخ‌زدگی‌ها و درراه‌ماندگی شهروندان را رصد کنند و تلفنی به ستاد اعلام کنند تا به سرعت شن و نمک به محل برسد. در خودروی نظارتی شهرداری با راننده ناظر همراه می‌شوم تا عملیات برف‌روبی در برف‌گیرترین نقطه تهران را دنبال کنیم. راننده در خیابان اصلی سوهانک که شیب بسیاری دارد، با معبر لغزنده روبه‌رو می‌شود، همانجا با ستاد برف‌روبی تماس می‌گیرد و درخواست کامیون می‌کند. از ستاد می‌گویند کامیونی بالاتر هست که گویا یک کارگر دارد و از پس حجم شن‌پاشی روی برف‌ها برنمی‌آید. اینجاست که باید دستگاه‌های برف‌روب مکانیزه به‌کار آیند. بعد از یک تماس و ظرف 4دقیقه دستگاه می‌رسد. این دستگاه‌ها که کوچک‌تر از کامیون به نظر می‌رسند، مجهز به تیغه برف‌روب از جلو و نمک‌پاش بزرگ از عقب هستند؛ تا بعد از پاک کردن برف و یخ ایجاد شده، با نمکی که در معبر می‌پاشند، تردد آسان را در اوج برف نیز تضمین کنند.
مهدی رحیمی، شهردار ناحیه 10منطقه یک در گفت‌وگو با همشهری درباره روند کاری سایت برف‌روبی ناحیه می‌گوید: از ساعت 5کامیون‌های اصلی برای پخش شن و نمک و خودروهای مکانیزه برای پخش نمک به معابر اعزام شدند. این سایت البته محدوده گسترده و برف‌گیری را شامل می‌شود که از جنوب به بزرگراه ارتش، از شمال به کوه‌های تهران، از غرب به خیابان شاهد و از شرق به گردنه قوچک می‌رسد که بیشتر خیابان‌های اصلی و فرعی آن شیب بالایی دارند و با شروع هر برف اندک باید برف‌روبی در آنها صورت گیرد. در زمان بارش برف 24ساعته سایت باز است و پس از آن نیز طی 2شیفت سایت باز است و خدمات برف‌روبی به مردم ارائه می‌دهد. البته اولویت نخست و سریع با معابر اصلی است، اما به مرور در معابر فرعی هم شن و نمک پخش می‌شود. در کنار آن در معابر فرعی کیسه‌های شن نیز قرار داده شده تا با مشارکت مردم ترددها بی‌مشکل انجام شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید