• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185176
+
-

10500خانه جدید برای تهرانی‌ها

در بیست و ششمین رویداد شنبه‌های امید و افتخار شهرداری تهران، کلنگ ساخت 10 هزار و 569 واحد مسکونی توسط علیرضا زاکانی زده شد

گزارش
10500خانه جدید برای تهرانی‌ها

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

ساخت ۱۰هزار و ۵۰۰واحد مسکونی در بیست‌و‌ششمین رویداد شنبه‌های امید و افتخار به مناسبت دهه فجر در منطقه ۱۹ تهران آغاز شد. طبق برنامه، شهرداری تهران به وعده‌ای که ابتدای سال برای شروع عملیات ساخت 180هزار واحد مسکونی جدید از طریق همکاری با دیگر نهادها و تسهیل‌گری در صدور مجوزها داده بود، نزدیک‌تر شد. این در حالی است که دیروز خبر تفاهم ساخت ۴۰هزار واحد مسکونی بین موقوفات‌ مروی و شهرداری پایتخت نیز رسانه‌ای شد.

شهردار تهران هم دیروز در مراسم آغاز عملیات ساخت خانه‌های جدید جبران عقب‌ماندگی در تامین مسکن برای اقشار مختلف، به‌ویژه کم‌درآمدها و مستأجران را بااهمیت توصیف کرد و گفت: ما وظیفه‌ای جز کار برای شهروندان نداریم؛ زیرا عقب‌افتادگی‌ها زیاد است. همت ما فارغ از هیاهوهای بیرونی باید معطوف به گره‌گشایی از زندگی مردم باشد تا با این کار امید در زندگی شهروندان ایجاد کنیم.
به گزارش همشهری، قسمتی از خانه‌های جدید که احداث می‌شوند، مربوط به تامین مسکن برای کارکنان سازمان آتش‌نشانی واقع در منطقه‌۱۹ است. علیرضا زاکانی بیان کرد: «وجود بی‌عدالتی در تهران و فاصله طبقاتی بین شمال و جنوب پایتخت یکی از مسائل آزاردهنده است. از وعده‌های مدیریت شهری جدید، کم کردن این فاصله طبقاتی بود و پروژه امروز نیز یکی از نماد‌های اجرایی شدن این وعده است. محور تلاش‌های ما رفع بی‌عدالتی در تهران است؛ به همین جهت معتقدیم بعضی از مناطق شهر مانند مناطق جنوبی ازجمله مناطق ۱۸، ۱۹ و ۲۰ نیاز به توجه بیشتر دارند. مناطقی مانند منطقه ۱۹ ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارند که باید به خوبی از آنها استفاده و در آینده‌ای نزدیک چهره این مناطق از شهر تهران دگرگون شود.»
او مدیریت مشارکتی را یکی از رویکردهای مهم مجموعه تحت مسئولیت خود دانست و گفت: «در تلاشیم از تمام ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استفاده کنیم؛ به‌عنوان مثال در همین نقطه از شهر تهران با همکاری موقوفه مدرسه مروی و حضرت آیت‌الله تحریری به‌دنبال ساخت ۴۰هزار واحد مسکونی باکیفیت برای شهروندان تهرانی هستیم.»
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناامنی‌های متعدد در شهر تهران افزود: «راه‌حل مقابله با مخاطرات پایتخت تلاش برای آبادانی و سازندگی است. بهترین حوزه برای آبادانی شهر تهران مسکن است. ما به مردم وعده دادیم مسئله بدمسکنی و بی‌مسکنی را حل کنیم. از طریق تسهیل‌گری به‌دنبال ایجاد فضایی برای ساخت‌وساز برای عموم مردم هستیم تا کسانی که امکان ساخت مسکن مستحکم را دارند، بتوانند با استفاده از این تسهیلات در ایمن‌سازی شهر تهران به ما کمک کنند.»

خانه‌هایی با عمر 100ساله
سکاندار پایتخت ادامه داد: «عمر متوسط ساختمان‌ها در کشور ما تقریباً ۳۰سال است و بعد از 3دهه عملیات تخریب آن سبب تحمیل هزینه اضافی برای مجموعه مدیریت شهری و شهروندان می‌شود. امروز سازندگان خوب کشور ما با ساختن خانه‌های ایمن، مسیری را طی می‌کنند که به متوسط عمر ساختمان‌ها روزبه‌روز می‌افزاید و به عدد ۷۰ تا ۱۰۰سال نزدیک می‌شود.»
شهردار تهران در بخش پایانی سخنان خود گفت: این ظلم بزرگی است که عده‌ای در کشور ما به‌دنبال سیاه‌نمایی از وضعیت موجود هستند؛ درحالی‌که آینده روشن است و مشکلات فعلی نیز با همت مضاعف رفع خواهد شد.

