• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185134
+
-

«روایت ناتمام سیما» و اهمیت قصه‌گویی

«روایت ناتمام سیما» و اهمیت قصه‌گویی

 نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجید رضابالا، شب دوشنبه۱۷بهمن پس از پایان اکران این فیلم سینمایی با حضور اهالی رسانه در سالن پردیس سینمایی ملت برگزار شد.


1 علیرضا صمدی (کارگردان): فضای مجازی مک‌کافین است
در نگاهم به سینما سعی دارم فقط نسبت به‌خودم چند گام جلوتر بروم. ادعای چندانی در فیلمسازی ندارم و فکر می‌کنم اگر بشود قصه‌ای تعریف کنم که مخاطب سالن را ترک نکند، کارم را کرده‌ام.
من 3فیلم ساخته‌‌ام؛ «صحنه‌زنی» اکران آنلاین خوبی داشت و در کل سعی داشته‌ام فیلم‌هایم فضای متفاوتی داشته باشند و ژانرهای مختلف را تجربه کنم. تجربه در ژانرها برای من مسئله است.
فضای مجازی بخشی از روزمره ماست. موبایل از زندگی ما جدا نمی‌شود و تمام زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار داده است. باید کنشی که در فضای مجازی هست را درنظر داشت. برای من این سؤال وجود داشت که آیا نسبتی بین گناه، جرم و مکافات عمل وجود دارد؟ فضای مجازی در این فیلم بیشتر برای من یک مک‌کافین است؛ آدمی که در گذشته خطایی کرده و این گذشته مثل بومرنگ به او برمی‌گردد.
نمی‌توانم بگویم تحت‌تأثیر فیلمی نبوده‌ام یا از ملودرام‌های جهان تأثیر نگرفته‌ام. وظیفه ملودرام این است که تا پایان مخاطب را نگه دارد. من که نمی‌خواهم سینما را اختراع کنم و ادعاهای عجیبی داشته باشم که کار مهمی کرده‌ام.
برای من قصه‌گویی مهم است و چندان به جایزه فکر نمی‌کنم؛ همین که مخاطب بتواند فیلم را تا پایان تحمل کند، کار بزرگی کرده‌ام.
تناقضی برای من در زندگی وجود دارد و انسان‌هایی را دیده‌ام که دانشی دارند، اما به آن عمل نمی‌کنند. برشت می‌گوید: او که نمی‌داند و کاری می‌کند نادان است و او که می‌داند و اشتباه می‌کند، جنایتکار است.
من روایت درستی گذاشتم که یک نفر این روایت درست را منتشر می‌کند و روایت غلطی هم وجود دارد که در سطح جهان هم پیش از این رخ داده و برای جانی دپ و کوین اسپیسی هم مطرح شد. من در وضعیتی که در فیلم ترسیم کردم می‌خواستم بگویم سره از ناسره باید جدا شود. مسئله این است که ما در خلوت آدم‌ها نیستیم و نمی‌توانیم به‌طور مثال بگوییم شاهد بیاور و این موضوع را هم باید درنظر بگیریم.
دیالوگی در فیلم هست که کاراکتر می‌گوید: «من رضایت نداشتم.» این واژه «رضایت» برای من خیلی اهمیت دارد.
من در این قصه که روایت ناتمام سیماست می‌خواستم نشان دهم داستان ادامه دارد. این را در فرم و بعد از تیتراژ آوردم و خواستم بگویم قصه این رنج و درد همچنان ادامه دارد.

2  مجید رضابالا (تهیه‌کننده): فیلمنامه‌ای که به‌روز بود
در وهله اول درک و شناخت من از علیرضا صمدی و انگیزه او باعث این همراهی شد. او فیلمنامه‌هایی نوشته بود که با هم خواندیم. این اثر را که خواندم احساس کردم موضوعی به‌روز است که با آن دست به گریبان هستیم.
فکر می‌کردم این اثر می‌تواند یک منظومه فکری باشد که بتوانیم شخصیت‌های این‌چنینی را که در فیلم مطرح می‌شود، بشناسیم. شخصیت جدی فیلمنامه برای من سیماست؛ کسی که رنج را تحمل می‌کند و می‌تواند آن را در شخصیتی متعالی‌تر نمایش دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید