• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 20 بهمن 1401
کد مطلب : 185258
+
-

ذبح آزادی‌بیان به پای پهلوی‌ها

  «در پی اعتراض سفارت آمریکا در تهران به‌خاطر انتشار اخبار و تصاویر جنایات هولناک نظامیان آمریکایی در ویتنام در مطبوعات ایران، تعدادی از مجلات کشور به اصرار سفارت آمریکا و به‌دستور ساواک توقیف شدند.»(مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، مطبوعات عصر پهلوی به‌روایت اسناد ساواک، کتاب پنجم، چاپ اول، سال1382، ص44.)
   «به‌دنبال بلوای نان و تظاهرات مردم و حمله آنان به مجلس و سرکوبی توسط ارتش و پلیس که در آذرماه1321 صورت گرفت، به‌دستور نخست‌وزیر(قوام‌السلطنه) کلیه جراید کشور به حال تعطیل و توقیف درآمدند.»(تاریخ مطبوعات در ایران در فاصله سال‌های 1215 تا 1357. مرکز بررسی اسناد تاریخی)
   «پس از کودتای 28مرداد1332دوروزنامه‌نگار را صرفا به‌خاطر نوشته‌هایشان به قتل رساندند: دکترحسین فاطمی، مدیر روزنامه باخترامروز، در سپیده‌دم 19آبان1333 درحالی‌که تب شدیدی داشت و حدود 40روز از اعتصاب غذایش می‌گذشت به جوخه اعدام سپرده شد. امیرمختار کریم‌پورشیرازی، مدیر روزنامه شورش را نیز پس از تحمل شکنجه‌های شدید در سحرگاه 25اسفند1333 در محوطه زندان با ریختن نفت به سر و رویش سوزاندند.»(مطبوعات عصر پهلوی، تهران‌مصور، مرکز بررسی اسناد تاریخی، ص5 .چاپ اول، سال 1379)
   «در سال1352 طی یک طرح بیش از 50 روزنامه و نشریه یکباره تعطیل شدند. طرح این تصفیه را حمید رهنما هنگام مسئولیت وزارت اطلاعات ابداع کرده بود و به‌دست پورشالچی، معاون وزارت اطلاعات به اجرا درآمد، این تصفیه به روش ساده دستور تلفنی(مبنی‌بر اینکه نشریه فورا باید تعطیل شود) صورت گرفت. لیست اسامی این نشریه‌ها را به همه چاپخانه‌ها فرستادند و دستور دادند که هیچ‌وقت هیچ نشریه‌ای را به‌نام‌هایی که در آن است، چاپ نکنند.»(مطبوعات عصر پهلوی، تهران‌مصور، مرکز بررسی اسناد تاریخی، ص7 .چاپ اول)
   «در مورد مطبوعات هم من یادم هست، حتی یک‌بار از نزدیک دیدم عکس‌هایی را که ‌باید از این خاندان در مطبوعات چاپ شود اینها نظر می‌دادند که این عکس‌ها در کجای روزنامه چاپ بشود و اگر نمی‌شد، روزنامه چاپ نمی‌شد یا افرادش زیرفشار قرار می‌گرفتند.»(محمود جعفریان قائم‌مقام حزب رستاخیز، معاون سابق رادیو تلویزیون. مصاحبه با روزنامه اطلاعات 21 اسفند)

 

این خبر را به اشتراک بگذارید