افزایش 400درصدی صدور پروانه ساختمانی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۰هزار و ۵۰۰واحد مسکونی از افزایش ۴۰۰درصدی صدور پروانه ساختمانی در برخی مناطق پایتخت خبر داد.حمیدرضا صارمی گفت: «سال گذشته شهردار تهران بحث مداخله شهرداری در موضوع مسکن را به‌عنوان یک راهبرد مطرح کرد. آمارها نشان می‌داد که در تهران اگر نرخ تخریب و استهلاک را 2درصد درنظر بگیریم -با توجه به تعداد پارسل‌های شهر - و اگر عمر ساختمان را ۵۰سال درنظر بگیریم، باید سالانه ۲۰هزار پروانه ساختمانی صادر شود.
او افزود: «آمار صدور پروانه در اواخر دهه ۹۰ به ۵هزار مورد  رسیده بود و باید در این سال‌ها ۲۸ تا ۳۲هزار پروانه ساختمان صادر می‌شد. این امر نشان می‌داد که راهبرد شهرداری درباره مداخله در مسکن یک ضرورت است و این مداخله باعث شده شهرداری تا حدود ۸۰هزار واحد در بخش‌هایی که ورود کرده را مدیریت کند.»
او ادامه داد: «خبر خوشی که امروز می‌توانیم به مردم اعلام کنیم این است که با مصوبات کمیسیون ماده 5در بافت فرسوده و مشوق‌های بند ۱۵، در برخی از مناطق بین ۴۰۰ تا ۵۰۰درصد پروانه ساختمانی در بخش‌هایی از بافت‌های فرسوده رشد داشته است.»

8هزار پروانه ساخت
به‌گفته صارمی،شهرداری تهران در موضوع مسکن مداخله مستقیم ندارد، بلکه یک مداخله تعریف شده دارد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: «بعد از چندین سال کاهش صدور پروانه، در این دوره تا‌کنون در صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته ۱۵۰۰مورد افزایش داشتیم و امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۸هزار پروانه برسد.
در ساخت‌وساز‌های مدیریت شده تمام استانداردهای لازم رعایت می‌شود و در کیفیت و تغییر در فناوری ساخت طی سال‌های گذشته اتفاقات مناسب و ویژه‌ای افتاده است.»
صارمی با اشاره به سخنان یکی از مدیران سابق شهری تهران که اعلام کرده بود؛ زلزله به تهران نزدیک است، گفت: «دوستان باید به‌ این سؤال ما پاسخ بدهند که چگونه با برنامه‌ریزی‌های آنها آمار صدور پروانه در بافت فرسوده از ۱۱هزار پروانه به ۱۴۰۰پروانه رسید؟ آیا نباید در استراتژی‌های خود دقت می‌کردند؟ آنها باید پاسخگو باشند. با اقدامات آنها رشد قیمت زمین به ۷۰درصد در برخی مناطق رسید و محدودیت طبقه ایجاد شد و قاعدتا سودآوری کاهش پیدا کرد و ساخت کم شد. امروز ما مدعی هستیم که چرا دوستان به وظایف‌شان عمل نکردند و امیدواریم تهران را به رونق ساخت‌وساز برسانیم.»

مکث
4هزار واحد مسکونی برای آتش‌نشانان

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران: از خردادماه۱۴۰۱ در سازمان آتش‌نشانی با توجه به بروز مشکلات انباشته‌شده در ۱۰سال گذشته، رفع مشکلات معیشتی پرسنل در دستورکار قرار گرفت. با بررسی‌هایی که انجام شده از ۵۳۰۰پرسنل آتش‌نشانی ۴هزار نفر فاقد مسکن هستند که اغلب در حاشیه شهر تهران مستأجر هستند. برخی دیگر از ساکنان تهران نیز مجبور به کوچ به اطراف تهران شده‌اند. در همین راستا، ساخت ۴هزار واحد مسکونی برای کارکنان آتش‌نشانی هدف‌گذاری شده است. مطمئن هستیم که ظرف ۱۸ تا ۲۰‌ماه مسکن کارکنان آتش‌نشانی تحویل داده می‌شود.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید