• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18536
+
-

افت کیفیت اینترنت حق‌الناس است

وزیر ارتباطات با تأیید اینکه یکی از دلایل افت کیفیت اینترنت فیلترینگ است، اعلام کرده که موضوع کیفیت بحثی است که خود او هم با آن مشکل دارد و خواستار برطرف شدن آن است

اینترنت
افت کیفیت اینترنت حق‌الناس است


یک‌ ماه پس از آغاز فیلترینگ تلگرام و اختلالات گسترده اینترنت کشور، وزیر ارتباطات با حق‌الناس خواندن افت کیفیت اینترنت ابراز امیدواری کرده که مشکلات به‌زودی برطرف شود.

بر مبنای اعتقادات اسلامی، حق‌الناس از حق‌الله مهم‌تر است و پاسخ دادن حق‌الناس در روز قیامت دقیق‌تر از پاسخ دادن به حق‌الله ‌است؛ چراکه خداوند حق خود را می‌بخشد، ولی حق مردم را باید صاحبان آن (مردم) ببخشند.

محمدجواد آذری‌جهرمی اعلام کرده که موضوع کیفیت بحثی است که خود او هم با آن مشکل دارد و خواستار برطرف شدن آن است. به گزارش همشهری، او با تأیید اینکه یکی از دلایل افت کیفیت اینترنت به‌خاطر فیلترینگ بوده است، روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: کیفیت، 2بحث دارد؛ یکی به کیفیت ارائه خدمات شرکت‌های اینترنتی بازمی‌گردد که همواره بحث بر سر این موضوع وجود داشته است و برخی از مطالبات به افت کیفیت بر اثر فیلترینگ بازمی‌گردد. همه این موضوعات مورد توجه است؛ چراکه افت کیفیت سرویس‌بخشی از حق‌الناس است، ما بر حل این موضوع جدیت داریم، مطالبه بحق مردم را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم به سرانجام مطلوبی برسد.



رفع اختلال با ادامه فیلترینگ؟

وزیر ارتباطات در حالی یک هفته پس از جلسه و دادن مهلت ۲۴ساعته برای رفع اختلال‌ها درباره رفع مشکلات اینترنت کشور ابراز امیدواری می‌کند که کارشناسان فنی اعتقاد دارند فیلترینگ گسترده پروتکل‌ها برای بستن فیلترشکن‌ها عامل اصلی ماجرا به‌حساب می‌آید. بر این مبنا با ادامه فیلترینگ به این شکل اصولا رفع اختلالات به ماجرایی شبیه رؤیا می‌ماند. 

سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده مجلس و از اعضای کمیته ارتباطات در این رابطه به همشهری گفته است: ظاهرا به‌نظر می‌رسد قصد ندارند کیفیت اینترنت را به وضع سابق بازگردانند چون اگر این کار را کنند در ماجرای فیلترینگ مانند گذشته موفق نخواهند بود.  امین خشنود، کارشناس شبکه درباره امکان رفع اختلالات با وضعیت فیلترینگ کنونی به همشهری می‌گوید: تمام سایت‌های معتبر دنیا روی بستر https هستند که رمزگذاری شده است؛ به همین دلیل، سیستم فیلترینگ نمی‌تواند رفتارها در سایت‌های https را کنترل کند. خیلی از فیلترشکن‌ها نیز با اطلاع از همین ضعف به‌جای پروتکل‌های قبلی، روی https فعال می‌شوند؛ در نتیجه بستن‌شان فقط درصورتی امکان‌پذیر است که کل پروتکل https بسته شود و آن هم غیرممکن است. در عوض، تنها کاری که می‌شود انجام داد، کند کردن سیستم است که نتیجه‌اش قطعی و وصلی ارتباط با فیلترشکن‌هاست. وقتی عملا نشود فیلترشکن‌های بستر https را بست، سعی می‌شود کاری کرد که کار کردن با این سیستم‌ها برای کاربر دشوار و زمان‌بر شود؛ مثلا هرچند دقیقه یک‌بار ارتباطشان با فیلترشکن قطع می‌شود تا بعد از مدتی کاربر خسته و از ارتباط با فیلترشکن منصرف شود. این اختلال چون روی بستر https رخ داده، پس روی دسترسی عادی به سایت‌های عادی هم مشکل ایجاد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید