• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18515
+
-

11 استان زیر «خط فقر» فضای آموزشی



رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام اینکه بیش از ۵۰۰۰ کلاس درس را در سال‌جاری تکمیل کرده و تحویل می‌دهیم، گفت: کمتر از ۵۰ درصد مدارس ما جمعیت دانش‌آموزی زیر ۴۵ نفر دارند که مدیریتشان سخت است و باید به مکان یابی مدارس به‌صورت جدی توجه شود. مهرالله رخشانی مهر، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸.۴ مترمربع است، گفت: سرانه متوسط فضای آموزشی نیز ۵.۱۸ مترمربع است. بر این اساس می‌توان گفت ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین سرانه قرار دارند که سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، البرز، تهران، قم و گیلان از این جمله هستند. وی افزود: سرانه فضاهای آموزشی شهری نیز ۴.۹۶ مترمربع و سرانه فضاهای آموزشی روستایی ۵.۸۱ مترمربع است. در حوزه شهری ۱۵ استان زیر خط میانگین شهری قرار گرفتند و در حوزه روستایی نیز ۱۰ استان زیر خط میانگین قرار دارند. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه به فضاهای آموزشی نیازمند تخریب و بازسازی اشاره کرد و گفت: فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی مدارسی هستند که عمدتا از عمر آنها بیش از ۴۰ سال گذشته است. به گفته رخشانی مهر، هم‌اکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ مترمربع فضای آموزشی نیمه‌تمام در کشور داریم که اگر به بهره‌برداری برسد ۳۳ صدم مترمربع به سرانه آموزشی اضافه شده و میانگین سرانه در مجموع به۵.۵۱ مترمربع می‌رسد؛ البته پراکندگی فضاهای نیمه تمام در استان‌های مختلف متفاوت است به‌طوری که بیشترین پراکندگی مربوط به خراسان رضوی و کمترین آن مربوط به استان قم است. وی ادامه داد: عدد پروژه‌های نیمه تمام عمرانی آموزش و پرورش به ۶۲۷۵ مورد می‌رسد که توجه خاصی در سازمان صورت گرفته تا این رقم کاهش یافته و به خط میانگین برسد. حدود ۱۱۵۰ پروژه این قابلیت را دارند که اول مهر‌ماه ۹۷ به بهره‌برداری برسند. بیشترین پروژه قابل افتتاح در مهر ۹۷ مربوط به کردستان و کمترین آن مربوط به زنجان است.

(ایسنا)



 خبر روز

6‌ماه حبس برای کسانی که کودک آزاری را گزارش نمی‌کنند

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه هرجا فردی متوجه شود آسیبی کودکی را تهدید می‌کند، موظف است این موارد را به نهادهای قضایی گزارش دهد، گفت: براساس قانون حمایت از حقوق کودکان، درصورتی که این فرد از گزارش این دست اتفاقات امتناع کند برایش تا 6‌ماه حبس پیش‌بینی شده است. رضا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دلایل مطرح نشدن حوادثی همچون آزارهای جنسی و پنهان کردن آنها اظهار کرد: ازجمله دلایلی که افراد در مورد این مسئله صحبت نمی‌کنند، این است که می‌ترسند اگر این موضوع گفته شود، شخص متجاوز میزان خشونت خود را افزایش دهد. همچنین ممکن است آنها فکر کنند که مورد تهدید واقع خواهند شد. جعفری با بیان اینکه گاهی نیز کودکان این مسئله را به خانواده‌شان اطلاع می‌دهند اما خانواده‌شان از ترس آبروریزی این موضوع را مطرح نمی‌کنند، اظهار کرد: گاهی نیز خانواده‌ها به اشتباه فکر می‌کنند اگر این موضوع را پیگیری کنند میزان آسیب پذیری فرزندشان بیشتر می‌شود.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور ضمن هشدار درباره غربالگری و شناسایی کودکانی که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، گفت: برخی از کودکان مانند کودکان والدین معتاد، خانواده‌های آشفته، فرزندان طلاق، والدین دارای بیماری‌های مزمن روانی، کودکان عقب مانده ذهنی و... در معرض آسیب‌های بیشتری هستند؛ به‌ویژه کودکان معلول متوجه این مسئله نیستند که چه اتفاقی در موردشان در حال وقوع است و به همین دلیل باید نسبت به آنها توجه بیشتری نشان داد. جعفری افزود: در معابر شهری مناطق بی‌دفاعی وجود دارد که به‌دلیل وجود فضاهای تاریک و ساختمان‌های متروکه، محل تجمع افراد خاطی شده است. برخی از این مکان‌ها نظیر زیر پل‌ها، محیط‌های ناامنی هستند که درصورت تجاوز به یک کودک صدای آنها به جایی نخواهد رسید. وی با اشاره به اینکه آموزش به کودکان باید از همان زمان کودکی و با رعایت حریم‌ها به کودکان ارائه شود، تصریح کرد: کودکان باید روش‌های حفاظت از خود را بشناسند. در عین حال آموزش مربیان و والدین نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از برنامه‌های اورژانس اجتماعی این است که درصدد تدوین کتابچه‌های آموزشی برای کودکان و با زبان خودشان هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید