• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185079
+
-

ایستگاه‌های اتوبوس زنبوری

شهر خوب
ایستگاه‌های اتوبوس زنبوری

مهتاب خسروشاهی

تا به حال نگران شده‌اید که مثلا اگر گل بابونه دیگر وجود نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر نسل گل‌های رز منقرض شود یا دیگر هیچ وقت موشی را درحال شکار نبینید؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر گیاه ریحان دیگر نباشد چه و هزار اگر دیگر. به‌نظر می‌رسد مردم اسکاتلند در این‌باره زیاد فکر کرده و از انقراض نسل زنبورها ترسیده‌اند که ابتکار جالبی به خرج داده‌اند؛ ابتکاری که هم باعث کمک به حفظ نسل زنبورهاست و هم منظره شهری را زیباتر می‌کند.
ده‌ها ایستگاه اتوبوس در اطراف مرکز شهر آبردین در اسکاتلند، به «ایستگاه اتوبوس زنبور عسل» تبدیل شده‌اند! روی سقف این ایستگاه‌ها، گیاه سدوم- نوعی گیاه گلدار که به آن دُم الاغی نیز می‌گویند- کاشته شده است. این گیاه علاوه براینکه عاملی برای تغذیه زنبورهای عسل است در تابستان باعث خنک نگه‌داشته شدن ایستگاه‌ها و از سوی دیگر جذب آلاینده‌ها نیز می‌شود. این عملکرد سیستم حمل‌ونقل اسکاتلند، آنها را در خط مقدم حمل‌ونقل سبز و از سوی دیگر حفظ گونه‌های جانوری- حشرات- قرار داده است.
درحال حاضر این کار در 9ایستگاه اتوبوس اصلی به اجرا درآمده است اما به‌زودی می‌توان کاشت گیاه سدوم را روی سقف تمام ایستگاه‌های اتوبوس شهری نیز انجام داد. سیستم حمل‌ونقل اسکاتلند این طرح را با عنوان «سیاست پتو» معرفی کرده است. اجراکنندگان این طرح امیدوارند بتوانند از کمک‌های مردمی برای آبیاری و مراقبت از این گیاهان استفاده کنند.
به عقیده آنها این کار می‌تواند روحیه جمعی برای مراقبت از اکوسیستم را  بین مردم ایجاد کند.
 در بعضی از ایستگاه‌های دیگر که از لامپ‌های LED خورشیدی نیز استفاده شده- مانند شهرستان آبردینشایر- می‌توان از این سقف گیاهی نیز بهره‌برد. این ایستگاه‌ها مجهز به صفحه‌های نمایش مسیر نیز هستند و با کاشت این گیاهان، اختلالی در عملکرد آنها نیز ایجاد نمی‌شود. اگرچه ابتدا این ایستگاه‌ها اندک هستند اما با افزایش تعداد آنها می‌توان به حفظ حیات زنبورهای عسل، پاکیزگی محیط‌زیست امیدوار بوده و حتی از زیبایی بصری شهر نیز لذت برد. پیش از این در شهر اورترخت هلند نیز ایستگاه اتوبوس‌هایی با عنوان «‌ایستگاه‌های اتوبوس دوستانه زنبور عسل» احداث شده بود.​

 

این خبر را به اشتراک بگذارید