• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18532
+
-

تعطیلات سفر را گران کرد

افزایش نرخ سفر، مردم را از سفر با تور پشیمان کرد

گردشگری
تعطیلات سفر را گران کرد


تعطیلات طولانی هفته آینده موجب شد بخش قابل‌توجهی از ظرفیت حمل‌ونقل هوایی برای مسیرهای داخلی و خارجی به فروش برسد و بخش باقیمانده با قیمت‌های مختلف در حال عرضه باشد.

براساس بررسی‌های ایسنا، در پروازهای داخلی اصلی‌ترین تقاضا برای سفرهای هفته آینده به شهرهای مشهد، تبریز، بندرعباس، شیراز و کیش است و از تاریخ ۱۰ خرداد تا ۱۷ خرداد بخش قابل توجهی از بلیت پرواز از تهران و دیگر شهرهای پرمسافر به فروش رسیده است.

اما ظرفیت خالی باقیمانده از پرواز ایرلاین‌های مختلف با قیمت‌های مختلف مواجه شده‌اند که محصول طرح آزادسازی نرخ پروازی است.

روز دهم خرداد در مسیر تهران به مشهد پروازهایی با نرخ کمتر از ۲۵۰ هزار تومان انجام می‌شود که بیشتر آنها دارای ظرفیت محدود صندلی‌های خالی هستند. در این مسیر حتی بلیت‌هایی با نرخ قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان نیز وجود دارد که شاید زمان پروازی موجب ارزان‌ترشدن نرخ‌شان شده است. در روزهای تعطیلی هر چه زمان پرواز به ساعات پایانی شب نزدیک شود، قیمت‌ها روند کاهشی دارند.

بالاترین نرخ قیمت در این مسیر اما مربوط به کلاس بیزینس شرکت هواپیمایی ایران‌ایر است؛ بلیت ایرباس ۳۲۰ این ایرلاین با مبلغ ۵۵۹ هزار تومان عرضه می‌شود. با این حال بخش زیادی از ظرفیت این پرواز پر شده است. در مسیر تهران به شیراز نیز شرایط مشابه است و پروازها از حدود ۲۰۰هزار تومان آغاز می‌شود و در کلاس بیزینس به بیش از ۵۰۰هزار تومان می‌رسد. نرخ‌ها در مسیر تهران به کیش قدری بالاتر است اما همچنان خبری از نرخ‌های نجومی در این مسیر نیست و مسافران می‌توانند پروازهای خود را با 250تا ۴۰۰ هزار تومان خریداری کنند.
شرایط پروازهای بین‌المللی اما متفاوت است و نرخ‌ها تنوع بیشتری دارند و افزایش قیمت‌شان نیز در مقایسه با روزهای عادی بالاتر است. در روز دهم خرداد بلیت پرواز در مسیر تهران به استانبول از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و نرخ اکثر قریب به اتفاق پروازها در رقمی بین 2میلیون تا 2میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است. در این مسیر تعدادی از ایرلاین‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی چندسفره داشته‌اند که نرخ آنها بسیار بالا رفته اما به‌نظر می‌رسد چندان با تقاضای پرواز در بازار ایران سازگاری نخواهد داشت.
در مسیر تهران به دوبی نیز شرایط مشابه است؛ هر چند فاصله نرخ‌ها به شکل قابل‌توجهی بالا رفته است؛ برای مثال، در این مسیر شرکت هواپیمایی ایرعربیا بلیتی با مبلغ کمتر از ۶۰۰ هزار تومان ارائه کرده و شرکت هواپیمایی ماهان نیز نرخ ۳۶۰ هزار تومان را برای پروازهایش در این مسیر تعیین کرده است. پروازهای معدود دیگری نیز وجود دارد که نرخ آنها بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا 2میلیون تومان تعیین شده است.

نکته قابل تأمل، بالا بودن تعداد پروازهای موجود و تنوع در نرخ‌گذاری این حوزه است و در شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد که امکان شکل‌گیری بازار سیاه به‌طور گسترده وجود نخواهد داشت. هر‌چند، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی 2روز پیش به مردم هشدار داد که از سایت‌های غیرمجاز که امکان بالا بردن غیرمنطقی بلیت پرواز در آنها وجود دارد، خرید نکنند.



برخورد با تخلف در بازار فروش بلیت

سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده که درصورت برخورد با هرگونه تخلف در بازار فروش بلیت هواپیما با فروشندگان و شرکت‌هایی که اقدام به این کار کرده‌اند، برخورد جدی می‌کند. باوجود این، بررسی‌های بازار سفر نشان می‌دهد که در چند روز گذشته تورهای خارجی و داخلی نیز با افزایش قیمت بالا مواجه شده‌اند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و جهانگردی ایران نیز اعلام کرده است که مردم از سفر با تور به‌دلیل قیمت‌ بالا در تعطیلات آینده استقبال نکرده‌اند. قیمت تور 3 شب و 4 روز استانبول برای اواخر این هفته از ۷۹۵ هزار تومان آغاز می‌شود که برای تعطیلات هفته آینده تا بیش از ۲ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است. نرخ سفر به گرجستان نیز که تا همین امروز(پنجشنبه) 2میلیون تومان بود، به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده است. سفر به آنتالیا، باکو، وان و ایروان نیز که از ۶۰۰هزار تومان تا ۲میلیون تومان تا پایان هفته قیمت داشتند با افزایش قیمت مواجه شده و قیمت پکیج‌های سفر به باکو به بیش از ۲ میلیون تومان، وان به بیش از یک میلیون تومان و آنتالیا از 2.5تا 10میلیون تومان نیز رسیده است. اما در مسیرهای داخلی، اوضاع چندان تفاوتی با سفر خارجی ندارد، قیمت‌ها همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و ثابت مانده‌اند و جز در مسیر کیش و مشهد، در سایر مقاصد هنوز سیر نزولی آغاز نشده است. تور دوروزه ماسال ۳۹۰ هزار تومان قیمت دارد و تورهای یکروزه نیز از 100هزار تومان و بیشتر قیمت‌گذاری شده‌اند. سفر به کردستان نیز ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد و برخی آژانس‌ها فقط برای سفر به مریوان یا اورامان حدود ۴۰۰ هزار تومان قیمت تعیین کرده‌اند.



    تب افزایش نرخ سفر افت می‌کند

با وجود افزایش نرخ سفر، اما رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران معتقد است؛ قیمت‌ها آنچنان که جوسازی شده، سرسام‌آور نیست و مثل سابق که همزمان با تعطیلات با افزایش چشمگیری روبه‌رو بود، این‌بار چنین اتفاقی رخ نداد چون مردم از این قیمت‌ها استقبال نمی‌کنند. حرمت‌الله رفیعی گفت: تب افزایش نرخ یکی دو روز بالا بود، اما اکنون درحال افت است، چون شرایط اقتصادی سخت شده و اجازه نمی‌دهد مردم سفر بروند. حتی در مسیرهای داخلی هم این استقبال کم است، درحالی‌که تعطیلات خوبی پیش‌روست که بهترین فرصت را برای سفر فراهم آورده، اما شرایط چندان مطلوب نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید