• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 13 بهمن 1401
کد مطلب : 184702
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k57gE
+
-

ترفند جدید کلاهبرداران پس از زلزله خوی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا خبر داد

پیگیری
ترفند جدید کلاهبرداران پس از زلزله خوی


همشهری آنلاین- شایعه‌پراکنی معضلی‌ست که با اهداف سودجویانه انجام می‌شود. بعد از وقوع زلزله در شهرستان خوی شایعات بسیاری در فضای مجازی منتشر شد که باعث نگرانی مردم این شهر زلزله‌زده شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا در این‌باره به همشهری گفت: بعد از وقوع اتفاقاتی مانند زلزله خوی افراد مغرض و سودجو با اهداف مختلف اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی شایعه‌سازی می‌کنند و باعث سردرگمی یا ترس   شهروندان می‌شوند. در همین زلزله چندروز پیش شهرستان خوی در فضای مجازی شایعاتی مانند، طبیعی نبودن زلزله یا وقوع یک زلزله بزرگ‌تر پخش شد که شهروندان را دچار ترس و وحشت کرد.
سرهنگ رامین پاشایی، افرود: شایعه‌سازی‌ها با اهداف مختلفی انجام می‌شود، نخستین هدف آنها  تشویش اذهان عمومی است تا بتوانند با سردرگم کردن افراد جامعه، اهداف بزرگ‌تر و مخرب‌تری را اجرایی کنند. به‌طور مثال در زلزله خوی خیلی سریع شایعه‌سازان کار خود را آغاز کردند و شایعاتی را از قبیل اینکه تا ساعاتی دیگر در تبریز و زنجان نیز زلزله خواهد آمد در فضای مجازی منتشر کردند. این در حالی است که تا‌کنون حتی مراکز علمی و تخصصی هم نتوانسته‌اند زلزله را پیش‌بینی کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا افزود: این افراد با توجه به ساعات زلزله که در شب اتفاق افتاد، قصد داشتند تا مردم را مجبور به خارج شدن از خانه‌ها کنند تا در مرحله بعد بتوانند منازل‌ آنها را مورد سرقت قرار دهند. همچنین در ادامه در مردم نارضایتی به‌وجود بیاورند، اما اطلاع‌رسانی با همکاری رسانه ملی این عمل آنها را خنثی کرد.
سرهنگ پاشایی افزود: شایعه‌ای که به تازگی مطرح شده، جمع‌آوری کمک‌های مردمی به‌منظور یاری رساندن به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر شهرستان خوی است که توسط کلاهبرداران منتشر شده. شایعه‌سازان شایعه جمع‌آوری کمک‌های مرمی را با سوءاستفاده از موقعیت ایجاد شده و نام، اعتبار و شهرت افراد مشهور و نامی کشور منتشر کردند. شهروندان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را از طریق سایت‌های رسمی و مراجع قانونی دارای مجوز که نام، مشخصات و شماره حساب‌های آنها از طریق رسانه‌های ملی و خبرگزاری‌های معتبر اطلاع‌رسانی می‌شود، پیگیری کنند.
وی در پایان گفت: توصیه ما به مردم این است که اخبار را از طریق خبرگزاری‌های معتبر و رسمی یا رسانه ملی دنبال کنند، کما اینکه شبکه خبر سیما آخرین اخبار را به‌صورت شبانه‌روزی اعلام می‌کند. بعضی از شهروندان بدون قصد قبلی در چرخه بازنشر شایعات قرار می‌گیرند و شایعات مغرضانه‌ را بدون شناخت منبع خبر در فضای مجازی منتشر می‌کنند. سرهنگ پاشایی تأکید کرد: هموطنان عزیز موارد مشکوک اینچنینی را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir یا شمارهتلفن۰۹۶۳۸۰با همکاران ما در پلیس فتا در میان بگذارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید